چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دست‌های مصنوعی هوشمند که توسط ذهن به طور همزمان کنترل می‌شوند، هدیه‌ای زیبای فناوری به آسیب‌دیدگان از ناحیه دست است.

دستان هوشمند مصنوعی

دانشمندان گروه پزشکی دانشگاه جان هاپکینز موفق شدند دو دست مصنوعی هوشمند که توسط ذهن به طور همزمان کنترل می‌شوند را به بدن يك مرد پیوند بزنند.

این جراحی موفقیت آمیز نشان داد که فناوری هوشمند روباتیک سرعت یادگیری بالایی دارد و چنین پیوندی در آینده كارايي بيشتر و جدیدتری در عرصه جراحی‌ اعضای مصنوعی خواهد داشت.

انجام امور ساده از جمله برداشتن یک فنجان و یا استفاده از عابر بانک برای افرادی مانند لزلی باف (Leslie Baugh) که حدود چهل سال پیش در اثر یک سانحه برق گرفتگی دو دست خود را از دست داده است به سادگی انجام پذیر نیست. همچنين براي ساير افرادي كه شرايط مشابه دارند.

دانشمندان و محققان توسعه فناوری و پیشرفت اعضای مصنوعی همواره تلاش مي‌كنند در جهت هوشمند‌تر کردن اعضای مصنوعی گام های بهتر و بيشتري بردارند. در اين راستا، باف اولین کسی است که تحت عمل جراحی پیوند دو دست روباتیک هوشمند قرار گرفته است، طراحی دست‌های مصنوعی هوشمند به صورتي است که مي‌توانند، توسط اعصاب باف کنترل شوند. به اين ترتيب او می‌تواند آنها را حرکت داده و به صورت دلخواه كنترل كند.

دستان هوشمند مصنوعی

او دستان هوشمند خود را با ذهنش كنترل و حركت مي‌دهد

دانشمندان امیدوار هستند، کاربرد این دست‌هاي روباتیک برای انجام امور روزمره مانند دست‌هاي طبیعی فرد باشند. اين دست‌هاي هوشمند و روباتيك باف با تمرين و ممارست او، روز به روز مي‌توانند به سرعت به حرکات دست‌هاي طبيعي نزديك‌تر شوند. در واقع، برای به کنترل در آوردن و انجام تمام حرکات دست مانند دست‌هاي طبیعی، باف به مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا بتواند مانند روزهاي قبل از دستانش استفاده كند.

برای انجام این جراحی از یک الگوریتم نرم افزاری برای شناسایی الگوهای رفتاری هریک از عضلات که به دستها مرتبط هستند استفاده شده است. در واقع با مطالعه بر روی ارتباطات و نحوه عمکلرد آن‌ها، اطلاعات جمع آوری شده را ترجمه کرده و به دستورات حرکتی برای دست مصنوعی و هوشمند تبدیل كرده‌اند. این روش موسوم به (MPL) است و بیمار در اين روش می‌تواند با کمک ذهن؛ اعضای مصنوعی و هوشمند خود را به حرکت درآورده و به كارهاي روزه‌مره بپردازد.

اين مطلب، خبر بسيار خوبي براي افرادي است كه از ناحيه دست دچار آسيب‌ديدگي شديد شده‌اند، يا فاقد دست هستند. چرا كه اين دستان هوشمند، امكان بهره‌وري و كارايي بيشتر و طبيعي‌تري را به آنان اهدا مي‌كنند.

  • برگرفته از؛ gizmag
کد خبر 286891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha