وزیر نفت در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۴، گفت که این وزارتخانه در سال آینده پولی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت ندارد.

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه که در جریان بررسی بخش‌های مربوط به وزارت نفت در لایحه بودجه 94 در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافته بود، در اظهاراتی گفت: هر جایی که بخواهد از پول نفت مستقل شود خوب است به جز خود بخش نفت و گاز که باید از درآمدهای حاصل در بخش‌های مختلف این صنعت سرمایه‌گذاری کرد.

وی افزود: سهم وزارت نفت از فروش و صادرات نفت 14/5 درصد است. زمانی که قیمت نفت 100 دلار بود و دو میلیون بشکه فروش نفت داشتیم 13 میلیارد دلار سهم وزارت نفت می‌شد اما برای سال آینده که مجلس نفت را حدودا بشکه‌ای 40 دلار پیش‌بینی کرده و میزان صاردات هم کمی بیش از یک میلیون بشکه است کمتر از سه میلیارد دلار عاید وزارت نفت خواهد شد، ما چطور با این رقم صنعت نفت را اداره کنیم؟

زنگنه با اشاره به مشکلات این وزارتخانه برای اداره صنعت نفت و پرداخت هزینه‌های جاری، گفت: در همین حال می‌گویند که باید در میادین مشترک سرمایه‌گذ‌اری شود. این مساله‌ای است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار داشت اما ما چطور منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش را تامین کنیم؟ این امکان‌پذیر نیست که سهم 14/5 وزارت نفت از فروش و صادرات نفت را مثلا به 30 درصد افزایش دهیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در سال 90، 21 میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری شده و در سال 91 میزان سرمایه‌گذاری در بخش نفت 17 میلیارد دلار بوده است اما سال آینده با همین روال سرمایه‌گذاری از منابع خودمان صفر خواهد بود.

اظهارات وزیر نفت در جریان بررسی یکی از بندهای لایحه بودجه در مورد مجوز انتشار اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز بود که یکی از نمایندگان پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرده بود و این موضوع با مخالفت وزیر نفت مواجه شد.

کد خبر 287360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha