شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

روند معاملات آتی سکه در بورس کالا تحت‌تأثیر انجام توافق هسته‌ای قرار گرفت.

بورس

سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون 3500ميليارد تومان سهام خريده‌اند اما ارزش معاملات آتي سكه 688ميليارد تومان بوده است، در عين حال قيمت سررسيد‌هاي مختلف اين اوراق نيز در مقايسه با هفته‌هاي قبل روند نزولي داشته است.به‌گزارش همشهري، اوراق آتي سكه به دماسنجي براي محاسبه بحران‌هاي آينده تبديل شده است.رسم است در دنيا از معامله‌گران آتي به‌عنوان پيشگويان اقتصادي ياد مي‌كنند.

در ايران نيز اوراق آتي سكه طلا به ابزاري براي محك شرايط اقتصادي آينده تبديل شده است. اوراق آتي سكه قراردادي است كه براساس آن فروشنده متعهد مي‌شود تعداد 10سكه را در سررسيد تعيين شده طي قراردادي (آينده) به خريدار براساس قيمتي كه امروز انجام مي‌شود تحويل دهد.

به‌طور معمول از طلا به‌عنوان كالا و سرمايه امن ياد مي‌شود كه سرمايه‌گذاران در تلاطم‌هاي اقتصادي به آن پناه مي‌برند. روند معاملات آتي سكه در بورس كالا در دوره‌هاي گذشته نشان مي‌دهد معاملات اين اوراق به‌طور كامل با معاملات بازار نقد سكه و همچنين بازار ارز و بورس تهران ارتباط دارد. به اين ترتيب در شرايطي كه سرمايه‌گذاران پس از انجام توافق هسته‌اي به سمت بازار سهام هجوم آورده‌اند، روند معاملات آتي سكه در بورس كالا دستخوش تغيير شده و قيمت سررسيد‌هاي مختلف اين اوراق نيز در معاملات سال‌جاري در محدوده يك ميليون تومان در نوسان است.

اما مقايسه آمار معاملات سكه در بورس كالا نشان مي‌دهد ارزش كل معاملات انجام شده در 3هفته فروردين‌ماه94 كمتر از آخرين هفته سال گذشته بوده است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون 688ميليارد تومان سكه در معاملات آتي بورس كالا انجام داده‌اند اين در حالي است كه فقط در آخرين هفته سال گذشته سرمايه‌گذاران در مجموع 589ميليارد تومان سكه خريده بودند. سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون 3500ميليارد تومان سهام در بورس تهران و فرابورس خريده‌اند.

قيمت اين اوراق كه قبل از سال حتي به مرز يك‌ميليون‌و200هزار تومان هم رسيده بود اكنون در محدوده يك ميليون تومان است. ديروز قيمت هر قرارداد آتي سكه آبان94 به يك‌ميليون‌و24هزار تومان و قيمت هر قرارداد ارديبهشت به 963هزار تومان رسيد. از ديد كارشناسان اين تغييرات در بازار‌ها نشانه افزايش اميدواري‌هاي سياسي - اقتصادي به آينده است.

کد خبر 291877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha