سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

موسی علوی: تاریخ نامه، نخستین روز ‌ماه بهمن را نشان می‌دهد؛ ماهی که خودیک نماد است؛ یک نشانه. خطاب نامه، جوانان غربی هستند؛ همان‌ها که بی‌آنکه خود بخواهند و بدانند، در محاصره و کنترل شدید رسانه‌های غرب قرار گرفته‌اند، با این اندیشه که آزادند و حق انتخاب دارند.

نامه رهبری

اما كنترل همين رسانه‌هاي نرم، سانسورهاي تأثيرگذاري را شكل داده است؛ سانسوري كه از بزرگ‌ترين قربانيانش، اسلام راستين است. خواسته رهبر معظم انقلاب از جوانان غرب، بازخواني و مراجعه دوباره به منابع اصيل، براي شناخت اسلام اصيل بوده و اما چرا جوانان؟ چون نسبت به حقيقت، پذيرا هستند.

پيامبر(ص) كه انقلاب عظيم خود را آغاز كرد، بيشتر با جوانان سخن گفت؛ بنيانگذار انقلاب بزرگ اسلامي ايران نيز سخن خود را با جوانان آغاز كرد؛ چرا كه آينده، در دست آنها بود؛ چرا كه قلبشان هنوز آغشته به دنيا نشده بود و مخاطب رهبر انقلاب نيز جوانان غرب هستند؛ چراكه هنوز، نور حقيقت‌جويي در آنها خاموش نشده است و اما چطور مي‌توان اين پيام و خواسته را به گوش جوانان غربي، فارغ از هياهوي رسانه‌هاي غربي رساند؟ شايد راه‌هايي كه در اين مطلب معرفي كرده‌ايم، به‌كار شما بيايند. گاهي وقت‌ها، آتش عظيم يك خرمن بزرگ، نتيجه يك جرقه كوچك مي‌تواند باشد، چرا كه نه؟

  • پرينت ساده

ساده‌ترين راه، پرينت گرفتن از اين پيام به زبان‌هاي زنده دنيا و انتشار آن مابين خارجي‌هاست. ممكن است عده‌اي، دانشجو، تاجر، كارمند و... بوده و در خارج از كشور كار و تحصيل و زندگي كنند، در اين صورت مي‌توانند از اين پيام پرينت گرفته و آن را دست به دست اشاعه دهند. حتي مي‌توانيد اين پيام‌هاي پرينتي را داخل پاكت نامه‌اي بگذاريد و مثلا در آدرس گيرنده بنويسيد letter4u و تحويل مخاطبان خودتان بدهيد.

  • ارسال مستقيم به نخبگان

شهرت، مانند نورافكني است كه مي‌تواند گوشه‌هاي تاريك جهان را روشن و توجه مثبت يا منفي را به آن سمت جلب كند. ارسال مستقيم پيام در قالب ايميل و نامه و... به نشاني مجازي و حقيقي نخبگان و هنرمندان و اصحاب رسانه غربي، مي‌تواند كارگشا باشد. قرار نيست همه‌شان عكس‌العمل نشان دهند؛ بخشي از آنها هم توجه‌شان جلب شود و درباره‌اش صحبت كنند، مي‌تواند بازتاب زيادي داشته باشد.

  • كامنت‌گذاري‌ در سايت‌ها

يكي از راه‌هاي اثربخشي در فضاي مجازي، همين روش كامنت‌گذاري است. مخصوصا در سايت‌هاي سياستمداران معروف يا دانشگاه‌هاي معروف غرب. مي‌توانيد به سايت‌هاي معتبر خارجي مراجعه كرده و كامنت بگذاريد؛ درست است كه تأييد اين كامنت‌ها به‌دست مديران سايت‌هاست، اما اميدوار باشيد، بالاخره عده‌اي هم پيدا خواهند شد كه كامنت‌هاي شما را منتشر كنند گاهي يك كامنت ساده مي‌تواند موجب يك بحث كامنتي هزار نفره و بيشتر شود.

  • استاتوس نرم‌افزارهاي چت

استاتوس نرم‌افزارهاي چت شما نيز مي‌توانند ابزارهايي قدرتمند باشند. شايد حواس خيلي‌ها نباشد اما همين استاتوس‌ها، خود يك نشانه بسيار قوي است كه بيشتر از نوشته‌هاي ديگر شما هم ديده مي‌شود. استاتوس‌هايي كه در ماجراي توهين نشريه شارلي ابدو و به حمايت از پيامبر خوبي‌ها شكل گرفت، نمونه‌هايي درخشان از اين اثربخشي بودند. استاتوس‌ها مي‌توانند به زبان انگليسي و زبان‌هاي معتبر دنيا باشند؛ مطمئن باشيد كه در دهكده جهاني حتما ديده خواهند شد.

  • استفاده از ويدئوكنفرانس

با توجه به گسترش تكنولوژي‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي در جهان امروز، حالا مي‌توان در جغرافياي خود بود و كلي كنفرانس و سمينار و... براي همه جاي دنيا برگزار كرد. آنها كه جدي‌تر هستند، مي‌توانند از وبينار و ويدئوكنفرانس‌هاي مجازي و ارتباط مستقيم و تلويزيون‌هاي اينترنتي نيز استفاده كنند. اين كار مخصوصا در محيط‌هاي دانشجويي غرب جا افتاده است. كمي تبليغات و اطلاع‌رساني و... مي‌خواهد و همت و ديگر هيچ.

  • شبكه‌هاي اجتماعي

مهم‌ترين راه براي انتشار و اشاعه اين پيام مهم، شبكه‌هاي اجتماعي هستند. نفوذ شبكه‌هاي اجتماعي در سراسر جهان حيرت‌آور است. ايراني‌ها هم در اين شبكه‌هاي اجتماعي، حضوري فعال و چشمگير دارند. اتفاقا اين حضور، بركات مهمي هم داشته؛ مثل كمپين‌ها و فعاليت‌هاي جوششي و داوطلبانه در پاسخگويي به كاريكاتور نشريه شارلي ابدو، كه اهانت به ساحت پيامبر خوبي‌ها بود. در مورد پيام رهبري به جوانان غرب نيز، كساني كه در شبكه‌هاي اجتماعي مثل اينستاگرام عضو هستند، مي‌تواننداقدام به ايجاد كمپين‌ها و گروه‌هاي گسترده كنند. انتشار پيام به زبان‌هاي مختلف و به اشتراك‌گذاري آن در اين شبكه‌ها، مي‌تواند اين موج ايجاد شده را گسترش بخشد.

  • توليد اپليكيشن‌هاي موبايل

جهان پيش رو را جهان ارتباطات موبايلي مي‌دانند؛ جهاني كه حتي اينترنت را هم پشت سر خواهد گذاشت. شما چرا استفاده نكنيد؟ ساخت اپليكيشن‌هاي تلفن همراه به زبان‌هاي زنده جهان و به اشتراك‌گذاري آنها مي‌تواند كمك شاياني براي گسترش اين پيام باشد البته اين روش، بيشتر مناسب كساني است كه دستي در برنامه‌نويسي دارند.

  • انتقال سينه‌به‌سينه

انتقال سينه‌‌به‌سينه و چهره‌به‌چهره، از قديمي‌ترين روش‌هاي انتقال پيام و محتوا در جهان بوده و هست. اين روش، خاص كساني است كه در خارج از كشور كار و زندگي و تحصيل مي‌كنند. كساني هم كه در داخل كشور بوده و به‌واسطه كار و موقعيت خود با خارجي‌ها در ارتباط هستند، مي‌توانند از اين روش استفاده كنند.

  • ايميل‌هاي گروهي

در صنعت بازاريابي و نيز رسانه‌اي امروز، شاهديم كه ايميل‌هاي گروهي نقش مهمي را بازي مي‌كنند اما چرا فقط بازاريابي و فعاليت‌هاي رسانه‌اي؟ شما از اين امكان به‌وجود آمده، در حد خرد و كلان، مي‌توانيد به نفع خودتان استفاده كنيد. اگر اكانت ياهو و گوگل و... داريد، به راحتي مي‌توانيد گروه‌سازي‌ كرده و ايميل‌هاي گروهي ارسال كنيد. مي‌توانيد ايميل‌هاي مورد نظر را هم، از سايت‌هاي خارجي استخراج كنيد. حتي ارسال نامه به زبان‌هاي مختلف، به دوستان فارسي زبان مي‌تواند مثمرثمر باشد؛ چراكه شايد آنها در حلقه‌هاي ارتباطي خود، فارسي‌زبانان خارج‌نشين يا حتي جوانان اروپايي و آمريكايي را داشته باشند.

  • به اشتراك گذاشتن

عده زيادي از انسان‌هاي دغدغه‌مدار دستي در هنر دارند و مي‌توانند در قالب‌هاي هنري، آثار قابل‌توجهي را توليد كنند. استفاده از قالب‌هاي پوستر، اينفوگرافيك، عكس نوشته، نامه‌هاي كارت‌پستالي الكترونيك‌و... مي‌تواند از راهكارهاي موجود در اين زمينه باشد. در سايت رهبر معظم انقلاب، مي‌توانيد تعدادي از اين پوستر‌ها و اينفو‌ها را ببينيد. در جنبش letter4u نيز كه در اينترنت به‌وجود آمده، مي‌توانيد بخشي از اين قالب‌هاي هنري با موضوع پيام رهبري به جوانان غرب را مشاهده كنيد. اگر هم با نرم‌افزارهاي فتوشاپ و ساخت اينفوگرافيك و... آشنا باشيد، مي‌توانيد خودتان، اقدام به ايجاد و انتشار اين قالب‌ها كنيد.

  • وبلاگ‌ها را جدي‌تر بگيريد

وبلاگ‌ها را هم مي‌توان زيرشاخه‌اي از شبكه‌هاي اجتماعي دانست ولي در كل، كمي شكل و شمايلش با شبكه‌هاي نوين اجتماعي امروز فرق مي‌كند. در واقع كساني كه محتواي بيشتري دارند، درگير كار با وبلاگ‌ها هستند. همين الانش هم كلي وبلاگ براي جنبش letter4u، ساخته شده است. بخشي از اين وبلاگ‌ها، اين نامه را به زبان‌هاي مختلف منتشر كرده‌اند. ساخت وبلاگ در سامانه‌هاي خدمات وبلاگ خارجي مي‌تواند كارساز‌تر باشد؛ چون عنوان وبلاگ شما، هر بار كه به روزش مي‌كنيد، در ليست به روز شده‌هاي آن سامانه وبلاگ‌نويسي درج مي‌شود و مدام، مراجعاني خواهيد داشت.

  • هشتگ زدن را فراموش نکنید

در اولین لحظات انتشار نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، حساب توییتر منتسب به سایت رهبری، قسمت‌هایی از متن نامه را با هشتگ letter4u منتشر کرد. همین کار یکی از دلایلی بود که توجه رسانه‌های خبری دنیا را جلب کرد. اکثر منابع خبری انگلیسی زبانی (حدود 80 منبع) که خبر این نامه را کار کرده‌اند، به نام letter4u اشاره کرده‌اند و اکنون این نامه در رسانه‌های جهان به این نام شناخته می‌شود. در اینستاگرام تاکنون ۲۲ هزار عکس و پوستر با تگ letter4uجمع‌آوری شده و در تویيتر‌ نیز این تگ حدود 30میلیون بار دیده شده است. پس وقتی در شبکه‌های اجتماعی این نامه را تبلیغ می‌کنیم یادمان نرود که letter4u را هم به آن اضافه کنیم.

کد خبر 286807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha