همشهری آنلاین: سیلاب از بنگلادش و سایر بخش‌های آسیای جنوبی عقب نشسته است، اما بیماری و قحطی جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان ملل می گوید در بدترین سیلاب‌های موسمی در  چندین دهه اخیر در این منطقه تا به حال  2200 نفر  هند، بنگلادش، نپال و پاکستان کشته شده‌اند و جمعیت بزرگی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند.

بر اساس بیانیه سازمان ملل بیماری‌هایی مانند اسهال، اسهال خونی، وبا و حصبه میلیون‌ها نفر را که هنوز به آب آشامیدنی سالم، دارو و غذای بهداشتی دسترسی ندارند،  تهدید می‌کند.

آسیب‌دیدگان سیل در بنگلادش -خبرگزاری فرانسه

رمضان علی، مدیر بزرگترین بیمارستان بنگلادش برای بیماران اسهالی در شهر داکا پایتخت این کشور می‌گوید: "حتی در بدترین سیلاب‌ها در سال 1998 ما این همه بیمار نداشتیم. مثل این است که جنگ شده است."

به گفته عایشه اختر رئیس اتاق دولتی کنترل بهداشتی تا به حال بیش از 70000 نفر به خاطر بیماری های ناشی از آب آلوده بستری شده‌اند.

سخنگوی دولت بنگلادش، امین الاسلام می‌گوید حدود 10 میلیون نفر در زمین‌های کم‌ارتفاع بنگلادش گرفتار طغیان آب شده‌اند، اما اکنون آب از 5 منطقه از 38 منطقه آسیب‌دیده عقب نشسته است و در سایر مناطق هم  سیلاب در حال فروکش کردن است.

در ایالت بیهار در شرق هند، یکی دیگر از مناطق به شدت آسیب دیده،سطح آب اغلب رودخانه‌ها به حد خطرناک رسیده‌ است.

نمای هوایی از یک دهکده آب‌گرفته در ایالت بیهار هند

مقامات محلی  می‌گویند حدود 15 میلیون نفر در 7255 دهکده در این ایالت با سیل دست به گریبان هستند.

به گفته این مقامات هلیکوپترهای نیروی هوایی هند و قایق موتوری‌های ارتش در حال امدادرسانی به آسیب‌دیدگان هستند، اما مردم در نواحی دوردست دچار کمبود شدید مواد غذایی  و د ر معرض سوء‌تغذیه هستند.

باران‌های موسمی سالانه  در شبه‌قاره هند از ماه ژوئن تا سپتامبر (خرداد تا شهریور) برای کشاورزی در آسیای جنوبی اهمیت بسیاری دارد، اما باران‌های شدید باعث مرگ و تخریب هم می‌شود.

بی سی چوهاری، پژوهشگر ارشد در دانشگاه کشاورزی بیهار در این باره می‌گوید:‌"ما پیش‌بینی می‌کنیم که تا حدو د 90 درصد ار رشد گیاهان کاسته شود، و به این ترتیب تاثیری زیانبار بر دریافت غذای سرانه در منطقه رخ خواهد داد."

به قول دکتر ای کی جها  در شهر پانتا مرکز ایالت بیهار هند: "به عبارت ساده اگر این بحران به سرعت خاتمه نیابد، میلیون‌ها نفر دچار قحطی خواهند شد."

سازمان ملل وضعیت سیلاب در هند و کشورهای مجاور را "بدترین طغیان آب ثبت‌شده تا به حال" توصیف می‌کند.

این بیانیه می‌گوید ارقام دولتی بیانگر آن است که بیش از چهار میلیون هکتار زمین کشاورزی تخریب شده‌اند.

کد خبر 28690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز