سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری سوریه سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: طرفین سوم از جمله عراق اطلاعات درباره کمپین تحت رهبری آمریکا و حملات هوایی این ائتلاف علیه گروه تروریستی داعش را به دمشق منتقل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در این مصاحبه گفت: هیچ همکاری مستقیمی با آمریکا که نیروهای هوایی‌اش مواضع داعش در سوریه را از سپتامبر سال گذشته میلادی بمباران می‌کنند، وجود ندارد.

وی در پاسخ به وجود همکاری‌های غیرمستقیم گفت: درست است، ما از طریق طرف ثالث همچون عراق و دیگر کشورها پیام‌ها و اطلاعاتی را دریافت می‌کنیم اما هیچ مساله برنامه‌ریزی‌شده‌ای وجود ندارد. در حقیقت هیچ مذاکره‌ای با طرف سوم وجود ندارد، وی در عین حال تصریح کرد که آمریکایی‌ها برنامه عملیاتی خود را به اطلاع مقامات سوریه نمی‌رسانند و آنچه که سوریه دریافت می‌کند پیام‌های عمومی هستند و نه اطلاعات تاکتیکی. آنها چیزهایی به ما می‌گویند اما ما با آنها صحبت نمی‌کنیم.

اسد ادامه داد: دولت سوریه از ائتلاف تحت رهبری آمریکا پیش از آغاز عملیات‌هایش اطلاع داشت اما جزئیات آن را نمی‌دانست.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه مصاحبه خود از اقدامات دولتش از زمان آغاز درگیری‌ها در سال 2011 میلادی دفاع کرد.

وی هم‌چنین این مساله را که نیروهایش بمب‌های بشکه‌ای را کورکورانه و بی‌هدف به مناطق تحت کنترل شورشیان پرتاب می‌کنند و باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی شده‌اند، رد کرد و گفت: من در مورد ارتش اطلاع لازم را دارم. آنها گلوله، موشک و بمب به کار می‌برند اما هرگز نشنیده‌ام که ارتش از بشکه یا شاید قابلمه استفاده کرده باشد.

وی اتهام حملات بدون هدف ارتش را رد کرد و گفت: وقتی شما تیراندازی می‌کنید، به هدف مشخصی تیر می‌زنید، شما یک تروریست را هدف قرار می‌دهید تا از غیرنظامیان حفاظت کرده باشید. وی در عین حال گفت که "جنگ بدون تلفات وجود ندارد."

اسد همچنین بیانیه سازمان ملل مبنی بر اینکه دولت دمشق دسترسی سازمان‌های امداد و نجات به مناطق محاصره شده را مسدود می‌کند، تکذیب کرد.

رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد که کشورش به ائتلاف ضدداعش نخواهد پیوست زیرا تمایل به چنین چیزی ندارد چراکه سوریه نمی تواند با کشورهای حامی تروریسم متحد شود.

وی تاکید کرد: سوریه مخالف همکاری با کشورهای دیگر علیه گروه داعش نیست، اما حاضر نیست با مسئولان آمریکایی در این خصوص گفتگو کند زیرا آنها به راحتی قوانین بین‌المللی را زیر پا می گذارند. اکنون مسئله حاکمیت سوریه مطرح است و ما با آنها گفتگو نمی کنیم و آنها نیز با ما گفتگو نمی کنند.

اسد در پاسخ به این سوال که با توجه به حملات هوایی ائتلاف به مناطقی در داخل خاک سوریه، آیا آمریکایی‌ها با دولت سوریه "صحبت می کنند؟" گفت که "آمریکا با کسی صحبت نمی کند مگر اینکه طرف مقابل، عروسک خیمه شب بازی او باشد."

رئیس جمهوری سوریه تلاش آمریکا برای مجهز و مسلح کردن گروه‌های "میانه رو" مخالف حکومت سوریه برای جنگ علیه داعش را مردود دانست و چنین انتظاری را خیالپردازی توصیف کرد و گفت که تمامی مخالفان حکومت "تروریست" و وابسته به شبکه القاعده و دولت اسلامی هستند و در میان آنان، گروه معتدل وجود ندارد. حتی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است که تکیه کردن به آنچه آن را مخالفان میانه رو می نامیدند، تنها یک توهم بود.

وی درباره مذاکره با شورشیان گفت: مذاکره با کسی که از خارج پول می گیرد بی‌فایده است. این جنگ تنها با راه‌حل سیاسی خاتمه می‌یابد. اما گروه‌های شورشی اصلی حاضر به مذاکره نیستند و حاضر نیستند اختیارات ائتلاف ملی را به رسمیت بشناسند. اگر می‌خواهید درباره مذاکرات سودمند صحبت کنید باید این مذاکرات میان دولت و این شورشیان انجام شود. اپوزیسیون یعنی ملی‌گرا؛ یعنی کار کردن در جهت منافع مردم سوریه. نمی شود اپوزیسیون بود و عروسک خیمه‌شب بازی قطر و یا عربستان یا هر کشور غربی دیگر از جمله آمریکا ،‌اینکه از خارج پول بگیرند. اپوزیسیون باید سوری باشند.

وی همچنین درباره طرح آمریکا برای تربیت شورشیان میانه رو برای مبارزه با افراط‌گرایان داعش گفت: این کار غیرقانونی و توهم است. آوردن 5هزار شورشی از خارج باعث شد که اکثر آنها ناراضی شده و به داعش بپیوندند و این اتفاقی است که سال گذشته رخ داد..

اسد حملات هوایی آمریکا در سوریه را "تظاهر" خواند و گفت: آنها نتوانستند افراط‌ گرایان را متوقف کنند. اگر تروریست‌ها توانستند از این حملات هوایی جان به در ببرند پس این بدان معنی است که ترک‌ها برای آنها پول و مهمات می‌فرستند. آیا آمریکا هرگز بر ترکیه برای متوقف ساختن حمایت‌هایش از القاعده فشار وارد کرده است؟ نکردند.

رئیس‌جمهور سوریه از اقدام ارتش در محاصره مناطق تحت تسلط مخالفان دفاع کرد و گفت که "در اکثر مناطقی که به دست شورشیان افتاده، غیرنظامیان فرار کرده و به مناطق تحت تسلط ما آمده‌اند." وی افزود: "در نتیجه، اکثر مناطقی که تحت محاصره و هدف حملات ماست، فقط پر از شبه نظامی است.

از بشار اسد سئوال شد با توجه به خصومت دولت عربستان سعودی با داعش، به چه دلیل حکومت سعودی را حامی این گروه معرفی می‌کند؟ رئیس جمهوری سوریه گفت که داعش و گروه‌های وابسته به شبکه القاعده دارای عقاید وهابی هستند که مورد حمایت خاندان سلطنتی سعودی است و دولت عربستان "قطعا" مسئول ظهور این گروه‌هاست.

در مورد مقابله عربستان با داعش، بشار اسد گفت که مقامات سعودی اینک احساس می‌کنند که این گروه به تهدیدی علیه موجودیت حکومت آنان تبدیل شده و در نتیجه در صدد برخورد با آن برآمده‌اند. رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت که جامعه سعودی "به داعش و پذیرش چنین عقایدی گرایش بیشتری دارد."

بشار اسد تاکید کرد که هرگز سوریه را کشوری شکست خورده نمی‌داند. وی گفت: تا زمانی که نهادهای دولت وظایفشان را در قبال مردم سوریه انجام می دهند، نمی توان از کشور شکست خورده سخن به میان آورد اما موضوع از دست دادن تسلط بر مناطقی از کشورکاملا متفاوت است. اتفاق در حال وقوع این است که تروریست‌ها از خارج حمله کردند و دولت وظیفه‌اش را در جنگ و دفاع از کشور انجام می‌دهد.

رئیس جمهور سوریه درباره اشتباهاتی که ممکن است در جریان بحران سوریه رخ داده باشد،‌ گفت: میان اشتباه در سیاست‌ها با اقدامات اشتباه تفاوت زیادی وجود دارد. اگر بخواهیم سیاست‌ها را مرور کنیم، ما از آغاز تصمیم به مبارزه با تروریسم و مذاکره در سطح ملی مذاکره گرفتیم. به نظر من این دو سیاست درست بودند اما در مورد اشتباهات در اقدامات عملی و برخی از اشتباهاتی که در حق برخی از غیر نظامیان صورت گرفت؛ گاه اتفاق افتاد و برخی از افراد به علت ارتکاب این اشتباه مجازات شدند.

وی درباره احتمال اشتباه شخص خودش گفت: هر فردی ممکن است مرتکب اشتباه شود و درصورتی که این اشتباهات را انکار کنی، ماهیت بشر را انکار کرده‌ای.

اس درادامه افزود: هر جنگی بد است و در هر جنگی شماری از غیرنظامیان کشته می‌شوند به همین سبب هر جنگی بد است، پس نمی توانید از یک جنگ خوب و بدون قربانی سخن بگویید. وقتی از حکومت‌ها سخن می گویید باید از سیاست‌ها و از تصمیماتی که در سطوح سیاسی می‌گیریم،‌ سخن بگویید. همانگونه که گفتم ما با تروریسم می جنگیم و از غیرنظامیان دفاع می کنیم. با فرض این که ملت مخالف ماست، چگونه می توانستیم چهار سال دوام بیاوریم. غرب مخالف ماست، کشورهای منطقه مخالف ما هستند ولی من از چهار سال پیش در جای خودم هستم و دولت و ارتش و موسسه‌ها نیز سرجای خودشان هستند. همه اینها بدون حمایت مردم غیرممکن است، چنین چیزی به لحاظ عقلی قابل قبول نیست. چگونه ممکن است کسی علیه ملت و نیروهای منطقه‌ای و قدرت‌های بزرگ و غرب بایستد و با این حال موجودیت خودش را حفظ کند.

وی در پاسخ به این سوالی درباره تغییر موضع آمریکا در قبال برکناری‌اش گفت: اولا زندگی ما وابسته به آمریکا نیست؛ زندگی ما فقط وابسته به مردم ماست، در نتیجه این حرفها به معنای وسیله نجات نیست. دوم اینکه مسئله به تغییرات مربوط می شود. برای ما مهم آن است که مستقل باشیم و دست‌نشانده نخواهیم بود که علیه منافع خودمان کار کنیم. ما دست نشانده نخواهیم بود که برای منافع آنها علیه منافع خود کار کنیم .ما مخالف همکاری با هیچ کشوری نیستیم و نخواهیم بود. ما این منازعه را با دیگران آغاز نکرده‌ایم آنها آغازگر بودند. آنها از تروریست‌ها حمایت کرند و آنان حامی تروریست‌ها بودند. مسئله اکنون انزوای سوریه نیست بلکه محاصره تحمیلی علیه ملت سوریه و شهروندان سوری است این با انزوا تفاوت دارد این مسئله کاملا متفاوت است.

رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که چه چیزی شما را شب بی خواب می کند؟ گفت: عوامل زیادی وجود داردکه بر انسان تأثیر می گذارد .. زندگی است .. شاید علت شخصی باشد و شاید به کار بستگی داشته باشد. ما آدم هستیم ما با مسئله کشته شدن افراد و مسئله مربوط به مرگ هر روز سر و کار داریم . خانواده‌هایی هستند که عزیزانشان را از دست داده‌اند من شخصا افرادی را از خانواده و دوستان خودم از دست داده‌ام اشخاصی که من با آنها کار کردم این چیزی است که روزانه با آن با درد و اندوه روبرو هستیم .

کد خبر 286908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha