معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با نحوه فعالیت‌های نفتی در بستر تالاب هورالعظیم مخالف است و بارها مخالفت خود را به مسئولان مربوطه اعلام کرده است.

تالاب هورالعظیم

احمدعلي كيخا در حالي از شيوه فعاليت‌هاي نفتي در هورالعظيم انتقاد مي‌كند كه بنا به اعلام كارشناسان، اين تالاب كه در حال حاضر بخش عمده آن خشك شده، يكي از كانون‌هاي اصلي گردوغباري است كه هرازگاهي آسمان خوزستان را فرا مي‌گيرد.

كيخا به ايرنا گفت: براي انجام فعاليت‌هاي نفتي در بستر تالاب هورالعظيم، اين تالاب را با ايجاد جاده‌اي عريض به 2بخش تقسيم كرده‌اند كه يك بخش آن آبدار و داراي ني‌هاي بلند و بخش ديگر خشك شده است. اين در حالي است كه سازمان حفاظت محيط‌زيست بارها نسبت به اجراي اين شيوه اعتراض كرده است.

وي افزود: با پيگيري‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست يكي از دايك‌هاي مياني (آب بند) باز شد و اكنون آب راهي بستر تالاب مي‌شود اما اين ميزان كافي نيست و بايد دايك‌هاي بيشتري باز شود.كيخا، ضمن انتقاد از بي‌توجهي به معيارهاي زيست‌محيطي تصريح كرد: زماني كه مي‌توانند در دريا دكل‌هاي نفتي حفر كنند، قطعا در تالاب هم مي‌توانند اين كار را انجام دهند اما براي اينكه هزينه كمتري صرف شود تالاب را مي‌خشكانند. معاون محيط‌زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست مخالف بهره‌برداري از منابع زيرزميني مانند نفت و گاز نيست، تصريح كرد: تمام اين فعاليت‌هاي نفتي بايد علمي و منطبق با معيارهاي محيط‌زيست باشد. وي به بروز طوفان گردوغبار چندي پيش در استان خوزستان اشاره كرد و گفت: اين پديده قطعا نتيجه بي‌مبالاتي انسان‌ها و بهره‌برداري نادرست از منابع و طبيعت بوده است.

كيخا تأكيد كرد: در ارتباط با تالاب‌هاي هورالعظيم و شادگان و تالاب‌هاي ديگر اصرار و اعتقاد داريم اگر قرار است تنوع زيستي كشور حفظ و مردم زندگي سالمي داشته باشند بايد حقابه تمام اكوسيستم‌هاي آبي مانند تالاب‌ها و رودخانه‌ها رعايت شود و هرگونه فعاليت مخربي كه اثرات آن غيرقابل جبران است، يا نبايد انجام شود يا اينكه اصلاحي در آن صورت گيرد. هورالعظيم بزرگ‌ترين تالاب استان خوزستان و يكي از بزرگ‌ترين تالاب‌هاي داخلي ايران است كه حدود يك سوم اين تالاب در ايران و مابقي آن در كشور عراق واقع است.

کد خبر 288574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha