وزیر کشور در نشست مشترک شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌ها که در شهر خرمشهر برگزار شد با اشاره به موضوع نوسازی خرمشهر گفت:

 براساس توافق صورت گرفته میان شهرداری‌های کلانشهرها، هرساله به  خرمشهرکمک خواهد شد.کلانشهر

آنچه را که در بحث خرمشهر می‌توانم بگویم آنکه این نشست آغازی برای کارهایی است که برای سال‌های مدیدی قرار است ادامه یابد، به نحوی که شهرداری تهران این کار را در سال‌های بعد هم انجام می‌دهد و باید جریانی ایجاد کنیم تا بقیه سازمان‌ها و نهادهایی که می‌توانند به میدان بیایند. همچنین شهردار تهران تنها خواسته شهرداری‌ها از وزارت کشور - به‌عنوان پشتیبانی ‌کننده شهرداری‌های کشور - را اجرای درست قانون دانست.

به گفته محمدباقر قاليباف، در كنار آن ممكن است بخشي از مشكلات مربوط به تحريم‌ها و عدم‌تحقق بودجه نيز وجود داشته باشد. بنابر اين در اين بخش شهرداري‌ها خيلي متوقع نيستند، اما بخش ديگري وجود دارد كه متأسفانه مربوط به اين است كه موارد خلاف قانون رخ مي‌دهد.

قاليباف طي سخناني در نشست مشترك شهرداران كلانشهرها و مراكز استان‌ها با وزير كشور كه در محل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خرمشهر انجام شد، ضمن بيان مطلب فوق ابراز داشت: به‌عنوان نمونه در موضوع جرايم راهنمايي و رانندگي، رقم جرايم معلوم است و برابر مصوبه مجلس هيچ‌كس حق ندارد استفاده ديگري از اين مبلغ داشته باشد، اما اين پول عملا به شهرداري‌ها پرداخت نمي‌شود. اين موضوع به مسائلي همچون عدم‌تحقق بودجه، صندوق ذخيره ارزي، بازگشايي ال‌سي، مسائل ارزي و... مربوط نمي‌شود بلكه مردم در شهر جريمه مي‌شوند و قانون گفته است كه بخشي از اين جرايم درون شهر و بخشي در حوزه برون‌شهري هزينه شود اما عملا اين پول پرداخت نمي‌شود.

شهردار تهران ضمن تشكر از مجلس شوراي اسلامي به‌منظور تعيين سهم شهرداري‌ها از قانون ماليات ارزش افزوده، تصريح كرد: لازم است اين موضوع مقداري شفاف‌تر شود، همچنين در موضوع عوارض سوخت يك منبع درآمدي پايدار براي شهرداري‌ها درنظر گرفته شد اما شاهد هستيم كه به آن خدشه وارد مي‌شود.

قاليباف خاطرنشان ساخت: انصافا اين دولت گام‌هاي جدي مخصوصا در حوزه ساختاري براي شهرداري‌ها برداشته است. در جلسه دولت نيز تشكيل كميسيون امور تهران، كلانشهرها و بحث مربوط به شهرداري‌ها به تصويب رسيد كه اين يك گام جدي به‌شمار مي‌رود.

  • خرمشهر نقطه عطفي در عزت ايراني

وي با اشاره به هفته دفاع‌مقدس، فلسفه تشكيل اين جلسه در خرمشهر را توجه به اين شهرستان عنوان كرد و گفت: خرمشهر نقطه عطفي در حوزه عزت ايران بوده اما شرايط موجود غيرقابل‌قبول است. شهردار تهران به توافق صورت‌گرفته ميان شهرداري‌هاي كلانشهرها با مراكز استان‌ها براي كمك به خرمشهر اشاره كرد و گفت: جلسه‌اي را با اعضاي شوراي اسلامي مراكز استان‌ها برگزار خواهيم كرد تا شهرداري‌ها بتوانند هر كاري كه در توان دارند در اين زمينه انجام دهند. اميدوارم با رويكرد جهادي و مديريت نشأت‌گرفته از فرهنگ دفاع‌مقدس بتوانيم كاري را در اين شهر انجام دهيم.وي تأكيد كرد: بخشي از كارهاي خرمشهر مربوط به استانداري و كار ذاتي دولت است و در اين زمينه از دست ما كاري برنمي‌آيد.

  • همكاري براي آباداني خرمشهر

وزير كشور نيز عدم‌همخواني درآمد با هزينه‌ها را از مشكلات جدي شهرداري‌ها دانست و گفت: بيش از يكهزار شهرداري در ايران از اين مشكل رنج مي‌برند.عبدالرضا رحماني فضلي كه در نشست مشترك شهرداران كلانشهرها و مراكز استان‌ها حضور داشت، گفت: وزارت كشور با شهرداري‌هاي كلانشهرهاي كشور براي بهبود حوزه‌هاي عمران شهري خرمشهر همكاري خواهد كرد.وزير كشور افزود: شوراها به‌عنوان نهادي مردمي نياز به بازنگري دقيق مبتني بر تجربيات چندساله دارند.

وي بر لزوم ارتقاي جايگاه شوراها تأكيد كرد و گفت: متأسفانه شوراها در بسياري از مناطق و به خوبي به وظايف و رسالت قانوني خود عمل نكرده‌اند كه اين موضوع باعث بروز مشكلات فراوان شده است. وي با تأكيد بر لزوم بازنگري جدي در قوانين شوراها و شهرداري‌ها گفت: مديريت يكپارچه شهري با وضعيت موجود شهرداري‌ها ممكن نيست لذا اصلاح ساختاري در اين زمينه ضروري است.

رحماني فضلي در حاشيه اين نشست با اشاره به نشست مشترك با شهرداران كلانشهرهاي ايران در خرمشهر گفت: اين نشست با هدف كمك‌رساني به حوزه شهري خرمشهر برگزار و مقرر شد كه هر كدام از شهرداري‌هاي كلانشهرهاي كشور براي عمران و آباداني شهر خرمشهر كمك كنند.

  • آغاز پروژه‌هاي با رويكرد درآمد پايدار در خرمشهر

قاليباف به پيشنهاد ارائه شده مبني بر سرمايه‌گذاري كلانشهر‌ها در يك پروژه سودآور براي خرمشهر و احداث ترمينال شلمچه به‌منظور ايجاد درآمد پايدار براي اين شهر اشاره كرد و گفت: اگر مطمئن باشيم كه درصورت سرمايه‌گذاري در حوزه ترمينال شلمچه، 100درصد عوايد اين ترمينال به شهرداري خرمشهر برمي‌گردد ما به‌عنوان شهرداري تهران آماده هستيم تا كار اين ترمينال را به‌صورت كامل انجام دهيم، اما اين موضوع بايد در دولت به تصويب برسد.

کد خبر 273122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha