همزمان با روز جهانی تالاب‌ها (۱۳بهمن) نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با اشاره به وضعیت اسفبار تالاب جازموریان، سدسازی را عامل اصلی خشک‌شدن این تالاب دانست و افزود: سدسازی مهم‌ترین عامل وضعیت کنونی جازموریان است و در مرحله بعد خشکسالی قرار دارد.

تالاب جازموریان

 فرج‌الله عارفی تصریح کرد: باید حقابه این تالاب درنظر گرفته شود؛ اگر از ابتدا حقابه اين تالاب تأمين مي‌شد اكنون شاهد خشک شدن تالاب نبودیم. عارفی به مهر گفت كه باید عزمی بین مسئولان ایجاد شود و این حساسیت وجود داشته باشد که بتوانیم کاری برای جازموریان بکنیم. وی افزود: درصورت تداوم وضعیت کنونی به زودی مردمی که قبل از این از مراتع گسترده جازموریان استفاده می‌کردند با طوفان‌های شنی و گردوغبار مواجه خواهند شد.

تالاب بين‌المللي جازموریان كه از آن به‌عنوان مهم‌ترین حوضه آبریز جنوب استان کرمان نام برده مي‌شود به دلیل احداث سدهای بالادست اكنون به بیابان و چراگاه شتر تبديل شده است. اين سدها مانع ورود ده‌ها رودخانه فصلی و 2رودخانه دائمی بم‌پور و هلیل‌رود به اين تالاب مي‌شوند.

آنطور كه در گزارش مهر آمده است هلیل‌رود اسیر سد جیرفت و سد بافت است و چندین سد نیز هم اکنون روی سرشاخه‌های اين‌رود در حال احداث هستند. بم‌پور نیز سرنوشتی مشابه دارد. دلیل اصلی بروز خشکسالی در باتلاق جازموریان عدم‌رعایت حقابه این اکوسیستم منطقه‌ای است؛ در واقع به دلیل احداث سد در بالادست این تالاب، آبی برای تغذیه جازموریان وارد این عرصه نمی شود.

حمیده حبیبی، رئیس مرکز هواشناسی استان کرمان مي‌گويد: متأسفانه استان کرمان در سال جاری با خشکسالی مواجه شده است و سال‌های بی‌آبی همچنان تداوم دارد. این مشکل در جنوب کرمان(منطقه‌اي كه جازموريان واقع شده) بسیار حادتر است.حبيبي در گفت‌وگو با مهر، وضعیت جنوب کرمان را نامطلوب اعلام کرد و خواستار اتخاذ تدابیری برای مقابله با خشکسالی جنوب کرمان شد.

علی ادهمی، فعال محیط‌زیست هم در اين‌باره گفت: در سال جاری میزان بارش باران به کمترین حجم خود در مقایسه با سال‌های گذشته رسیده است و حتی همین سدهایی که روی رودخانه‌های هلیل‌رود و بم‌پور ساخته شده‌اند نیز آبگیری نشده‌اند.

کد خبر 286054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha