دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

«مصرف آمفتامین‌ها در کشور از ۵‌درصد به ۲۵‌درصد رسیده است.» این مهم‌ترین موضوعی بود که روز‌گذشته در نشست مشورتی و آموزشی منطقه‌ای مدیریت مصرف مواد شبه‌آمفتامینی مطرح شد.

مواد روانگردان

  افزايش مصرف روانگردان‌ها در دنيا باعث بروز نگراني‌هايي در اين زمينه شده و در سال‌هاي اخير مواد اعتيادآور جديد تحت عنوان آمفتامين‌ها و به‌طور عمده شيشه يا مت‌آمفتامين موج مخربي از اعتياد ايجاد كرده است. در ايران مصرف شيشه از اوايل دهه80 به‌طور عمده آغاز شد و با امكان توليد اين ماده در آزمايشگاه‌هاي مخفي و غيرقانوني و آشپزخانه‌ها، قيمت اين ماده آنقدر كم شد كه حالا جوينده‌اش گاهي در كمتر از 5دقيقه يابنده باشد. حالا ‌قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از شناسايي يك‌ميليون و 350هزار معتاد شناسايي شده در كشور خبر داده كه 26درصد‌شان هم روانگردان مصرف مي‌كنند. عليرضا جزيني در اين نشست با هشدار درباره رشد مصرف‌كنندگان اين مواد، تأكيد كرد كه بايد اقدامي عاجل براي مبارزه با اين مواد انجام شود. البته هم او بود كه چندي قبل وجود باورهاي غلط در ميان زنان و جوانان را عامل رشد روزافزون مصرف آمفتامين عنوان كرد و گفت:‌ يكي از پايه‌هاي اعتياد مصرف قرص‌هاي آمفتامين است كه ريتالين يكي از انواع آن است.

اما ارسال فهرست داروهاي اعتياد‌آور از سوي وزارت بهداشت موضوع ديگري بود كه عليرضا جزيني در نشست همايش كاهش آسيب‌هاي ناشي از مصرف مت‌ آمفتامين‌ها به آن اشاره كرد و گفت: 3 فهرست دارويي در اختيار ستاد قرار گرفته است. به‌گفته جزيني اين فهرست دارويي، پس از گذشت 3 سال به تصويب كميته قضايي مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيد و حالا در نوبت تصويب در صحن علني مجلس است. با تصويب نهايي اين موضوع، مجازات توليدكنندگان داروهاي اعتياد‌آور براساس ماده 4، 5 و 8 قانون مبارزه با موادمخدر كشور خواهد بود.

پرويز افشار، معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نيز با اشاره به اين موضوع كه شيوع و مصرف مت آمفتامين‌ها در كشور از 5درصد به 25درصد رسيده، از لزوم رفتار علمي صحيح با مصرف‌كنندگان اين ماده مخدر سخن گفت. به‌گفته وي ايران نيز همانند تمام كشورهاي دنيا دچار تغيير الگوي مصرف از مواد سنتي به صنعتي شده و افزايش مصرف آمفتامين‌ها در كشور نگران‌كننده است. ليك بونوات، نماينده دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد، نيز با اشاره به اين نكته كه آمفتامين‌ها دومين ماده مخدر پر‌مصرف در دنيا هستند، ‌گفت: به‌علت ساخت‌ آمفتامين‌ها در كارگاه‌هاي كوچك و به‌صورت زيرزميني دقيقاً نمي‌دانيم كه چه مقدار آمفتامين در دنيا توليد و مصرف مي‌شود.

  • اجراي طرح آموزش خانه به خانه

رئيس سازمان بهزيستي نيز در اين نشست از اجراي طرح پيشگيري و آموزش مقابله با اعتياد با عنوان طرح «خانه‌به‌خانه» در اين سازمان خبر داد. به گفته همايون هاشمي، بهزيستي به‌عنوان تخصصي‌ترين سازمان در زمينه مداخله، پيشگيري و كاهش آسيب اعتياد، خدمات شاياني دارد و اكنون 3500سازمان مردم‌نهاد زيرمجموعه بهزيستي به مردم ارائه خدمت مي‌كنند كه از اين تعداد 1360واحد مربوط به اعتياد است. رئيس سازمان بهزيستي تأكيد كرد: سال گذشته كارزار رسانه‌اي شيشه را اجرا كرديم و امسال نيز در 8 استان اين موضوع در حال پيگيري است، همچنين طرح آگاه‌سازي خانه‌به‌خانه را اجرا خواهيم كرد چرا كه معتقديم اعتياد زودتر از مسئولان به خانه مردم مي‌رود.

  • آمفتامين چه مي‌كند؟

مصرف آمفتامين‌ها در فرد مصرف‌كننده انفجاري از انرژي ايجاد مي‌كند و سبب افزايش تحرك و فعاليت فرد و كاهش اشتهايش مي‌شوند و در كل احساس خوشايندي همچون نشئگي ايجاد مي‌كنند. بنابراين، شخص وقتي دارو مصرف مي‌كند؛ نمي‌خورد، استراحت نمي‌كند و نمي‌خوابد، چون نه اشتهاي غذا خوردن دارد، نه احساس خستگي و نه نياز به خواب. در مقابل؛ تحرك دارد و پرحرف است. برخي هم احساس سرخوشي و به اصطلاح نشئگي پيدا مي‌كنند، احساس خوب بودن و اعتماد به نفس بالا، بي‌قراري، بي‌خوابي، سرگيجه، سردرد، بي‌حوصلگي و و افسردگي شديد در طولاني‌مدت عوارض مصرف اين مواد بر دستگاه عصبي هستند.

کد خبر 286741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha