همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه دولت خدمت مقام معظم رهبری در مورد سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی، گفت: رهبری شخصاً به من فرمودند نمایندگان با دولت مساعدت کنند که سهم ۲۰ درصدی صندوق تامین شود.

به گزارش فارس، دكتر علی لاریجانی در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مطابق برنامه باید هر سال 3 درصد به سهم صندوق‌ توسعه ملی از درآمد‌های نفتی اضافه شود، گفت: با احتساب این رقم، سال آینده باید 12 درصد به صندوق توسعه ملي اختصاص یابد.

لاریجانی افزود: قبلاً دولت نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری فرستاده بود و در آن درخواست کرده بود که با توجه به شرایط کشور سهم صندوق از درآمد‌های نفتی حداقل 20 درصد باشد و رهبر معظم انقلاب که نمی‌خواستند به صورت کتبی به مجلس نامه دهند شخصاً به من فرمودند نمایندگان با دولت مساعدت کنند که این امر رخ دهد لذا ما باید با دولت همراهی کنیم و پایه را 20 درصد قرار دهیم تا هم نظر رهبری تامین شده و هم عدم تعادل بودجه جبران شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری مهلت 15 روزه کمیسیون تلفیق برای ارائه لایحه بودجه به صحن علنی بر لزوم ارائه این لایحه سر موقع تاکید کرد و با توصیه به اعضای کمیسیون در مورد انضباط در حضور در جلسات گفت: چون شرایط کشور از نظر اقتصادی نیاز به فکر کردن دارد اعضا باید به این وظیفه بها داده و وقت خود را صرف مسائل مهمتر کنند تا بتوانند سمت و سوی روشنی در بودجه مشخص کنند.

وی با درخواست از نمایندگان برای عدم کوشش به منظور افزایش بودجه جاری کشور، اظهار داشت: این بودجه به قدر کافی زیاد است و 80 درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده است و چیزی برای بودجه عمرانی باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به بررسی تبصره‌های لایحه اصلاح قوانین مالی دولت در مجلس خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق، گفت: فرصت بیشتری بر روی ابتکارات برای مدیریت شرایط بگذارید و بودجه را واقعی ببینید البته اگر 10 درصد هم بالا و پایین شود باز هم واقعی است ما اختلاف 30 درصدی دیگر واقعی نیست.

وی ضرورت در نظر داشتن دو سناریو با توجه به شرایط فعلی کشور و شرایط پس از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای را یادآور شد و با تاکید بر اینکه اصل شرایط موجود است، خاطرنشان کرد: باید برای تغییر شرایط از همین الان فکر کرد که منابع دوباره در بودجه جاری هزینه نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بتوانیم بودجه را طوری تنظیم کنیم که علامت به طرف مقابل بدهیم که خود را آماده شرایط جدید کرده‌ایم خوب است به طوری که تنظیم بودجه مشکل جدید برای مردم و شوک در اقتصاد ایجاد نکند.

وی تامین بودجه پروژه‌های عمرانی و رونق تولید در کشور را علائم دیگر در نحوه تنظیم بودجه به طرف مقابل برشمرد و افزود: اگر لازم باشد باید به عنوان مشوق، یارانه و تسهیلات جهت تامین منابع پیش‌بینی کنیم.

لاریجانی با تاکید بر لزوم ارائه علامت روشن در بودجه دفاعی، گفت: باید نشان داده شود که اگر تحریم جدیدی رخ دهد عکس‌العمل ما مناسب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها بودجه خود را بر روی نفت 60 دلار بسته‌اند، ادامه داد: این میزان خیلی غیرواقعی نیست اما در عین حال هر چقدر که قیمت نفت را واقعی‌تر ببینیم بودجه ما از سلامت بیشتری برخوردار می‌شود و لازم است کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با توصیه به کمیسیون تلفیق در مورد پرهیز از تصویب ارقام بزرگ، گفت: فکر می‌کنم با شرایط فعلی 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای ما می‌ماند که یک بخش آن را مانند راه‌های روستایی فقط دولت می‌تواند برعهده گیرد و بخش دیگر را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد که ما در سال گذشته راه را برای آن باز کردیم و بر اساس اصل 44 باید واگذار شود.

وی با اشاره به آمادگی برخی بانک‌ها جهت شرکت در پروژه‌های بهداشتی و گردشگری، افزود: پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای در این باره تشکیل شده و با بانک‌ها صحبت شود.

لاریجانی راه افتادن پروژه‌های عمرانی را منجر به رونق تولید ذکر کرد و با تاکید بر اینکه مبنای تصمیم‌گیری در بودجه باید تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: اخیرا نیز رهبر انقلاب این نکته را مطرح کردند لذا از نظر شرعی نیز این وظیفه برای ما ایجاد می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری روی معادن را دارای نتایج سریع برشمرد و با ارائه پیشنهادی مبنی بر مشارکت بانک‌ها در طرح‌های عمرانی بیان داشت: بانک‌ها علاقمندند به صورت موضوعی پروژه بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی از ضرورت جدی گرفتن صادرات به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی سخن گفت و با اشاره به لزوم تدوین مشوق‌ها و مقررات عملی در این مسیر به مشکل کمبود آب در کشور اشاره کرد و گفت: 90 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود و باید برای آبیاری تحت فشار سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی از رکود کارخانه‌های کشور در اکثر شهرها سخن گفت و با اشاره به اینکه با یک تزریق سرمایه قالب آنان رونق می‌گیرند، تصریح کرد: یک زمان قیمت نفت بشکه‌ای 100 دلار بود اما اکنون با مشکل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز مواجه شده‌ایم و بعضی از پروژه‌های مربوط به این حوزه ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه نباید برای کشور به تنهایی تصمیم بگیریم، اظهار داشت: مثلا اگر دولت آمادگی ندارد برای گام بعدی هدفمندسازی یارانه‌ها قدم بردارد نباید او را ملزم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما زمینه فاینانس داریم و دولت باید به سمت استفاده از این نوع قرارداد حرکت کند تا کمبود منابع جبران شود.

وی از لزوم توجه بیشتر به بودجه شرکت‌ها سخن گفت و در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگی بنیه‌ کشور ضعیف است و ما باید بودجه بخش‌های فرهنگی را که از هویت ملی ما صیانت می‌کند افزایش دهیم.

وی با اشاره به ابتکارات کمیته تلفیق در سال گذشته از جمله در بخش بهداشت و درمان در توصیه‌ای در مورد نحوه انعکاس اخبار کمیسیون بودجه، گفت: سال گذشته مرتب در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شد و انتظاراتی در مردم ایجاد می‌کرد اما بعد در صحن علنی تصویب نمی‌شد.

کد خبر 283956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha