همشهری آنلاین: معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی از امروز خبر داد و گفت: اوج تردد قطارهای مسافری از ۲۵ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمد راشدی در نشست خبری افزود: بلیت قطارهای نوروزی روزهای ۴، ۵ و ۶ بهمن، به صورت اینترنتی و روزهای ۵، ۶ و۷ بهمن به صورت حضوری از طریق دفا‌تر مسافرتی به فروش می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه فروش اینترنتی ۱۲ ساعت قبل از آغاز فروش آژانس‌ها آغاز می‌شود، گفت: پیش فروش بلیت از ساعت ۱۹ امروز برای محورهای شمال، شمال غرب و محور آذربایجان و به صورت اینترنتی آغاز می‌شود.
 
معاون مسافری شرکت راه آهن افزود: برای محور جنوب، جنوب شرق، بندرعباس، زاهدان، کرمان، اصفهان، شیراز و اهواز از ساعت ۱۹ روز یکشنبه ۵ بهمن پیش فروش اینترنتی بلیت قطار آغاز می‌شود و برای محور خراسان، تهران - مشهد آغاز پیش فروش اینترنتی بلیت از ساعت ۱۹ روز دوشنبه ۶ بهمن خواهد بود.
 
راشدی تاکید کرد: پیش فروش بلیت برای قطارهای کمربندی به مقصد مشهد از دیگر شهر‌ها در روز پیش فروش بلیت هر محور انجام می‌شود.
 
وی افزود: پیش فروش بلیت قطار‌ها از طریق دفا‌تر و آژانس‌های مسافرتی از ساعت ۷ یکشنبه ۵ بهمن برای محورهای شمال، شمال غرب و آذربایجان، از ساعت ۷ صبح دوشنبه برای محور جنوب، جنوب شرق و از ساعت ۷ سه شنبه برای محور خراسان و تهران - مشهد از طریق دفا‌تر فروش بلیت انجام می‌شود.

  • ثبت نام با کد ملی

 
معاون مسافری شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه صدور بلیت بر اساس شماره کد ملی است، گفت: به سامانه ثبت احوال متصل هستیم و هر فردی با کد ملی می‌تواند بلیت خریداری کند و مسافران حتما کارت ملی، همراه داشته باشند.
 
راشدی با اشاره به کنترل بلیت با دستگاه بارکد خوان در ایستگاههای مسافری افزود: شهروندان، بلیت را از مراکز رسمی فروش بلیت که آژانس‌های مسافرتی هستند، تهیه کنند.
 
وی ادامه داد: امسال سهمیه فروش اینترنتی بلیت ۵۰ درصد است و ۵۰ درصد دیگر را برای فروش بلیت دفا‌تر مسافری در نظر گرفتیم در حالی که سال گذشته سهم بلیت اینترنتی ۲۵ درصد بود.

  • ۵۱۴۹، صدای مسافر

 
معاون مسافری شرکت راه آهن با اشاره به نظارت نامحسوس در ایستگاه‌ها و داخل قطار گفت: به منظور صیانت از حقوق شهروندی، سامانه صدای مسافر را راه اندازی کرده‌ایم و شماره تلفن ۵۱۴۹ از تهران و ۵۱۴۹-۰۲۱ از تمام نقاط ایران آماده پاسخگویی به شکایات و اطلاع رسانی قطارهاست.
 
وی به نظرسنجی در قطارهای نوروزی اشاره کرد و افزود: نوروز ۹۴ این نظرسنجی با همکاری مجموعه‌ای دانشگاهی انجام می‌شود تا سطح رضایتمندی داخل قطار را از نگاه مسافران ارزیابی کنیم.
 
معاون مسافری شرکت راه آهن گفت: همچنین به منظور رعایت حقوق شهروندان، ساعت ورود قطار به مقصد بر روی بلیت درج می‌شود و جدولی دارد که بر حسب ساعت تاخیر از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نرخ بلیت به مسافران بازگردانده می‌شود.

  • بازگشت ۵۰ درصد وجه بلیت در صورت تاخیر قطار

 
راشدی افزود: برای نمونه اگر قطارهای تهران- مشهد سه ساعت تاخیر داشته باشد، ۵۰ درصد از وجه بلیت برگشت داده می‌شود و اگر ۵ ساعت به ۳ ساعت اضافه شود، ۱۰۰ درصد پول به مسافر بازمی گردد.
 
وی با اشاره به اینکه در مسیرهای یک خطه با محدودیت و ترافیک شبکه روبرو هستیم، گفت: میانگین تاخیر ما در قطارهای مسافری ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است و برای حفظ حقوق شهروندی این جدول را در نظر گرفته‌ایم که بر اساس آن مسافران تا یک ماه می‌توانند با مراجعه به آژانس‌ها پول بلیت را دریافت کنند.
 
معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه در نوروز گذشته ۵۶ قطاردر مسیر تهران- مشهد داشتیم، افزود: در نوروز امسال این تعداد را به ۶۰ قطار افزایش دادیم که رشد ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

  • افزایش ۵ درصدی صندلی

 
وی با بیان اینکه امسال در برخی مسیر‌ها نیز قطار‌ها افزایش می‌یابد، گفت: برای نمونه قطار کرج به مشهد یک روز در میان بود که هر روزه می‌شود و در مسیرهای زنجان - مشهد و قزوین - مشهد قطارهای روزانه را در نظر گرفتیم و برای مسیر قم - مشهد یک قطار روزانه را به دو قطار افزایش دادیم.
 
معاون مسافری شرکت راه آهن افزود: امسال یک میلیون و ۹۶۰ هزار صندلی ایجادی داریم که در مقایسه با نوروز گذشته ۵ درصد افزایش دارد و در حالی که در نوروز گذشته یک میلیون و ۸۲۹ هزار مسافر با ناوگان ریلی جابجا شدند امسال به حدود ۲ میلیون نفر مسافر می‌رسد.

  • پیش فروش بلیت قطارهای بین المللی

 
معاون مسافری شرکت راه آهن با اشاره به پیش فروش بلیت قطارهای بین المللی گفت: در مسیرهای تهران- آنکارا و تبریز- وان از ساعت هشت و نیم روز چهارشنبه ۸ بهمن صبح در دفا‌تر فروش بلیت انجام می‌شود.
 
راشدی تصریح کرد: هیچ گونه افزایش قیمتی در پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی نخواهیم داشت.

کد خبر 285190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha