همشهری آنلاین: داروی «سیتا گلیپتین» با نام تجاری «زیپتین» برای درمان دیابت نوع۲ برای نخستین‌ بار در کشور رونمایی شد، این دارو که تولیدش تا کنون در انحصار یک شرکت آمریکایی‌ قرار داشت، باعث اُفت قند خون نیز نمی‌شود.

ZIPTIN

به گزارش تسنیم، علیرضا استقامتی، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در انجمن‌های علمی پزشکی در حاشیه مراسم رونمایی داروی «سیتاگلیپتین» با نام تجاری «زیپتین» که برای درمان دیابت نوع 2 برای نخستین بار در کشور محقق شده است، اظهار داشت: داروی جدید «زیپتین» به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی‌شوند برای بیماران دیابتی مُسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

وی عنوان کرد: طی سالیان گذشته در درمان دیابت به طور سنتی بسیار محدودیت داشتیم که به دنبال انجام مطالعات علمی و تخصصی روش جدیدی برای درمان این بیماری بر مبنای تاثیر مستقیم غذا بر دستگاه گوارش توسط دانشمندان ابداع شد.

استقامتی افزود: درمان‌های دارویی دیابت که از قدیم رایج بوده است و در کنار کنترل قند خون و کمک به بهبود بیماری، عوارض خاص و ناخواسته‌ای را به همراه دارند اما درمان‌های جدید دیابت تحولی تازه در مدیریت این بیماری مزمن به‌ وجود آمده است.

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت اضافه کرد: داروی «زیپتین» مهارکننده آنزیم‌هایی است که هورمون GLP 1 را از بین می‌برند و از این طریق باعث افزایش ترشح انسولین می‌شوند و می‌تواند در درمان دیابت موثر باشد.

استقامتی تاکید کرد: هیچ دارویی بیماری دیابت درمان صد درصد نیست و تمامی درمان‌ها تا حدی کمک‌کننده هستند و داروی زیپتین نیز می‌تواند به عنوان داروی مکمل مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی داروی جدید «زیپتین» به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی‌شوند برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

مشاور وزیر بهداشت در انجمن‌های علمی پزشکی تاکید کرد: بیماران دیابتی باید از مصرف خودسرانه هر دارویی از جمله؛ «زیپتین» خودداری کنند و باید این دارو را با مشاوره و تجویز پزشک مصرف کنند و همچنین نباید درمان‌های خود را تغییر دهند چرا که این دارو مکمل سایر درمان‌هاست.

کد خبر 286572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha