تداوم عملیات گودبرداری در بخش کهن‌شهر قزوین که بدون انجام کاوش‌های نجات بخشی آثار تاریخی برای ایجاد پارکینگ طبقاتی بر شهر باستانی قزوین صورت گرفت به کشف یک آب‌انبار تاریخی و تخریب کامل بقایای خانه‌ تاریخی حاج ملاعبدالوهاب انجامید.

میراث فرهنگی قزوین


آرش ضياآبادي، معاون ميراث فرهنگي استان قزوين به ايسنا گفته است كه تلاش كارشناسان و مسئولين ميراث فرهنگي اين استان براي ارتباط با مسئولين دادگستري و استاندار قزوين براي توقف اين اقدام بي‌نتيجه ماند و پاسخي به تماس‌هاي آنها داده نشد.

استناد شهرداري قزوين به انجام خاكبرداري در لايه‌هاي باستاني شهر قزوين براي ايجاد پاركينگ طبقاتي در حريم 3 بناي تاريخي، امضاي رئيس سابق اداره ميراث فرهنگي قزوين در سال 86 است.

مسئولين كنوني ميراث فرهنگي قزوين اما اعلام كردند كه رئيس وقت اداره ميراث فرهنگي قزوين با ايجاد پاركينگ طبقاتي كه بايد تا عمق 9متري زمين در بافت تاريخي گودبرداري شود مخالف بوده و گفته است كه با تغيير كاربري امكان ايجاد آن وجود دارد.

آرش ضياآبادي، معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قزوين با اشاره به تداوم گودبرداري‌ها در نقطه تاريخي شهر قزوين گفت: در جريان گودبرداري، يك آب‌انبار به ابعاد 6×4 پيدا شد كه گودبرداري در آن منطقه متوقف و كار در بخش ديگر ادامه يافت.

وي افزود: بخش‌هايي از خانه حاج ملاعبدالوهاب، متولي اوليه‌ مسجدالنبي شهر قزوين و از بزرگان دوره فتحعلي‌شاه قاجار نيز كه در عمليات گودبرداري بيرون آمده بود به‌طور كامل تخريب شد.

به گفته معاون ميراث فرهنگي قزوين اگر در محدوده گودبرداري مطالعات باستان‌شناسي انجام مي‌شد، اطلاعات تاريخي و سازه‌هاي زيادي به‌دست مي‌آمد كه به‌نظر مي‌رسد پيمانكاران پروژه پاركينگ سعدالسلطنه با اطلاع از اين موضوع به سرعت اقدام به انجام گودبرداري در منطقه كردند.

کد خبر 282653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha