مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل معمولا چشمان تیزبینش را به صدها،‌هزاران و میلیون‌ها سال نوری آنطرف‌تر می‌دوزد تا بتواند ابرنواخترها، سحابی‌ها و کوازارها را رصد و مطالعه کند.

براساس گزارش CNN، اين تكسكوپ اما طي چند هفته گذشته تمركز ميدان ديد خود را روي نقطه‌اي در همين‌نزديكي‌ها قرار داد، سياره‌اي كه چند دقيقه نوري از آن فاصله دارد، تا بتواند منظره‌اي خيره‌كننده و بي‌نظير را در سياره مشتري رصد كند.

سیاره مشتری

هابل در اين دوران شاهد عبور همزمان سه ماه از برابر چهره مشتري بود،‌درحالي كه سايه اين قمرها نيز بر سطح درهم پيچيده سياره نقش بسته بود. از زاويه ديد فردي كه روي سياره مشتري ايستاده باشد، گويي سه خورشيد‌گرفتگي همزمان در حال وقوع بوده‌اند.

طي 15 سال گذشته اين دومين باري است كه چنين رويدادي در مريخ رخ مي‌دهد و سومين رويداد مشابه نيز در سال 2032 رخ خواهد‌داد. از اين رو هابل براي ثبت اين رويداد كم‌نظير به صورت متوالي از آن عكسبرداري كرد كه تصاوير آن روز پنجشنبه به همراه فيلم انيميشن كوتاهي منتشر شد.

به گفته اخترشناسان، اين تصاوير از آنجايي كه تمامي قمرهاي مشتري به خوبي شناسايي شده و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، فراتر از ارزش علمي‌شان، ارزش زيبايي‌شناسانه دارند.

سياره مشتري نوعي منظومه مينياتوري خورشيدي در درون منظومه خورشيدي زمين است. اين سياره بزرگترين جرم پس از خورشيد به شمار مي‌رود و مانند خورشيد حاوي مقادير زيادي هليوم و هيدروژن است، اما جرم اين گازها روي مشتري به اندازه‌اي نيست كه بتواند با ايجاد همگداختي هسته‌اي، به گلوله‌اي داغ شبيه به خورشيد تبديل شود.

اين سياره داراي 62 قمر است كه تعدادي از آنها درحالي از برابر سطح سياره عبور مي‌كنند كه همواره يك رخ آنها به سوي زمين است. با اين‌همه تنها چهار قمر مشتري به خوبي قابل رصد‌اند، قمرهاي Io، اروپا، گانيمد و كاليستو. اين قمرها به قمرهاي گاليله شهرت دارند زيرا اين اخترشناس عصر رنسانس بود كه آنها را در سال 1610 كشف كرد،‌ زماني كه با چرخاندن دهانه تلسكوپش به سوي آسمان،‌ براي هميشه ديدگاه انسان را نسبت به كيهان و جهان هستي متحول‌ساخت.

قمرهاي مشتري با سرعت‌هايي متفاوت در مدار اين سياره در حركتند و طول حركت مداري آنها از دو روز تا 17 روز متغيير است،‌از اين رو قرار گيري سه ماه در يك سوي مشتري در كنار هم پديده‌اي بسيار كم‌نظير است. در اين نمايش كيهاني اخير، سه قمر Io، اروپا و كاليستو در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند، اما گانيمد نسبت به آنها فاصله زيادي داشته و در آن سوي سياره قرار گرفته‌است.

قمر اروپا در ميان ديگر قمرهاي مشتري بيشتر مورد توجه قرار دارد زيرا اخترشناسان معتقدند امكان وجود حيات و آب مايع در زير لايه‌هاي يخي اين قمر وجود دارد.

کد خبر 286494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha