یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مبتلایان به یکی از رایج‌ترین انواع نابینایی می‌توانند با استفاده از لنزهای طبی که از تلسکوپی داخلی برخوردار است، بینایی خود را به دست آورند.

لنز

براساس گزارش گاردين، اين لنزها كه مي‌توانند به تعداد زيادي از مبتلايان به بيماري دژانسيون لكه زرد يا AMD كمك كرده و ديد جنبي آنها را سه برابر افزايش دهد. به گفته دانشمندان سوئيسي اين درمان تا دو سال آينده براي بيماران قابل دسترسي خواهد بود.

عملكرد اين لنزها در تركيب با عينكي ويژه خواهد بود و بيماران با چشمك زدن آن را فعال مي‌كنند. چشمك زدن با چشم راست لنز را براي بزرگنمايي فعال مي‌كند و چشمك زدن با چشم چپ لنز را از حالت بزرگنمايي خارج خواهد ساخت.

AND يكي از رايج‌ترين عوامل نابينايي در جهان است و مبتلايان به اين بيماري توانايي ديدن نقاط مركزي در ميدان ديد خود را از دست خواهند‌داد و به اين شكل قدرت خواندن و تشخيص چهره‌ها را نخواهند‌داشت.

از اين رو مبتلايان بايد ديد جنبي خود را جايگزين بخش از دست‌رفته بينايي خود سازند و استفاده از اين توانايي توسط لنزهاي تلسكوپي جديد تسهيل خواهد‌شد.

به گفته اريك ترمبلي طراح موسسه تكنولوژي فدرال سوئيس، اين لنزهاي تلسكوپي توانايي خواندن و تشخيص چهره‌ها را به بيماران باز خواهد گرداند. تلسكوپ دروني اين لنز بسيار ظريف و كوچك بوده و امكان بزرگنمايي صحنه‌هاي مختلف را فراهم مي‌آورد.

عملكرد اين لنزها مشابه دوربين‌هاي دوچشمي است و بيمار بايد به همراه آنها، عينك‌هاي مخصوصي نيز به چشم بزند كه از توانايي تشخيص چشمك برخوردار است. اين لنزها از دو ديافراگم براي بزرگنمايي و كوچك‌نمايي برخورداند. زماني كه بيمار چشمانش را مي بندد، عينك‌ نور را به گونه‌اي دچار تغيير مي‌كند تا از زاويه راست به لنزها بتابد و خاصيت بزرگنمايي آن فعال شود، چشمك با چشم چپ اين عملكرد را غيرفعال مي‌كند.

کد خبر 287253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha