همشهری آنلاین: رئیس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از ارائه درس آموزش مهارت‌های زندگی به دانشجویان از سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش ايسنا، دکتر حمید یعقوبی گفت: مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چندین سال است که پیشنهادی تحت عنوان ارائه درس آموزش مهارت‌های زندگی به دانشجویان را به معاونت آموزشی ارائه داده است. این پیشنهاد از سال 79 تا کنون مطرح شده و در پنج دوره از وزرای وقت خواسته شده که این درس را تصویب کنند.

وي افزود: اخیراً مکاتبه‌ای از طرف دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري صورت گرفته که در آن ذکر شده درس آموزش مهارت‌های زندگی به دانشجویان به صورت دو واحد اختیاری برای کلیه رشته‌های تحصیلی مقطع کارشناسی در کمیسیون برنامه‌ریزی آموزشی شورای عالی برنامه ریزی تصویب شده است.

رئیس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در ادامه در مورد سرفصل‌های این درس اظهار کرد: سرفصل‌های این درس شامل مباحث مهارت‌های زندگی مانند خودآگاهی، همدلی، مدیریت استرس، برنامه‌ریزی درسی، آشنایی با قوانین و مقررات دانشگاهی، مهارت‌های ارتباطی، روابط بین فردی، کنترل خشم و هیجان، تفکر خلاقانه و نقادانه و کلیه مهارت‌های زندگی که طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت باید به دانشجویان و دانش آموزان ارائه شود، است.

یعقوبی در مورد استقبال گروه‌های آموزشی و دانشجویان از این درس گفت: از آنجایی که این درس یک درس اختیاری است ممکن است برخی گروه‌های آموزشی ترجیح دهند به جای اینکه این درس را با عنوان درس اختیاری ارائه دهند درس‌های اختصاصی رشته خودشان را ارائه دهند. برای رفع این مشکل ما باید گروه‌های آموزشی که به سمت ارائه این درس می‌روند را تشویق کنیم و از نظر مادی و معنوی مورد حمایت‌شان قرار دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده است که این درس مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گیرد، توضیح داد: این درس در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت ارائه شده و مورد استقبال شدید دانشجویان مخصوصاً دانشجویان غیر علوم انسانی که کمتر با مباحث علوم اجتماعی و رفتاری آشنایی دارند قرار گرفته است. ما از طرف دانشجویان نگرانی نداریم زیرا این مطالب برای آنها جذاب بوده و این درس یک درس نمره‌آور برای آنها است.

رئیس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه این درس هنوز یک منبع اختصاصی ندارد، گفت: از آنجایی که ارائه این درس برای اولین بار تصویب شده است در حال حاضر کتاب و منبع واحدی ندارد اما اساتید می‌توانند از کتابی تحت عنوان آموزش مهارت زندگی برای دانشجویان که سال‌ها پیش توسط سازمان بهزیستی منتشر شده و همچنین منابعی تحت عنوان آموزش معنوی و سازگاری با زندگی دانشجویی که توسط دفتر سلامت وزارت علوم تالیف شده و همچنین کتابی تحت عنوان زندگی سالم و به دور از مواد استفاده کنند.

یعقوبی در مورد زمان ارائه این درس به دانشجویان اظهار کرد: این درس هم اکنون آماده ارائه است اما از آنجایی که انتخاب واحد این نیم‌سال تحصیلی انجام شده است این درس از سال تحصیلی آینده اجرا خواهد شد.

وی ارائه این درس را نقطه عطفی دانست که باعث رشد مراکز مشاوره و سلامت روانی دانشجویان می‌شود، و افزود: در حوزه ارتقای بهداشت روان دانشجویان بعد از انقلاب اسلامی دو اتفاق مهم رخ داده است. اتفاق اول بخشنامه تاسیس مراکز مشاوره در دانشگاه بود که در تاریخ 8 دی سال 67 به امضای وزیر وقت که دکتر فرهادی بودند درآمد و دیگری ارائه درس دو واحدی آموزش مهارت زندگی به دانشجویان بود که این امر هم در روز 8 دی 93 به امضای دکتر فرهادی رسید و این یک حسن تصادف است.

کد خبر 285105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha