محمد باریکانی: نشست سفرای کشورهای منطقه‌ای آسیای غربی و مرکزی در موزه ظروف کاخ سعدآباد تهران با هدف تبیین جایگاه مرکز میراث ناملموس تهران و دعوت از کشورهای منطقه برای عضویت در این مرکز در حالی برگزار شد که از ۱۵سفیر دعوت شده واقع در حوزه فعالیت دفتر منطقه‌ای میراث ناملموس تهران، تنها سفرای جمهوری آذربایجان، فلسطین و پاکستان در تهران و ۲فرستاده از سوی سفرای تاجیکستان و ترکیه به این نشست آمدند.

میراث فرهنگی

سوريه، لبنان، عراق، اوكراين، يمن و ارمنستان نيز كشورهايي بودند كه صندلي آنها در نشست دعوت به عضويت كشورهاي آسياي غربي و مركزي در كاخ سعدآباد تهران خالي بود.

براساس كنوانسيون ۲۰۰۳ يونسكو، ميراث فرهنگي ناملموس، رويه‌ها (عُرف‌ها)، نمادها، دانش‌ها، مهارت‌ها، ابزارها، اشيا، آثار هنري و مكان‌هاي مرتبط با آنهاست كه جوامع و افراد، آنها را بخشي از ميراث ناملموس خود مي‌شناسند و نسل به‌نسل منتقل مي‌شوند و پيوسته به‌وسيله انسان‌ها و جوامع و گروه‌ها خلق مي‌شود و سازگار با مفاد حقوق بشر بين‌المللي و شرايط احترام متقابل ميان جوامع، گروه‌ها و اشخاص است. توجه به ميراث فرهنگي ناملموس براساس مفاد كنوانسيون يونسكو نقش مهمي در گفت‌وگوي‌ بين ‌فرهنگ‌ها و احترام متقابل به تنوع فرهنگي و شيوه‌هاي گوناگون زندگي دارد.

ايران اكنون از تمامي كشورهاي منطقه آسياي غربي و آسياي مركزي دعوت كرده است تا با عضويت در دفتر منطقه‌اي ميراث ناملموس تهران زيرنظر يونسكو در مسير ثبت، حفاظت و معرفي ميراث معنوي و ناملموس كشوري و منطقه‌اي گام بردارند.

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اين نشست اعلام كرد كه معرفي مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي غربي و مركزي و استفاده از ظرفيت ايجاد شده براي ارتقاي همكاري‌هاي فرهنگي در اين منطقه، يكي از مواردي است كه بايد توسط كشورهاي آسياي غربي، مركزي و ميانه مورد توجه قرار بگيرد. معاون رئيس‌جمهور همچنين از تمامي كشورهاي آسياي غربي و مركزي خواسته است تا عضو دفتر منطقه‌اي ميراث ناملموس تهران شوند.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور نيز از كاهش سهميه ثبت جهاني ميراث ناملموس كشورها برخلاف سال‌هاي 2009و 2010در يونسكو خبر داده و گفته است كه در آخرين تصميم‌گيري‌ها قرار است سهميه يك پرونده در سال به 2ثبت در طول 3سال برسد. يدالله پرمون، رئيس دفتر منطقه‌اي ميراث ناملموس تهران اما در همين نشست از پيشنهاد ايران به يونسكو براي تاسيس دفتر منطقه‌اي ميراث ناملموس يونسكو براي كشورهاي آسياي غربي و مركزي براي حفظ ميراث فرهنگي ناملموس اين منطقه و موافقت يونسكو با تاسيس آن در تهران خبر داد و گفت: ايران درخواست همكاري با بيش از 24كشور واقع در منطقه غرب و مركز آسيا را اعلام كرده است.

کد خبر 284379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha