همشهری آنلاین: حزب لیبرال الدستور اعلام کرد در اعتراض به فضای حاکم در کشور به ویژه نقض گسترده حقوق بشر انتخابات پارلمانی آینده مصر را تحریم خواهد کرد.

elbaradei

حزب الدستور که توسط محمد البرادعی، برنده جایزه نوبل صلح، تشکیل شده است روز شنبه اعلام کرد در انتخابات پارلمانی آینده مصر که قرار است بیست و یکم مارس برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. رهبران حزب الدستور مصر از نقض گسترده حقوق بشر در کشورشان ناراضی هستند.

الدستور ( حزب قانون اساسی) اولین تشکل سیاسی مصر است که انتخابات پارلمانی مصر را که قرار است از بیست و یکم مارس تا هفتم ماه مه در استان‌های مختلف این کشور برگزار شود، تحریم کرده است.

انتخابات پارلمانی مصر یک سال پس از سرنگونی محمد مرسی،اولین رئیس‌جمهور دموکراتیک مصر توسط عبدالفتاح السیسی، فرمانده وقت ارتش مصر برگزار خواهد شد.

 السیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مه سال 2014با کسب 97 درصد آرا به قدرت رسید اما پیش از آن تمام گروه‌های و احزاب مخالف مذهبی یا لائیک را از صحنه خارج و پس از به قدرت رسیدن نیز شمار زیادی از مخالفان خود را حذف کرد.

صدها تن از طرفداران محمد مرسی در پرونده‌های جمعی که در مدت زمانی کوتاه مورد بررسی قرار گرفته و حکمشان صادر شده است، به اعدام یا حبس‌های بلندمدت محکوم شده‌اند.

سازمان ملل متحد چنین محاکمه‌هایی را در تاریخ معاصر بی‌سابقه توصیف کرده است.

حزب الدستور با انتشار بیانیه‌ای در توضیح علت تحریم انتخابات پارلمانی آتی مصر اعلام کرد :فضای کنونی حاکم بر مصر ما را از مشارکت در حیات سیاسی کشور دل‌سرد کرده است.

مسئولان الدستور خواستار اصلاح قانون انتخاباتی رایج در مصر شده‌اند تا احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف بتوانند به پارلمان راه پیدا کنند.

طبق برنامه‌ریزی کمیسیون انتخابات مصر، 567 نماینده پارلمان در چند مرحله مختلف که بسیار پیچیده است، انتخاب خواهند شد.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از قاهره، حزب الدستور مصر در بیانیه خود نقض آشکار حقوق بشر در کشور را به شدت محکوم کرد و برای نمونه به کشته‌شدن یک زن فعال سوسیالیست در ژانویه سال 2015 اشاره کرد.

 این فعال مصری ژانویه امسال در جریان راهپیمایی که برای بزرگداشت یاد و خاطره قربانیان شورش بر ضد رژیم حسنی مبارک، ديكتاتور پيشين مصر  در سال 2011 کشته شده بودند، به ضرب گلوله نیروهای نظامی مصر کشته شد.

حزب الدستور که در سال 2012 توسط مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برنده جایزه نوبل صلح تاسیس شد، جزو ائتلافی است که احزاب لائیک، لیبرال و چپ‌گرا اعضای آن هستند.

کد خبر 286626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha