همشهری آنلاین: سیارکی که وسعت آن بیشتر از نیم کیلومتر نیست، هفته آینده از فاصله‌ای نزدیک از کنار زمین عبور خواهد‌کرد.

براساس گزارش گاردين، انتظار مي‌رود سيارك 2004BL86 در تاريخ 26 ژانويه از فاصله يك ميليون و 198 هزار كيلومتري از زمين عبور كند، فاصله‌اي سه برابر فاصله ماه تا زمين.

اگرچه اين فاصله به اندازه‌اي است كه مي‌توان آن را عبور ايمن ناميد، اما در مقياس نجومي، اين سيارك عبوري بسيار نزديك از كنار زمين خواهد‌داشت. در واقع، اين نزديك‌ترين فاصله‌اي است كه سياركي از كنار زمين عبور خواهد‌كرد و اين فاصله تا سال 2027، زماني كه سيارك 1999AN10 از كنار زمين خواهد‌گذشت، تكرار نخواهد‌شد.

براساس آخرين تخمين‌ها،‌سيارك AN10 كه وسعتي نزديك به يك كيلومتر دارد، از فاصله 30 هزار و 577 كيلومتري از زمين عبور خواهد‌كرد. به گفته دان يئومانز، رئيس برنامه رصد اجرام نزديك به زمين ناسا، سيارك 2004BL86 روز دوشنبه به نزديكترين فاصله‌اش از زمين طي 200 سال آينده خواهد‌رسيد و اگرچه خطري براي زمين به دنبال نخواهد‌داشت، اين رويداد در حقيقت عبور نزديك يك سيارك نسبتا بزرگ خواهد بود و فرصت‌هاي مطالعاتي زيادي را فراهم خواهد‌آورد.

رصدخانه راداري گلدن‌استون قرار است اين پرواز نزديك را رصد كرده و يك روز پس از آن تصاوير سيارك را منتشر سازد. به گفته اخترشناسان اين رصد‌خانه،‌درحال حاضر هيچ نوع اطلاعاتي درباره اين سيارك وجود ندارد، از اين رو مي‌توان در انتظار شگفتي‌هاي زيادي بود.

اين سيارك در 30 ژانويه سال 2004 توسط اخترشناسان در برنامه تحقيقاتي سيارك‌هاي نزديك‌به زمين در نيومكزيكو كشف شد. ناسا از طريق تلسكوپ‌هاي زميني و فضايي سيارك‌ها را تحت نظر داشته و تعقيب مي‌كند. برنامه اسپيس‌گارد يا اجرام نزديك‌به زمين يكي از برنامه‌هايي است كه ناسا براي رديابي اجرام كيهاني كه مي‌توانند براي زمين خطر‌آفرين باشند، در دست اجرا دارد.

کد خبر 284662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha