شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰
۰ نفر

خیابان انقلاب بعد از میدان فردوسی، تقاطع خیابان انقلاب و خیابان حافظ؛ اینجا چهارراه معروف به پل کالج است.

تاریخ انقلاب

شهرتي غيررسمي كه به‌خاطر وجود «كالج آمريكايي» در اين قسمت از پايتخت به آن داده شده است.كالجي كه امروز آن را به‌عنوان دبيرستان البرز مي‌شناسيم و تصوير حاضر مردمي را نشان مي‌دهد كه در كشاكش با نيروهاي نظامي دولت بختيار پناهي براي در امان ماندن از آسيب‌ها مي‌جويند و گروهي نيز از بالاي پل تنها تماشاگر اين صحنه هستند.

با حضور امام امت در ميان مردم نهادهاي رژيم سابق يكي‌يكي سقوط مي‌كنند. اعتصاب‌ها فراگيرند و با پيوستن برخي از يگان‌هاي نظامي مانند همافران به اعتراضات مردمي كار براي دولت بختيار بسيار سخت‌تر شده است. با اين حال گويا بختيار نمي‌خواهد انقلاب مردم ايران را باور كند.

با راه انداختن كارناوال‌هاي فرمايشي و نمايشي در حمايت از شاه و بختيار نيز كاري از پيش نمي‌رود. همپيمانان سياسي شاه نگراني خود را از اوضاع ايران مكرر ابراز مي‌كنند. بر همين اساس وزارت خارجه آمريكا اعلام كرده هنوز دولت بختيار را به رسميت مي‌شناسد. ملاقات مردمي امام با قشرها و صنوف مختلف اجتماعي ادامه دارد.امام براي هر كدام از گروه‌هاي مردم پيام بخصوصي دارد. ايشان خطاب به جمع روحانيون اهوازي مي‌گويد: ادامه نهضت يك تكليف است و خطاب به جمعيت وكلاي دادگستري مي‌فرمايند: شاه بايد محاكمه شود.

چنان كه اين تصوير نيز نشان مي‌دهد به‌رغم دعوت امام و شوراي انقلاب براي پيوستن ارتشيان به مردم و انقلاب باز درگيري‌هاي نظامي در برخي ازنقاط كشور وجود دارد و اين امر رفته رفته شدت مي‌گيرد. تا جايي كه مردم در برخي مواضع به اقدام مسلحانه دست مي‌زنند. چنان كه سرهنگ شكوري، رئيس آجوداني ستاد لشكر64 رضائيه امروز يعني روز هجدهم بهمن در مسير رفتن به پادگان، ترور شد.

کد خبر 286462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha