چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۲
۰ نفر

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع و رئیس پیشین سیا، ۲روز پیش در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان در پاسخ به این سؤال که خطرناک‌ترین تهدید امنیتی پیش روی آمریکا در حال حاضر چیست، گفت: ناکارآمدی سیاسی در واشنگتن که درنتیجه اختلاف و کشمکش حزبی ایجاد شده‌است.

اين پاسخ مخاطبان را متعجب كرد چون با توجه به حوزه كاري و تخصص پانه‌تا كه از كهنه‌كاران عرصه نظامي امنيتي آمريكاست، همه منتظر بودند او از خطرات جنگي گروه‌هايي چون القاعده و داعش يا بمب‌گذاران صحبت كند. اما اين چهره نظامي امنيتي آمريكا از معضلي در واشنگتن گفت كه اين روزها بسياري از رسانه‌هاي آمريكايي را هم متوجه خود كرده‌است. پيروزي جمهوريخواهان در انتخابات پاييز گذشته كنگره، آغاز رويارويي ميان كنگره در دست حزب جمهوريخواه با كاخ سفيد در دست دموكرات‌ها بود. اين رويارويي اكنون ديگر از جنگ لفظي فراتر رفته و سياست داخلي و حتي سياست خارجي آمريكا را دچار تنش و اختلاف نظر و در برخي موارد توقف كرده‌است.

جديدترين نمونه آن توقف اجراي دستور رئيس‌جمهور در زمينه مهاجران با حكم دادگاهي در ايالت تگزاس آمريكاست. دادگاه به شكايت فرماندار تگزاس، جلوي اجراي حكم باراك اوباما در ارائه مدارك شناسايي و اقامتي به مهاجران غيرقانوني را گرفت. فرماندار تگزاس به همراه 25فرماندار جمهوريخواه ديگر به اين دادگاه شكايت كرده‌بودند و قاضي دادگاه هم در اقدامي كم‌سابقه حكم به توقف اجراي فرمان اجرايي رئيس‌جمهور داد. سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به اين اقدام آن را غيرقانوني و مداخله در اختيارات رئيس‌جمهور خواند.

از ديگر مواردي كه در اثر اختلاف ميان 2جناح سياسي آمريكا اكنون به مرحله خطرناكي رسيده، تصويب بودجه براي سازمان امنيت داخلي آمريكاست. اختلاف بر سر چگونگي تأمين بودجه اين سازمان و تخصيص آن باعث شده كه اگر دوطرف تا هفته آينده به توافق نرسند، اين سازمان تعطيل بشود. پانه‌تا در مصاحبه‌خود با سي‌ان‌ان، به تعطيلي سازمان امنيت داخلي به‌عنوان يكي از پيامدهاي خطرناك اختلافات جناحي در واشنگتن براي امنيت مردم آمريكا اشاره كرد.

سياست خارجي هم اين روزها به موضوع كشمكش ميان جناح‌هاي سياسي آمريكا تبديل شده‌است. دعوت رئيس‌جمهوريخواه مجلس آمريكا از نخست‌وزير اسرائيل براي سخنراني در كنگره در تاريخ 3اسفند بدون اطلاع رئيس‌جمهور، نه‌تنها نشان از عمق اختلافات سياسي جناحي در واشنگتن دارد بلكه باعث تيرگي بي‌سابقه روابط ميان تل‌آويو و واشنگتن شده‌است.

نيويورك‌تايمز با انتقاد از اقدام رئيس مجلس آمريكا در دعوت از نتانياهو بدون اطلاع اوباما، اين اقدام را نوعي دهن‌كجي به رئيس‌جمهور و استفاده از يك قدرت خارجي در دعواهاي سياسي داخلي آمريكا خوانده و محكوم كرده‌است.از عمر دولت اوباما نزديك به 2سال باقي مانده‌است. در اين مدت بايد منتظر شدت گرفتن دعواي سياسي ميان 2جناح سياسي آمريكا با توجه به نزديك بودن زمان انتخابات رياست‌جمهوري بود.

کد خبر 287503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha