مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا در راستای اجرای پروژه اکتشافی‌اش در یکی از مشهورترین قمرهای سیاره زحل، قصد دارد زیردریایی روباتیکی را روانه دریاچه‌های متانی و اتانی قمر تیتان سازد.

براساس گزارش ديسكاوري، قمر تيتان تنها قمر در سامانه خورشيدي است كه از اتمسفر قابل توجهي برخوردار است، اتمسفري كه از چرخه متاني مخصوص به خود برخوردار است، درست مانند چرخه آب در زمين. در اين قمر متان به شكل مايع وجود دارد و باران‌هاي متاني روي مناظر طبيعي هيدروكربني اين قمر باريده و رودها و دره‌ها و درياها را شكل مي‌دهد.

تاكنون چندين درياي تيتان توسط فضاپيماي كاسيني ناسا مورد مطالعه قرار گرفته‌است. تعدادي از اين درياها تنها چند متر عمق دارند، درحالي‌كه عمق تعدادي ديگر به 200 متر نيز مي‌رسد. اين بيشترين عمقي است كه تجهيزات راداري كاسيني توانسته به آن نفوذ كند.

از اين رو اگر دانشمندان بخواهند تيتان را به دقت مورد مطالعه قرار دهند، بايد راهي براي ورود به اعماق درياهاي اين قمر بيابند تا بتوانند اسرار نهفته در آنها را هويدا سازند.

تيم گلين كمپاس ناسا در سمپوزيوم طرح‌هاي پيشرفته نوآورانه، NIAC، طرح زيردريايي را به نمايش گذاشت كه مي‌تواند در ماموريت احتمالي به بزرگترين درياي اين قمر، درياي كراكن، مورد استفاده قرار گيرد. اين زيردريايي خودكار براي سفري 90 روزه تا عمق دو هزار كيلومتري اين درياي وسيع و عميق طراحي شده‌است.

از آنجايي كه اين زيردريايي بايد مدت زماني طولاني را در زير متان مايع شناور باشد، بايد از مولد‌هاي راديوايزوتوپ برخوردار باشد، منبعي كه حرارت ناشي از سوخت راديواكتيو را به برق تبديل مي‌كند. تكنولوژي كه در فضاپيماهايي مانند كاسيني و مريخ‌نورد كنجكاوي نيز وجود دارد.

زماني كه زيردريايي در اعماق دريا نفوذ مي‌كند، توانايي خود را در برقراري تماس با زمين از دست خواهد‌داد، از اين رو بايد به اندازه‌ كافي انرژي داشته باشد تا به صورت منظم به سطح دريا بيايد. اما درياي كراكن درياي آرامي نيست كه براي دريانوردي آرام مناسب باشد، اين دريا از امواج خروشاني برخوردار است و نشانه‌هايي از جزر و مد نيز در آن ديده مي‌شود كه تمامي اين ويژگي‌ها مي‌توانند براي زيردريايي چالش‌برانگيز باشند. بسياري از اين چالش‌ها در حين طراحي زيردريايي‌هاي زميني برطرف شده‌اند، اما از آنجايي كه درياهاي تيتان بسيار سرد بوده و درجه حرارت آنها نزديك به درجه انجماد متان است، زيردريايي به سيستم احتراقي پيستوني ويژه‌اي نياز خواهد‌داشت.

يك دهه پس از آنكه كاوشگر هيوژن اروپا روي سطح تيتان فرود آمد و از اتمسفر غبارآلود و وهم‌انگيز آن عكسبرداري كرد، برنامه‌هاي اندكي براي بازگشت به اين سرزمين وسوسه‌انگيز ارائه شد. از اين رو درصورتي كه پروژه‌اي اينچنيني در راستاي بازگشت به تيتان و نمونه‌برداري از اعماق درياهاي آن محقق شود، شايد بتوان مدارك قابل قبولي از وجود مولكول‌هاي حيات در اين قمر به دست آورد.

کد خبر 287343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha