مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: طرح جامع شهر تهران باید مبتنی بر تحقق مدیریت واحد شهری، درآمد پایدار برای شهرداری و افق 1404 تصویب شود.

مشاور شهردار و سرپرست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در این‌باره گفت: بالاخره بعد از 13 سال سردرگمی‌در اداره شهر، طرح جدید جامع شهر تهران هم اکنون در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال تصویب است.

سید موسی پورموسوی با بیان اینکه تهران از سال 73 فاقد طرح جامع بوده در دفاع از طرح جدید گفت: آنچه مهم است اینکه طرح جدید باید در‌برگیرنده پایه و اساس برنامه‌ریزی شهری باشد و با یک دید همه‌جانبه نگر در جهت تامین اهداف و مقاصد چشم انداز حرکت کرده تا چشم‌انداز تهران در افق 1404مبتنی بر شهر نمونه اسلامی‌تامین شود.

وی با این حال گفت: سؤال اصلی این است که آیا محتوای طرح جامع جدید تامین کننده چنین همدلی هست یا نیاز به دقت بیشتری در مرحله تصویب دارد.

مشاور شهردار تهران افزود: به نظر من کارشناسان شورای عالی شهرسازی و معماری همواره به این نکته مهم توجه داشته اند، تا جایی که مراتب رسیدگی طرح به اطلاع مقام محترم ریاست جمهوری نیز رسیده است و از همین منظر می‌توان به سؤالات و ابهاماتی که کارشناسان در محتوای طرح جامع دارند پرداخت.

به گفته وی یکی از مهمترین سؤالات، بحث مربوط به تثبیت جمعیت، ساخت وساز و قوانین مربوط به کاربری اراضی است که به نظر می‌رسد طرح جدید باید ساخت و ساز در فضای خدماتی شهر (محدوده) و همچنین نحوه گسترش در حریم را به طور واضح و روشن بیان کند.

پورموسوی همچنین گفت: طرح جامع باید پیوست‌های اقتصادی تحقق احکام خود را نیز به طور واضح و شفاف معین کند و منابع تامین مالی برای شهرداری را نشان دهد.

وی افزود: طرح مذکور همچنین باید به مسایل اجتماعی و فرهنگی نیز توجه کافی داشته باشد و فضای فرهنگی و اجتماعی شهر را در افق 1404 تجزیه و تحلیل کند.

سرپرست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرتهران معتقد است که با این تعبیر، طرح جامع شهر تهران یک طرح راهبردی است که به سمت مدیریت واحد شهری میل می‌کند. ضمن اینکه هماهنگ‌سازی دستگاه‌های مسئول در فضاهای شهری و تامین منابع درآمد پایدار در کنار تضمینات اداری و سیاسی مبتنی بر این واقعیت می‌تواند از برجستگی‌های طرح جامع جدید به شمار آید.

کد خبر 28457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز