همشهری آنلاین: رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با برشمردن شاخه های تخصصی پدافند غیرعامل گفت: در پدافند غیرعامل می بایست رویکرد بومی متناسب با شرایط اتخاذ شود.

جلالی

به گزارش ایرنا از روابط عمومی کل سپاه این مطلب را سردار سرتیپ پاسدار«غلامرضا جلالی» در نخستین گردهمایی اساتید و مربیان پدافند غیر عامل که در سالن همایش های بصیرت دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه پدافند غیر عامل باید اثر تهدید را در کشور رفع و خنثی کنیم این تهدیدات را شامل تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی دانست.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: ماهیت تهدیدات طبیعی ثابت بوده و ممکن است در پیامدها دچار تغییراتی شوند اما تهدیدات غیر طبیعی دارای منشا انسانی، دانشی، تکنولوژی و استراتژی است.

سردار جلالی با بیان اینکه در عوامل برترساز جنگ ها تکنولوژی در جایگاه بالاتری نسبت به استراتژی قرار دارد گفت: در حوزه علمی پدافند غیرعامل ما باید با تکنولوژی روز حرکت کنیم تا بتوانیم تهدیدات را بی اثر وخنثی کنیم.

وی افزود: در حوزه پدافند غیرعامل می بایست تهدیدات دانش محور را به لحاظ ماهیت بشناسیم و سپس آن را پیامد سنجی و کنترل کنیم.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور بومی سازی را جوهره اصلی پدافند غیر عامل عنوان و تصریح کرد: علم محصول تلاش بشریت برای رفاه بیشتر انسان ها است اما ما برای استفاده از این علم می بایست رویکردی بومی اتخاذ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تهدیدات امروز از یک نظام فنی و مهندسی پیروی کرده و بی هدف نیستند اظهار داشت: موضوع تهدید شناسی علمی، فنی و دقیق یکی از چالش های اساسی ماست که شناخت تهدیدات در حوزه های مختلف می تواند در مقابله با اثرات آن راهگشا باشد.

سردار جلالی با برشمردن شاخه های تخصصی پدافند غیرعامل گفت: پدافند عمومی، مردم محور، کالبدی، سایبری، اقتصادی، زیستی، پرتویی، شیمیایی و فرهنگی حوزه هایی است که از منظر پدافند غیر عامل باید به آنها پرداخته شود.

وی تصریح کرد: با بررسی هایی که در پدافند سایبری انجام شد دریافتیم که در این حوزه حداقل به 20 رشته دانشگاهی جدید نیازمندیم تا بتوانیم اقدامات پدافندی را صورت دهیم.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور خاطر نشان کرد: در موضوع تحریم اقتصادی پیشنهاد جدی ما این است که که امکان تولید اقلام تحریمی در تعامل با دانشگاه ها بررسی و دنبال شود.

وی افزود: با ظرفیت های علمی، پژوهشی و صنعتی که در کشورمان از آن برخورداریم می توانیم در مدت کمتر از 5 سال تحریم ها را با قدرت بی اثر کنیم.

سردار جلالی خاطر نشان کرد: جنگ مردم محور رویکرد جدید امریکایی هاست که مدل جنگ های آینده را تغییر داده و در این مدل نقش کلیدی را مردم ایفا می کنند.

وی با اشاره به تهدیدات زیستی گفت: تغییر ذائقه، هنجار و کاهش جمعیت از طریق دستکاری در غذا امکان پذیر است که دشمنان این تهدید را دنبال می کنند افزود: ما در حوزه تهدیدات زیستی نیازمند یک 'سپر دفاع زیستی' هستیم که نظریه های آن باید از مجامع دانشگاهی ما بیرون بیاید.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص پرداختن علمی به مباحث پدافند غیر عامل مسئولیت ما را سنگین تر می کند خطاب به اساتید و مربیان گفت: انتظار ما از شما این است که در حوزه پدافند غیر عامل به نظریه پردازی کرده و به تولید علم بپردازید.

کد خبر 284057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha