سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

گروه سیاسی: نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه 17 مرداد، برای سومین بار به ایران سفر می‌کند، اما به نظر می‌رسد این مرتبه سفر او متفاوت باشد

چرا که ایران اکنون با حضور مداوم در مذاکرات بغداد برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق، به یکی از بازیگران بی‌بدیل در سرنوشت مردم این کشور تبدیل شده است و این موضوع خود بیانگر اهمیت ایران برای مقامات عراقی و تلاش هر چه بیشتر آنها در جهت نزدیکی بیش از پیش به تهران است.

نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با العالم هدف از سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را تقویت روابط با تهران به ویژه در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی عنوان کرده است.

نوری مالکی با ستایش از روابط بغداد و تهران گفت: هدف از دیدار هفته جاری از تهران تقویت و تحکیم این روابط به‌ویژه در زمینه اقتصادی و امنیتی است.

نخست وزیر عراق درباره مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و بغداد تأکید کرد: در این مذاکرات تمایل و جدیتی از سوی دو طرف برای کمک به عراق جهت خروج از بحران احساس می‌کنم.

به گزارش ایسنا مالکی با بیان اینکه در این مذاکرات طرف‌های ایرانی و آمریکایی هر کدام محاسبات مربوط به خودشان را دارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این محاسبات در راستای منافع ملت و دولت عراق و بهبود روند امنیتی این کشور است و تا زمانی که صداقت و جدیت در 2 طرف برای کمک به خروج از بحران عراق وجود داشته باشد، نسبت به مذاکرات خوشبین هستیم.

نخست‌وزیر عراق افزود: معتقدم که برخی دشواری‌ها در مسیر گفت‌وگو و تفاهم میان ما و طرف‌های مورد مذاکره وجود دارد، اما این گفت‌وگو به راه‌حل‌ها و ساز و کارهای مثبت منتج خواهد شد و ما را قادر خواهد کرد تا ثبات و امنیت را برقرار و کشور را از خطرات چالش‌های امنیتی دور کنیم.

مالکی که پیش از این هم بارها از جدیت دولت عراق در برخورد با تهدیدکنندگان امنیت ایران از خاک عراق سخن گفته بود، با بیان اینکه با جدیت برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه زیان از خاک عراق به کشورهای همجوار تلاش می‌کنیم، تأکید کرد: ما هرگز نمی‌خواهیم به امنیت ایران و ترکیه از طریق برخی سازمان‌های مخالف، زیان وارد کنیم و این مسئله در متن قانون اساسی عراق نیز آمده است.

کد خبر 28425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز