دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: انتشار نوار صوتی در مصر، موجب رسوایی جدید برای دولت این کشور شده است.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از تلویزیون بی بی سی عربی، عبدالفتاح السیسی ،رئیس‌جمهور مصر در تماس با امیر کویت و پادشاه عربستان، بر قوی بودن روابط مصر با کویت و عربستان تاکید کرد.

یکی از شبکه های ماهواره ای متمایل به جماعت اخوان المسلمین یک نوار صوتی را پخش کرده است که گفت‌و‌گویی بین السیسی و عباس کامل ،رئیس دفترش و محمود حجازی، رئیس ستاد ارتش مصر است.

السیسی در این نوار صوتی هنگامی که وزیر دفاع بوده، از رئیس دفتر خود می‌خواهد با رهبران کشورهای عرب خلیج فارس تماس بگیرد تا از آنها کمک مالی به مبلغ بیش از 30 میلیارد دلار برای ارتش مصر درخواست کند.

رئيس‌جمهور فعلي مصر در این نوار صوتی گفته است کشورهای عرب خلیج فارس بودجه هنگفتی دارند و سران این کشورها پول‌هایی فراتر از بودجه کشورهای خود دارند.

السیسی در این نوار صوتی به پول مورد نیاز مصر از هر یک از کشورهای عربی اشاره کرده و این‌که این پول‌ها چگونه به حساب بانکی ارتش مصر واریز شود.

محمود بکر، گزارشگر بی بی سی گفت: دولت مصر انتشار این نوار صوتی را ساختگی و جعلی دانسته است. با این حال پخش این نوار صوتی باعث به راه افتادن بحث و جدل بسیار در مصر شده است.

این در حالی است که شبکه‌های ماهواره‌ای که بخش‌هایی از این نوار صوتی را منتشر کرده‌اند؛ نگفته‌اند  آن‌را چگونه به دست آورده‌ و چرا نام کشورهای عربی را در این زمان به میان آورده‌اند، یعنی زمانی که مصر در حال آماده‌شدن برای برگزاری گردهمایی اقتصادی با نظارت کشورهای عربی و برگزاری انتخابات پارلمانی است.

ناصر فیاض ،مدیر مسئول روزنامه الوفد گفت :ما در آستانه مهم‌ترین گردهمایی اقتصادی در مصر هستیم که در واقع فقط اقتصادی نیست، بلکه اقتصادی، سیاسی و امنیتی است و در عین حال در آستانه مهم‌ترین انتخابات در کشور قرار داریم و جای بررسی دارد که چرا این نوار صوتی در این زمان پخش شده است.

این در حالی است که تقریبا هیچ یک از رسانه های داخلی مصر به جزئیات این نوار صوتی اشاره ای نکرده‌اند و این موضوع در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی در اینترنت بازتاب داشته است.

حدود 500 هزار نفر از طریق این پایگاه‌ها درباره این موضوع، اظهار نظر کرده‌اند. در همین حال مخالفان دولت در مصر معتقدند انتشار چنین نوار صوتی نشان می‌دهد کسی که در مصر حکوکت می‌کند از جایگاه مستحکمی برخوردار نیست.

ایمن نور ،سیاستمدار مصری و موسس پیشین حزب فردای انقلاب مصر گفت: بحران داخلی در مصر شدید است و انتشار چنین نوار صوتی از نزاع و درگیری داخلی خبر می‌دهد و در عین حال پیام دیگری هم به همراه دارد و آن روابط نامطمئن با آن دسته از کشورهای عربی است که به مصر کمک مالی کرده‌اند.

 هر چند مقام‌هاي مصری این نوار صوتی را ساختگی و جعلی دانسته‌اند با این حال مخالفان مصری انتشار آن‌را نشانه ناتوانی دولت مصر در حفظ خبرها و اطلاعات محرمانه می‌دانند.

کد خبر 286754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha