چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: شاید شما هم ازجمله افرادی باشید که با خرید خودروهای کم کارکرد از بازار آزاد، با گذشت مدت زمانی‌ یامراجعه به کارشناسان خبره متوجه تصادفی یا چپی‌بودن و تعویض اغلب قطعات اصلی خودروی مذکورشده و برای فسخ معامله و بازپس گرفتن پول خود راهی مراکز قضایی شده‌اید.

اين خودروها گرچه در ظاهر مشكل فني‌ خاصي ندارند اما هنگام قرارگرفتن در موقعيت‌هاي خطرناك فاقد استاندارد و ايمني لازم بوده و موجب از دست رفتن جان و سرمايه سرنشينان خود مي‌شوند.بازگشت خودروهاي معيوب به بازار خودروهاي داخلي و وارداتي، زاييده پديده‌اي است كه طي چند سال اخير توسط برخي سودجويان بازار خودرو رايج شده؛ افرادي كه فارغ از هرگونه ضابطه يا نظارتي با خريد خودروهاي تصادفي و چپي و بازسازي آن، خودروهاي مذكور را با لطايف الحيل به نام خودروهاي كم كاركرد و بي‌رنگ به متقاضيان فروخته و سودهاي كلاني را به جيب مي‌زنند. اين سودجويان از يك سو هنگام خريد خودروهاي تصادفي و چپي با قيمت نازل، مبالغ كلاني را به جيب مي‌زنند و از سوي ديگر با فروش اين خودروها به جاي خودروهاي بي‌رنگ و سالم، زيان‌هاي هنگفت جاني و مالي را به خريداران بي‌اطلاع‌ تحميل مي‌كنند.

  • از استوك سيتي تا خادم خودرو

با وجود قبح اين شيوه كاسبكاري در بازار خودرو، فعالان اين بازار مرگ آفرين مهارت بالايي در خريد خودروهاي تصادفي و چپي دارند به‌نحوي كه هنگام خريد خودروهايي كه مثلا هنگام تصادف قسمت جلوي بدنه و شاسي از بين رفته تنها خودروهايي را مي‌خرند كه مشخصات خودرو در كف بدنه عقب درج شده باشد و آنگاه با تعويض كامل قسمت جلوي خودرو، جوشكاري و پيوند آن به قسمت عقب بدنه، خودروي مذكور را به‌عنوان خودرويي بي‌رنگ به مشتريان عرضه مي‌كنند.

رونق اين كسب و كار موجب شكل‌گيري مراكزي براي تأمين انواع قطعات دست دوم خودروهاي داخلي و خارجي در حاشيه شهر تهران شده است؛ مراكزي كه فعالان آن خود را خدمتگزار مشتريان خودرو با تأمين قطعات قلمداد مي‌كنند. به‌عنوان مثال، در مسير جاده شهريار كه وارد خادم آباد مي‌شويد، خيابان كناري اين منطقه مملو از صافكاري‌هايي است كه كارشان بازسازي خودروهاي تصادفي از طريق جوش‌زدن 2قسمت خودرو به يكديگر است. كساني كه در‌ اين منطقه فعال هستند به كنايه منطقه را «خادم خودرو» نامگذاري كرده‌اند. استوك سيتي در حوالي خاوران ازجمله مراكزي است كه قطعات مورد نياز تعمير و بازسازي خودروهاي دست دوم، تصادفي و چپي را تأمين مي‌كند.

حوالي ميدان آزادي در يكي از محله‌هاي خيابان طرشت نيز مركزي وجود دارد كه به پاركينگ خودروهاي چپي و تصادفي و فروش آن به جاي خودروهاي بي‌رنگ تبديل شده است. علاوه بر اين در بسياري مناطق تهران واطراف پايتخت و ساير كلانشهرها مراكز خريد و فروش خودروهاي شديدا تصادفي وغير قابل استفاده راه‌اندازي شده ومي توان گفت كه شبكه‌اي بسيار منظم راه‌اندازي شده وعمده خودروهاي تصادفي از سراسر كشور به تهران منتقل وبازسازي مي‌شوند.

  • بي‌ارزش‌شدن جان انسان‌ها

در اين رابطه خبرگزاري ايسنا هم 2گزارش منتشر كرده كه تأييد‌كننده فاجعه خطرناك بازگرداندن خودروهاي شديدا تصادفي به چرخه حمل‌ونقل است. در اين رابطه رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان به ايسنا گفت: متأسفانه جان انسان‌ها آن قدر بي‌ارزش شده كه خودروي تصادفي و چپي را به‌عنوان خودروي سالم و بي‌رنگ عرضه مي‌كنند و كسي نيز با اين افراد برخورد نمي‌كند.
به گفته محمد جعفري، بعضي از خودروهاي داراي تصادفات شديد و چپي، بدون آنكه در تعميرگاه‌هاي مجاز تعمير و ايمن‌سازي شوند توسط سودجويان وارد بازار مي‌شوند.

اين در حالي است كه بايد دستورالعمل‌هاي به‌روز و سفت و سختي در زمينه چگونگي فعاليت فعالان بازارخودروهاي تصادفي تدوين و اجرايي شود اما متأسفانه نه‌تنها اين اتفاق نيفتاده بلكه هيچ نهادي نيز بر عملكرد بنگاه‌هاي خريد و فروش خودروهاي تصادفي نظارتي ندارد. وي فروش خودروهاي تصادفي و چپي به‌عنوان خودروي بي‌رنگ، فروش خودروهاي سرقتي و همچنين عرضه خودرو با قيمتي بالاتر از نرخ اصلي را از تخلفات رايج در بازار خودروهاي دست دوم قلمداد كرد.

جعفري با بيان اينكه بايد هرچه سريع‌تر دستورالعملي در زمينه نحوه تعمير و خريد و فروش خودروهاي تصادفي تدوين شود، تصريح كرد:‌ نمي‌توان پذيرفت كه تعدادي واسطه با خريد خودروهاي چپي، تعمير غيراصولي و فروش اين خودروها جان مصرف‌كنندگان ايراني را به خطر بيندازند.

کد خبر 284234

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha