همشهری آنلاین: شهردار تهران با اشاره به مظلومیت فرهنگ در کشور گفت: اگر در حوزه فرهنگ عمومی در کشور اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است به این خاطر است که در این سال‌ها حرف زیاد زده‌ایم اما در عمل اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است.

ghalibaf

به گزارش خبرنگار مهر دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب و نوشت افزار یاد یار مهربان با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در بوستان گفتگو افتتاح شد.

  • «یاد یار مهربان» از قالب یک رویداد صرف خارج شود

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن خوش آمدگویی به مهمانان حاضر با اشاره به اینکه مقوله پرداختن به کتاب و کتابخوانی یک واجب فرهنگی است گفت: اتفاقاتی مانند نمایشگاه یاد و یار مهربان در حد یک رویداد است با وجود اینکه دستگاه‌های زیادی به آن اهتمام دارند به نظر من باید سعی کنیم تا این حرکت‌های فرهنگی از قالب یک رویداد صرف خارج شود تا بتوانیم به جامع پذیری فرهنگی که از آن فاصله داریم برسیم.

وی اظهار امیدواری کرد که کتاب بتواند به یک کالای قابل رجوع در زندگی مردم تبدیل شود.

مرادی همچنین تصریح کرد: فرهنگ در کشور ما مبدل به یک مقوله شفاهی شده است و باید برای تغییر آن از این شکل به آن چه که مورد نظر رهبر انقلاب و مورد تاکید ایشان در چشم اندازهای ترسیم شده توسط ایشان بوده است برسیم.

  • امیدواریم افت خرید نداشته باشیم

سید مجید حسینی رئیس نمایشگاه یاد و یار مهربان نیز دومین سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به برگزاری 11 دوره از این نمایشگاه گفت: شهرداری تهران تاکنون 34 میلیارد تومان در قالب این نمایشگاه‌ها به مدارس و حوزه‌های علمیه اعتبار داده و به واسطه آن هشت میلیون جلد کتاب به مدارس اهدا کرده است که 6 میلیون جلد از آن در اختیار مدارس شهر تهران قرار گرفته این به معنای آن است که هر دانش آموز 6 کتاب به دست آورده است.

حسینی ادامه داد: سال گذشته قیمت کتاب با 25 درصد افزایش قیمت مواجه بود این میزان برای برگزاری نمایشگاه‌های امسال به 23 درصد رسیده است و به همین خاطر امیداواری که امسال در نمایشگاه افت خرید نداشته باشیم.

وی همچنین از ارائه بیش 19 هزار و 900 عنوان کتاب که توسط 442 ناشر منتشر شده اند در این نمایشگاه خبر داد و گفت: از ویژگی های بارز امسال نمایشگاه می توان به همکاری وزارت آموزش و پرورش برای حضور یافتن دانش آموزان در فرآیند انتخاب کتاب و تبدیل شدن نمایشگاه یاد و یار مهربان به نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در تهران اشاره کرد.

به گفته حسینی امسال بخش ویژه ای از نمایشگاه به ارائه لوازم التحریر بومی تولید شده در ایران اختصاص یافته است.

  • تهران باید مرکزیت فرهنگی جهان تشیع را نمایندگی کند

سومین سخنران این مراسم دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود. وی در سخنان خود با تشکر از مسئولان برگزاری این نمایشگاه در 12 سال گذشته گفت: این گونه حرکت ‌های فرهنگی زحمت و فرازونشیب‌های فراوانی دارد که تنها هم مختص شهرداری و وزارتخانه‌ها نیست و بخش عمده‌ای از آن برعهده بدنه زحمتکش نشر است.

قالیباف ادامه داد: شهرداری تهران در دهه گذشته با وجود تمامی کمبودها و فرازونشیب‌ها دارای یک رویکرد با سیاست ثابت فرهنگی بوده است که بر مبنای آن جزو وظایف ذاتی خود دانسته که در حوزه خدمات و عمران نیز فعالیت بکنند هرچند که این تلاش و بضاعت جوابگوی نیاز مردم نبوده است. با این حال مهمترین وجه تفاوت ما با سایر نهادهای مشابه در این بوده است که شهر ما باید علاوه بر مرکزیت سیاسی مرکزیت فرهنگی جهان تشیع را نیز نمایندگی کند. به همین خاطر مهمترین تفاوت ما با نظام های غیر اسلامی در اداره شهر این بوده است که به تعالی و رشد شهروندان در کنار هم توجه کنیم و هیچگاه در سال های گذشته نگفتیم که این کار جزو وظایف ما نیست.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه کالبدی شهر مسئله توسعه فرهنگی و فضاهای فرهنگی به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته که می‌توانیم بگوییم از بعد سلامت جسمی و روحی مجموعه اتفاقات رخ داده در 10 سال گذشته با مجموعه اتفاقات صورت گرفته در تمام سال‌های قبل از آن برابری می‌‌کند. جدای از این در حوزه نرم افزاری نیز شهرداری از هیچ کوششی فراگذار نبوده است و به همین خاطر امروز شاهد سلامت تربیتی هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: شهرداری به صورت جدی در تلاش است تا در سبد خانوار محرومیت‌های فرهنگی را به واسطه ارائه خدمات کاهش دهد و در حد توان این ضعف را جبران کند همه ما می‌دانیم که فرهنگ جزو مقولات مظلوم در کشور ما است چه در سطح وزارتخانه‌های مربوطه و چه در سطح جامعه این مسئله به چشم می‌خورد ما کمتر توانسته‌ایم برای رشد آگاهی مردم به ویژه در حوزه کتاب تلاش کنیم.

قالیباف تصریح کرد: البته حرف زیاد زده‌ایم اما در عمل اتفاقاتی جدی رخ نداده و همین مسئله به ما آسیب‌های جدی رسانده است که امیدوارم با برگزاری چنین نمایشگاه هایی گامی جدی در راستای رفع آن برداریم.

کد خبر 285031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha