مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معمای ۱۱ ساله سرنوشت فرودگر مریخی انگلیسی‌ها با نام بیگل ۲ سرانجام با انتشار تصاویری که توسط مدارگرد اکتشافی مریخی ناسا از مدار مریخ به ثبت رسیده‌است، حل شد.

بیگل دو

براساس گزارش CNN، اين تصاوير كه از وضوح بالايي برخوردارند، نشان مي‌دهند اين فرودگر كه مدتها است كسي از سرنوشتش خبر نداشته، با موفقيتي نيمه‌تمام روي مريخ فرود آمده‌است.

اين فرودگر مملو از تجهيزات كه با هدف كشف نشانه‌هاي حيات روانه مريخ شده‌بود، پس از قرار گرفتن در مدار مريخ در 25 دسامبر 2003 به منظور فرود روي سطح اين سياره، ديگر هرگر با زمين ارتباط برقرار نكرد و خاموش شد.
تصوير جديد ناسا نشان مي‌دهد ظاهرا صفحات خورشيدي بيگل دو پس از فرود به صورت كامل باز نشده‌اند و اين رويداد مانع از آن شده تا فرودگر نيروي كافي براي برقراري ارتباط با زمين را به دست آورد. باوجود ناشناخته ماندن دليل بروز اين نقص،‌ كشف اين فرودگر توانسته يكي از بزرگترين معماهاي تاريخ اكتشافات مريخي را حل كند.

مارك سيمز، يكي از اعضاي پروژه بيگل دو در دانشگاه لسيستر مي‌گويد من هر سال در روز كريسمس به اين فكر مي‌كردم كه چه بر سر بيگل دو آمده است و تقريبا از يافتن پاسخ اين پرسش نااميد شده‌بودم. به نظر مي‌آمد روند بسيار پيچيده ورود به مدار، پايين آمدن و فرود در نهايت دقت و موفقيت انجام گرفته بود و تنها در آخرين فاز استقرار نقص ايجاد شده‌بود.

اين فرودگر كه پس از باز شدن صفحات خورشيدي اش كمي كوچكتر از دو متر پهنا داشت، اولين‌بار توسط يكي از اعضاي سابق آژانس فضايي اروپا، مايكل كرون، در تصاوير ناسا شناسايي شد. وي يكي از اعضاي تيم بيگل دو است كه سال‌ها به تركيب تصاوير ثبت شده توسط مدارگرد اكتشافي مريخ ناسا از سطح مريخ پرداخته‌است تا شايد بتواند نشاني از اين گم‌شده بيابد.

در نهايت كرون، بيگل دو را در منطقه‌اي در نزديكي نقطه فرود آن، حفره‌اي برخوردي به‌نام ايسيديس پلنيتيا در خط استواي مريخي  يافت. تصوير نشان مي‌دهد كه صفحات خورشيدي اين فرودگر به صورت كامل باز نشده‌اند و چتر نجات و پوشش جلويي آن در نزديكي فرودگر افتاده‌اند.

درصورتي كه فرودگر به درستي روي مريخ مستقر شده بود، تجهيزات متعدد آن مي‌توانستند به تجزيه و تحليل سنگ‌ها، خاك و اتمسفر سياره بپردازند تا نشاني از حيات روي آن بيابند. نام بيگل كه اولين فرودگر اروپايي‌ها است كه به سطح مريخ ارسال شده، از نام كشتي‌اي برگرفته شده كه چارلز داروين طي سفر اكتشافي پنج‌ساله‌اش بر آن سوار بود.

اگرچه اين فرودگر 11 سال به يك معما تبديل شده‌بود،‌اما اكنون محققان در آژانس فضايي بريتانيا معتقدند كشف بيگل دو ثابت مي‌كند اين فضاپيما موفقيت‌هاي خود را داشته‌است. به گفته ديويد پاركر مدير اجرايي آژانس فضايي بريتانيا، تاريخ اكتشافات فضايي از موفقيت‌ها و شكست‌ها تشكيل شده‌است و اين كشف نشان مي‌دهد بيگل دو برخلاف آنچه همه تصور مي‌كردند، يك موفقيت بوده‌ و قدمي بزرگ در مسير ادامه اكتشافات مريخي اروپا به شمار مي‌رود.

کد خبر 284531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha