دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

مراسم رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه کالایی بورس کالای ایران با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضای هیأت مدیره بورس کالای ایران، مقامات و مدیران بازار سرمایه برگزار شد.

مدیرعامل بورس کالا: درآینده نزدیک تالار معاملات بورس کالا جمعه‌ها هم باز خواهد بود.

به گزارش همشهري، محمد فطانت رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمايي از اين سامانه، گفت: يكي از موضوعاتي كه همواره مورد تقاضاي فعالان بازار سرمايه بوده، اين است كه چگونه مي‌توان سبد دارايي‌اي تشكيل داد كه متنوع باشد و تنها مختص اوراق بهادار و سهام نباشد تا علاوه بر پوشش ريسك و تنوع در سرمايه‌گذاري، بتواند پتانسيل‌هاي مناسبي را براي افزايش بازده و ريسك فراهم كند، لذا اقدام بورس كالا در اجراي تسهيل دسترسي به معاملات در بازار مشتقه ازطريق راه‌اندازي سامانه معاملات برخط، مي‌تواند در اين زمينه مؤثر باشد.

سخنگوي سازمان بورس به موضوع راه‌اندازي صندوق مشترك سكه طلا نيز اشاره كرد و گفت: درحال بررسي امكان راه‌اندازي صندوق سرمايه‌گذاري مشترك سكه طلا در بازار سرمايه هستيم تا به اين وسيله، اوراق مشتقه سكه طلا و در كنار اين كالا به‌صورت فيزيكي، به‌عنوان درصدي از سبد دارايي سهامداران قرار گيرد.

حسين پناهيان مديرعامل بورس كالاي ايران هم در اين مراسم گفت: ارزش معاملات آتي در بازار مشتقه بورس كالا از ابتداي راه‌اندازي تاكنون به 850هزار ميليارد ريال رسيده است. با توجه به توسعه سيستم نرم‌افزاري و افزايش بازيگران اين بازار، ما به سمت توسعه دارايي‌هاي پايه در بازار مشتقه رفته‌ايم به‌طوري كه علاوه بر سكه، امسال قرارداد آتي زيره سبز راه‌اندازي و تا اواخر امسال معاملات آتي كنجاله سويا نيز افتتاح مي‌شود.

به گفته پناهيان، يكي از ايده‌آل‌هاي بورس كالا در حوزه مشتقه، معاملات 24ساعته و ادامه معاملات در روزهاي جمعه با توجه به باز بودن بازارهاي جهاني است كه اين هدف‌گذاري‌ها نيز انجام شده است.وي در پايان با تأكيد بر اينكه نرم‌افزار معاملات آتي اكنون به سيستم چند بانكي متصل شده است افزود: با ايجاد معاملات آنلاين آتي، همه سرمايه‌گذاران در سراسر دنيا مي‌توانند در سيستم معاملاتي آتي بورس كالاي ايران ثبت سفارش دهند و معامله كنند.

وي با اشاره به اينكه ورود به معاملات آتي به دانش تخصصي نياز دارد افزود: سرمايه‌گذاراني كه بخواهند معاملات آتي را به‌صورت آنلاين انجام دهند، علاوه بر حضور در يك آزمون، بايد قبلا در سامانه معاملات هزار قرارداد منعقد كرده باشند تا شاهد نوسانات غيرعادي در روند معاملات نباشيم.

کد خبر 286811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha