۸ اثر ناملموس و معنوی در نخستین جلسه کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

ثبت ملی ۸ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور


فن و تكنيك باروت‌سازي سنتي، بازي محلي تي‌تي، مهارت بافت چوقا، ترانه‌هاي گلي‌گلي در فرهنگ بختياري، روش درماني بيماري شاربوني دام، رشته موتابي بفروئيه، آيين و مراسم نري‌گدار در گله‌داري ندوشن و فال سوزن در مراسم شب يلدا در اين جلسه به ثبت رسيده است. به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي فن و تكنيك باروت‌سازي سنتي كه مورد استفاده عشاير است به‌عنوان ميراث در خطر به ثبت رسيده است.

بازي محلي تي‌تي هم به‌دليل خاص بودن اين بازي كه در منطقه بهمئي انجام مي‌شود و نام آن برگرفته از يك پرنده است نيز دومين اثر ثبت‌شده در فهرست آثار معنوي ايران است.

مهارت بافت چوقا در استان چهارمحال و بختياري به‌عنوان يكي از دستبافته‌هاي عشاير بختياري و به‌دليل اهميت بالاي اين اثر از ديگر آثار ثبت شده در فهرست ميراث ناملموس كشور است.

ترانه‌هاي گُلِي‌گُلِي در فرهنگ بختياري نيز به‌عنوان يكي از رايج‌ترين گونه‌هاي ادبيات عاميانه در فرهنگ بختياري در همين فهرست به ثبت ملي رسيده است. روش درماني بيماري شاربوني دام نيز كه شيوه سنتي در درمان بيماري‌ دام بدون بهره‌گيري از روش‌هاي مدرن است از ديگر آثار ثبت ملي شده در فهرست ميراث معنوي كشور است.

از استان يزد نيز رشته موتابي بفروئيه كه نوعي ريسيدن موي بز براي بافت چادرهاي عشايري و طناب است كه به وسيله دست و چرخ دستي انجام مي‌شود در فهرست آثار معنوي كشور به ثبت رسيده است.

مراسم نري‌گدار در گله‌داري ندوشن نيز كه از مشاغل خاص منطقه ندوشن است و بدون بهره‌گيري از روش‌هاي مدرن دامپروري صورت مي‌گيرد از ديگر آيين‌هاي ثبت شده در فهرست ميراث ناملموس كشور است.

فال سوزن در شب يلدا ، از مراسم خاص در استان همدان نيز به‌عنوان يك اثر ناملموس در خطر، ثبت ملي شده است. فال سوزن يكي از آداب خاص مناطق روستايي استان همدان است كه در آن تمام افراد خانواده در خانه بزرگ فاميل جمع مي‌شوند و به قصه‌گويي و گفتن افسانه‌هاي قديمي مي‌پردازند و در پايان اين مجلس فال‌سوزن مي‌گيرند.

کد خبر 283998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha