سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

روز گذشته دانشگاه زابل میزبان مسئولان ارشد سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، سفرای آلمان و افغانستان و شماری از مسئولان محلی بود.

اشک‌هایی برای خشکی هامون

آنها به زابل سفر كرده بودند تا روز جهاني تالاب‌ها را با شعار «تالاب‌ها براي آينده ما: همراه شويد» در كنار تالاب هامون كه اكنون به بياباني برهوت تبديل شده برگزار كنند.

تالاب هامون كه 570هزار هكتار مساحت دارد و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين درياچه آب شيرين فلات ايران ياد مي‌شود 15سال است كه تبديل به بيابان شده است. خشك شدن هامون از يك سو، باعث نابودي اشتغال هزاران خانوار شده به‌طوري كه خانوارهاي پرشماري كه معيشت‌شان به هامون وابسته بود ناگزير به مهاجرت شدند و ازسوي ديگر، اين تالاب كه منشا حيات بود اكنون به يكي از كانون‌هاي ريزگرد تبديل شده و بر آلودگي‌هاي زيست‌محيطي استان دامن زده است. اما خسارات ناشي از خشك شدن هامون علاوه بر شهروندان سيستاني دامن افغان‌ها را نيز گرفته است. با وجوداين، افغان‌ها همچنان از حقابه بين‌المللي هامون دريغ مي‌كنند اين درحالي است كه 170هزار هكتار از مساحت هامون در خاك افغانستان واقع شده است.

  • 70تالاب در معرض خطر است

رئيس سازمان محيط‌زيست در مراسم روز جهاني تالاب‌ها، با بيان اينكه تالاب‌ها مرز نمي‌شناسند و نياز به مديريت فرامرزي دارند، گفت: خشك شدن هامون و ايجاد كانون ريزگرد در سيستان مشكلي فراملي است.

معصومه ابتكار افزود: 70تالاب در ايران وجود دارد كه در معرض آسيب هستند. بر همين اساس، دولت يازدهم برنامه‌هاي حفاظتي مديريت تالاب‌ها را با همكاري مردم و جوامع محلي در دست اجرا دارد. وي در اين مراسم كه در دانشگاه زابل برگزار شد با اشاره به حضور مسئولان و مهمانان خارجي گفت: امروز همه مردم و مسئولان كشور براي نجات هامون متحد شده‌اند. رئيس سازمان محيط‌زيست يادآورشد: دولت يازدهم رديف و اعتبار ويژه‌اي براي تالاب‌هاي مهم كشور اختصاص داده است. ابتكار با اشاره به اينكه يك برنامه ملي براي نجات هامون در دست تدوين است، گفت: محيط‌زيست با صلح، امنيت، معيشت و توسعه پايدارپيوندي عميق دارد و ما بايد دربرنامه‌ريزي‌هاي خود در همين راستا گام برداريم.

  • آلمان براي حل مشكل تالاب هامون تلاش مي‌كند

سفير آلمان هم در اين مراسم گفت: دولت آلمان در گذشته همكاري‌‌هاي بسياري با ايران داشته و علاقه‌مند به همكاري با ايران براي حل مشكل تالاب هامون است.

ميكائيل بارون فون اونگرن اشترنبرگ افزود: ما فقط يار روزهاي خوش شما نيستيم بلكه در حل مشكلات نيز ياريگر شما هستيم. سفير آلمان خاطرنشان كرد: مشكل هامون يك شبه به‌وجود نيامده و يك شبه حل نمي‌شود بلكه بايد با تفكر، همدلي و همكاري ملي، محلي و بين‌المللي براي نجات آن تلاش كنيم. ‎

سفير افغانستان از ديگر سخنرانان اين مراسم گفت: قطع حقابه تالاب هامون سياسي نيست و اين كشور به هيچ عنوان مانع از ورود آب به داخل خاك ايران نشده است.

احمد نور با بيان اين مطلب يادآور شد: همانطور كه ايران از پديده خشكسالي رنج مي‌برد، كشور ما نيز از اين قاعده مستثني نبوده است.وي، تغيير اقليم آب و هوايي را يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي 2كشور دانست و گفت: پديده خشكسالي، چالش‌ها و مشكلات فراواني را در 2سوي مرز ايجاد كرده است به‌طور ي كه اكنون وضعيت مردم افغانستان در آن سوي مرز بدتر از سيستان است چراكه مردم افغانستان هم از تبعات خشكسالي رنج مي‌برند و اين پديده بر بسياري از ابعاد زندگي آنها به‌ويژه اقتصادي و اجتماعي سايه انداخته است.

معاون طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در اين مراسم گفت: دولت ايران و افغانستان بايد با همكاري سازمان‌هاي بين‌المللي براي نجات مردم 2سوي مرز برنامه جامعي تهيه كنند. احمدعلي كيخا،با تأكيد براينكه احياي هامون يك ضرورت است، به اختصاص 5ميليارد تومان اعتبار براي احياي هامون اشاره كرد و گفت: برنامه دولت براي احياي تالاب هامون بسيار جدي است و فرايند احياي تالاب هامون در 2مقوله ملي و بين‌المللي در حال انجام است.

  • گري لوئيس: وضعيت هامون غمبار است

نماينده مقيم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ايران در مراسم روز جهاني تالاب‌ها گفت: حضور سفراي افغانستان و آلمان در زابل نشان از همگرايي و همدلي جوامع بين‌المللي براي حل مشكلات هامون است. گري لوئيس گفت: براي سومين‌بار است كه به زابل سفر مي‌كنم. حدود 20سال قبل براي نخستين‌بار به اين منطقه آمدم؛ آباداني و سرسبزي‌ را ديدم اما امروز غمگينم كه شاهد اين وضعيت غمبار هستم.وي با بيان اينكه در واقع علت حضور ما در اينجا صرفا جشن‌گرفتن روز جهاني تالاب‌ها نيست بلكه انديشيدن تدبير و راهكاري براي نجات هامون است، ادامه داد: ديدن شرايط غمبار امروز هامون بايد ما را وادار به چاره‌جويي براي برون‌رفت از اين شرايط كند.

کد خبر 286163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha