جمعه بیستم بهمن‌ماه ‌۵۷ تهران آبستن رویدادهای مهمی در تاریخ انقلاب بود؛ رویدادهایی که پژوهشگران امروز از آن به‌عنوان آخرین دست و پا‌زدن‌های رژیم شاه برای بقای دولت بختیار یاد می‌کنند.

تاریخ انقلاب

تصوير امروز قاب خاطره نمايي از همراهي مردم در فراري دادن سربازان و همافران از پايگاه هوايي دوشان تپه در شرق تهران است. منطقه‌اي كه امروز نيز با عنوان منطقه نيروي هوايي شناخته مي‌شود. نگراني نگاه برخي از مردم درحالي‌كه چشمي به عكاس دارند نشان‌دهنده ويژه بودن و خطرناكي كار ايشان است. به فرمان امام امت مردم مي‌خواهند سربازان را از پادگان‌ها فراري بدهند و اين كار چه بسا مي‌توانست مجازات مرگ را براي سربازان و مردم در پي داشته باشد.

اما اين روزها ترس براي مردم واژه مبهم و ناآشنايي به‌نظر مي‌رسد. در كنار درگيري‌هاي نظامي اما بعد از اتفاق 19بهمن در مدرسه رفاه، بين افراد گارد و همافران درگيري مسلحانه پيش‌آمده است. مردم ساكن اطراف پادگان همافران از تيراندازي به سوي آنها مطلع مي‌شوند و خيلي زود جمعيت بسيار مردم در كنار خوابگاه افسران با فرياد‌ الله‌اكبر حمايت خود را از آنها اعلام مي‌كنند.

اين جمعيت با توصيه امام نمي‌خواهند تا طلوع آفتاب همافراني كه به ملت پيوسته‌اند را تنها بگذارند. ساعت 3.5 بعد از نيمه‌شب مأموران حكومت نظامي با حمله به مردم و شليك هوايي و دستگيري 152نفر، جمعيت را متفرق مي‌كند. التهاب سياسي و اجتماعي تهران همچنان به ديگر مناطق ايران نيز سرايت كرده است تا جايي كه گفته مي‌شود در منطقه‌ فيروزآباد فارس نيز به دعوت حجت‌الاسلام شيخ علي‌اكبر مكارم رضواني، يك راهپيمايي مسلحانه در حمايت از امام برگزار شده. بختيار و كارگزاران رژيم شاهي در بهت تمام شبيه افراد غرق شده گويي تنها براي نجات خود دست و پا مي‌زنند.

کد خبر 286722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha