سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۷
۰ نفر

رابطه با مصر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب همیشه برای آمریکایی‌ها ارزش راهبردی داشته است اما روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای نخستین بار در یک دهه گذشته به قاهره رفت تا نشان دهد مسکو علاوه بر اینکه با فشارهای غرب منزوی نشده بلکه می‌خواهد مسیر جدیدی را برای خود ترسیم کند.

مصر -روسیه

پوتين در حالي روز گذشته در قاهره مورد استقبال عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر قرار گرفت كه در مقطع كنوني هر دو طرف به افزايش روابط 2كشور نياز دارند. پوتين كه حالا تقابلش با آمريكا و غرب به‌ويژه بر سر اوكراين به اوج رسيده با يك بغل توافق و قرارداد ازجمله براي فروش تسليحات، به مصر رفته است تا اين بار با مهره كشوري كه پيش از اين متحد آمريكا به‌حساب مي‌آمد بازي كند. روي مهم اين سفر اما چرخش روسيه به شرق و خاورميانه در مقابل غرب و در ميان تنش‌ها با آمريكا به‌حساب مي‌آيد.

مسئله‌اي كه روز گذشته با اعلام كنار گذاشته شدن دلار آمريكا در مبادلات تجاري قاهره و مسكو به خوبي خود را نشان داد. كرملين در بيانيه‌اي اعلام كرده سران 2كشور طي اين سفر 2روزه توافق‌هاي مختلفي براي افزايش مبادلات تجاري و همكاري‌هاي اقتصادي 2كشور خواهند داشت. بيش از هر چيز اما پوتين با اين سفر نشان داده كه برخلاف ادعاي آمريكا، روسيه در صحنه بين‌المللي منزوي نشده و مي‌تواند با غرب و تحريم‌هاي آن به روش خود مقابله كند.

پوتين روز گذشته اعلام كرد كه روسيه و مصر توافق كرده‌اند كه با كنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاري خود از واحدهاي پول ملي كشورهايشان استفاده كنند؛اقدامي كه بخشي از تلاش‌هاي روسيه براي دوري از واحد پول آمريكا به‌حساب مي‌آيد. رئيس‌جمهوري روسيه در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام تأكيد كرد كه روسيه اكنون با كشورهاي ديگري ازجمله كشورهاي مستقل مشترك المنافع و چين هم با واحد پول ملي تجارت مي‌كند. مبادلات تجاري مصر و روسيه به گفته پوتين طي سال2014، 50درصد افزايش يافته و قرار است در سال 2015همچنان گسترش پيدا كند.

در اين سفر همچنين پوتين درباره مسائل منطقه ازجمله سوريه و عراق با مقام‌هاي ارشد مصر گفت‌وگو خواهد كرد. وي روز گذشته دليل بحران در سوريه و عراق را مداخله خارجي در منطقه دانست و اعلام كرد كه سياست قاهره و مسكو درباره سوريه هماهنگ است. رئيس‌جمهور روسيه همچنين تأكيد كرد كه از روند سياسي در مصر براي بازگشت آرامش و بهبود وضعيت اقتصادي حمايت كامل مي‌كند. او همچنين اعلام كرد كه كشورش آماده همكاري‌هاي دوجانبه با مصر براي مقابله با تروريسم است.

  • مصر در مدار روسيه

يكي از مهم‌ترين محورهاي سفر پوتين توافق براي فروش تسليحات روسيه به مصر است. مقام‌هاي قاهره به خوبي نشان داده‌اند كه آنها در زمينه‌هاي مختلف اكنون روسيه را به آمريكا و غرب ترجيح داده‌اند.در همه سال‌هاي گذشته همه تجهيزات و تسليحات ارتش مصر آمريكايي بوده اما اكنون قرار است طي اين سفر براي خريد تسليحات از روسيه ميان دوطرف توافق شود. اين تمايل براي تسليحات روسي به‌ويژه پس از تعليق ارسال تجهيزات نظامي از سوي آمريكا براي قاهره بيشتر شد. رسانه‌هاي روسيه گزارش داده‌اند كه روسيه و مصر توافق 3ميليارد دلاري براي خريد تسليحات امضا خواهند كرد كه طي آن روسيه موشك‌هاي پيشرفته و جنگنده‌هاي مهمي مانند ميگ 29را به مصري‌ها مي‌فروشد.

پس از انقلاب مردم مصر در سال 2011ديگر هيچ وقت رابطه واشنگتن و قاهره به خوبي زمان مبارك نشد اما روسيه حالا به يكي از مهم‌ترين حاميان دولت جديد مصر در صحنه جهاني تبديل شده است. روسيه يكي از نخستين كشورهايي بود كه حمايت خود را از رياست‌جمهوري سيسي پس از بازداشت رهبران اخوان‌المسلمين و محمد مرسي اعلام كرد هر چند مرسي هم در زمان يك سال رياست‌جمهوري خود به روسيه سفر كرد.

آمريكايي‌ها به تازگي اعطاي كمك‌هاي تعليق شده خود به مصر را از سر گرفتند اما اين اقدام هم باعث نشده كه اوضاع ميان قاهره و واشنگتن مانند گذشته شود. آمريكا سالانه 1.5ميليارد دلار كمك به دولت مصر اعطا مي‌كند كه چندي پيش اعطاي آن براي فشار بر دولت مصر متوقف شده بود. پوتين اما در شرايط كنوني جهان به خوبي مي‌داند كه آتش اختلاف‌‌هاي روسيه با غرب مسئله‌اي نيست كه به اين زودي‌ها خاموش شود.

کد خبر 286820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha