چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

آسمان ایران هر روز درگیر بحرانی طبیعی می‌شود. یک روز ریزگردها هجوم می‌آورند و زندگی را برای هموطنان در جنوب کشور سخت می‌کنند و روز دیگر آلایندگی هوا زندگی شهروندان در کلانشهرها را نشانه می‌رود.

مردان سفید پوش مبلغان آسمانی آبی و زمین پاک هستند

اگرچه گفته مي‌شود بخشي از مشكلات آلودگي هوا در كشور مربوط به تغييرات اقليمي است اما مي‌توان بخشي ديگر از اين معضل را با استفاده از روش‌هاي پيشگيرانه كاهش داد يا حتي برطرف كرد.اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك كه از ابتداي دي ماه در تهران اجرايي شده است يكي از اقدامات پيشگيرانه است كه با مشاركت شهروندان و حمايت مسئولان مي‌تواند نتايج قابل‌قبولي را براي محيط‌زيست تهران به‌دنبال داشته باشد.

اين طرح همانطور كه از نامش پيداست با رويكرد آسمان آبي به كاهش آلودگي هوا و كنترل آلاينده‌ها تأكيد دارد. در حوزه زمين پاك نيز شهروندان اقدام به كاهش توليد زباله و تفكيك زباله تر و خشك از مبدا مي‌كنند تا محيط‌زيست شهر سالم‌تر بماند. خط سفيد نيز بخش ديگري از اين طرح بزرگ است كه با مشاركت جدي شهروندان نتايج خوبي داشته است چه آنكه به گفته رئيس پليس راهور تهران بزرگ از ابتداي اجراي اين طرح در اوايل دي‌ماه در 2منطقه 6 و 8 تهران 98درصد رانندگان به خطوط سفيد خيابان‌ها به‌عنوان علائم افقي توجه نشان داده‌اند. اين موفقيت موجب شده است تا اجراي طرح خط سفيد از ابتداي سال آينده در تمام تهران اجرايي شود.

اما بخش مهمي از اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك حمايت مسئولان دولتي، هنرمندان و شهروندان از اين طرح است. اين اتفاق در طول 2‌ماه گذشته روي‌داده و هر روز كه از اجراي اين طرح در تهران گذشته است مسئولان و شهروندان بيشتري آمادگي خود را در حمايت از اين طرح اعلام كرده‌اند.روز گذشته نيز سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حمايت خود را از اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك در تهران اعلام كرد.

وي در اين‌باره گفت: ما از همه كمپين‌هايي كه براي سلامت مردم فعاليت مي‌كنند، حمايت مي‌كنيم. از اين‌رو براي اجراي كمپين آسمان آبي زمين پاك هم هر كاري از دستمان بربيايد، انجام مي‌دهيم. وزير بهداشت درباره آلودگي هوا و آب در تهران نيز تصريح كرد: هوا آلوده است و رفع اين آلودگي آرزوي مردم است. به هرحال تنها اميدواريم هرچه زودتر بهار شود تا آلودگي هوا كاهش يابد.

پيش از وزير بهداشت نيز رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌عنوان معاون رئيس‌جمهور درباره اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك گفته بود: هر اقدامي كه شهرداري براي جلب مشاركت شهروندان انجام دهد بسيار ارزشمند است. معصومه ابتكار كه سابقه عضويت در شوراي شهر و رياست كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران را در كارنامه كاري خود دارد، تأكيد كرده بود كه در اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك دستان شهرداري تهران را به گرمي مي‌فشاريم.

معصومه ابتكار با اشاره به اينكه اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك با 2محور انضباط ترافيكي و تفكيك زباله از مبدا، گامي مؤثر در حفاظت محيط‌زيست در حوزه شهري است، گفت: به‌طور قطع شهروندان نقش مؤثري در حفاظت و حراست از محيط‌زيست دارند. اينكه در اين طرح نيز مشاركت مردمي به‌طور صد درصدي مورد توجه قرار گرفته موفقيت طرح را رقم خواهد زد.

  • حمايت هنرمندان از يك طرح

اما غيراز مسئولان دولتي، هنرمندان بسياري نيز از اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك در تهران حمايت كرده و خواستار مشاركت بيشتر مردم در اين حوزه شده‌اند.رضا كيانيان، بازيگر معروف سينما، تئاتر و تلويزيون درباره اجراي طرح شهرداري تهران براي كنترل آلودگي‌هاي زيست‌محيطي در تهران گفت: به باور من، راه‌اندازي كمپين آسمان آبي، زمين پاك با هدف كاهش آلودگي هوا و خاك و به‌دنبال آن زيست بهتر شهروندان فرصت مغتنمي براي تغيير سبك زندگي است. از اين رو، جامعه هنري كشور به‌عنوان گروه مرجع جامعه با تمام توان از كمپين آسمان آبي، زمين پاك حمايت مي‌كند.

او كه فعاليت‌هاي هنري خود را از سال1345 آغاز كرده است با تأكيد بر مشاركت شهروندان محلات در اجراي كمپين آسمان آبي، زمين پاك اعتقاد دارد براي عملي شدن هر عمل انساني در مرحله اول بايد بر پتانسيل‌هاي مردم تأكيد كرد چراكه به‌طور حتم، تمامي مردم علاقه‌مند به مشاركت در امر جمع‌آوري زباله هستند اما، انتخاب شيوه مناسب و كارآمد نيازمند مشاركت سراي محلات و ايجاد ارتباط قوي ميان سراي محلات و شهروندان به‌منظور جمع‌آوري نظرات و ايده‌هاي مردمي است.

آزيتا حاجيان از ديگر بازيگران و هنرمندان جامعه نيز در حمايت از اجراي اين طرح توسط شهرداري تهران اظهار داشت: هر طرحي كه نتيجه‌اش زندگي سالم‌تر و درست‌تر مردم باشد، به‌طور حتم مورد حمايت و تأييد است. وي با اشاره به همراهي هنرمندان با «طرح آسمان آبي ، زمين پاك» بيان داشت: به‌طور حتم هنرمندان در اين زمينه طرح‌هاي بسياري مي‌توانند ارائه دهند و شهرداري با حضور در خانه سينما مي‌تواند با افكار هنرمندان همراه شود.

مهرانه مهين‌ترابي نيز به‌عنوان يكي از بازيگران محبوب مردم درباره اجراي اين طرح در تهران اعتقاد دارد رفتارهاي ما مثل زنجير به هم متصل هستند و با اجراي كمپين آسمان آبي، زمين پاك آرامش به جامعه بازمي‌گردد و اين تأثيرات مثبت در روابط انسان‌ها انعكاس پيدا مي‌كند و مهرباني در جامعه نمايان مي‌شود. به‌گفته وي اين كمپين بايد زودتر از اينها فعاليت خود را در شهر تهران آغاز مي‌كرد. مهين‌ترابي تأكيد كرد: طرح «خط سفيد» هم بسيار طرح خوب و ارزشمندي است كه درصورت اجرايي شدن كمك شاياني به بي‌نظمي‌هاي سطح شهر در بحث ترافيكي مي‌كند. سال‌هاست كه ما شاهد وجود اين خطوط هستيم، ولي متأسفانه شهروندان خودشان اين اصول را رعايت نمي‌كنند.

ستاره اسكندري، بازيگر سينما و تلويزيون نيز با بيان اينكه كمپين «آسمان آبي، زمين پاك» بايد با پژوهش‌هاي جامع همراه باشد، گفت: شهروندان ما از شعار و نمايش خسته شده‌اند و بايد عملكرد و تأثيرات مثبت طرح‌ها و برنامه‌ها را شاهد باشند. وي با اشاره به كاهش مسئوليت پذيري شهروندان، افزود: متأسفانه اتفاقي كه امروزه در برخورد شهروندان شاهد هستيم، اين است كه در لحظه فقط به منافع خودشان فكر مي‌كنند و حتي به فرزندان و نزديكان خودشان هم اهميت نمي‌دهند. از نگاه اسكندري، شهروندان بايد عميقا به مسئوليتي كه در قبال اجتماع و آيندگان خود دارند فكر كنند. اين آلودگي مي‌تواند در فرزندان خود آنها منجر به بيماري‌هاي مختلف شود و اين خطايي است كه فقط متوجه مسئولان نمي‌شود و در بخش اعظمي از آن شهروندان هم مقصر هستند.

کد خبر 287615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha