همشهری آنلاین: فرمانده ناجا از ضرورت ادغام اداره مبارزه با جرائم اقتصادی و اداری و مبارزه با کالا و ارز پلیس آگاهی و تشکیل پلیس مبارزه با جرائم اقتصادی ناجا خارج از پلیس آگاهی خبر داد

احمدی مقدم

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه این همایش درباره نظارت پلیس بر شبکه اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی قابل نصب بروی تلفن همراه اظهار کرد: در مورد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شبکه موبایلی و نظایر آن تصمیمات در کمیسیون تشخیص مصادیق مجرمانه و کارگروه رسیدگی به این موارد و به دستور مقام قضایی اتخاذ می‌شود و نیروی انتظامی در این حوزه تصمیم گیر نیست.

وی با بیان اینکه ما در این موضوع تصمیم‌گیر نیستیم گفت:‌ وظیفه پلیس فتا رصد فضای مجازی و انتقال آن به دستگاه‌های مربوطه است؛ البته نباید حتما شاکی وجود داشته باشد تا ما اقدام کنیم، ما خودمان بر این فضاها رصد داریم و در صورت رویت جرایم مشکوک می‌توانیم ورود نیز داشته باشیم.

فرمانده ناجا با اشاره به ضرورت تشکیل پلیس مبارزه با جرائم اقتصادی اظهار کرد: دو مجموعه اداره مبارزه با جرائم اقتصادی و اداری مبارزه با کالا و ارز در پلیس آگاهی وجود دارد که پیشنهاد ما ادغام این دو پلیس و تشکیل پلیس مبارزه با جرائم اقتصادی در مجموعه ناجا و خارج از پلیس آگاهی بود.

احمدی مقدم با بیان اینکه پیشنهادات ما در این خصوص به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه شده است، گفت: معتقدم در بحث مبارزه با جرائم اقتصادی باید چنین پلیسی تشکیل شود تا سایر جرائم مانند قتل، گروگان گیری ، سرقت و ... در مجموعه پلیس آگاهی انجام شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در دنیا نیز مرسوم است، گفت: به هر حال بخش جرایم جنایی با جرایم اقتصادی باید متفاوت باشد و در این شرایط سرعت رسیدگی به آن نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال اگر سرقت مسلحانه گلپایگان زودتر کشف می‌شد، دیگر این تعداد جرم رخ نمی‌داد.

فرمانده ناجا با اشاره به جزئیات حادثه‌ای که در سیستان و بلوچستان رخ داده و منجر به دستگیری عاملان آن شد، افزود: همین گروه جز در چابهار در دو سه سال اخیر 20 اقدام تروریستی انجام داده‌اند که ترور یک معلم در شهرستان سرباز و غیره از آخرین آنها بود. بنابراین اگر قدرت پلیس جنایی را نیز افزایش دهیم می‌توانیم دانه به دانه تمام پرونده‌ها را پیگیری کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که مجموعه دولت در تحقق تشکیل پلیس مبارزه با جرایم جنایی و فعالیت آن موثر باشد.

  • ظرفیت درمان معتادان کفایت جمع آوری آنها را نمی‌دهد

به گزارش ایسنا - فرمانده ناجا درباره کاهش قیمت مواد مخدر نیز افزود: مسئله قیمت با مسئله ظاهر این مواد در جامعه فرق دارد. در دو سه سال گذشته همواره شاهد افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان بودیم و بدیهی است که افزایش تولید، کاهش قیمت را نیز در پی دارد.

وی با اشاره به نوسانات قیمت ارز در چند سال گذشته نیز گفت: بحث قیمت ارز نیز تاثیرگذار است. در دو سه سال گذشته قیمت دلار 3700 تومان بود که حالا به 3000 تومان کاهش پیدا کرده که این موضوع نیز در بحث قیمت تاثیرگذار است.

احمدی مقدم با تاکید بر اینکه ورود مواد مخدر به کشور کانالیزه و منجر به آسانتر شدن کار پلیس شده است، گفت: در گذشته در طول 2000 کیلومتر مرز شرقی باید با قاچاقچیان مواد مخدر برخورد می‌کردیم؛ اما امروزه با اقدامات انسدادی انجام شده، قاچاق مواد مخدر به چند معبر و مسیر خلاصه شده است.

فرمانده ناجا در خصوص جمع آوری معتادان و درمان آنان نیز اظهارکرد: ظرفیت درمان معتادان در حال حاضر فعلا کفایت جمع آوری آنها را نمی‌دهد. در چند شهر و استان اقدامات خوبی انجام شده اما در تهران، شهرداری تهران قول‌هایی به ما داده و مشغول آماده سازی زیر ساخت‌ها هستند.

وی ادامه داد: نسبت به سالهای گذشته تعداد زیادی از معتادان شناسایی شده‌اند که به نظرم این آمار با یک خطای چهارتا پنج درصدی، آمار قابل قبولی است.

  • تدابیر ناجا برای برخورد با سوء استفاده‌کنندگان از کودکان کار

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به پرسشی پیرامون ساماندهی کودکان کار و برخورد پلیس با عواملی که از کودکان سوء استفاده می‌کنند، گفت: دنبال ایجاد ساختارهای لازم در نیروی انتظامی هستیم که به وسیله آن بتوان با این موضوع برخورد کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی نظیر کمیته امداد،‌ بهزیستی و ... در این موضوع مسئول هستند و باید مشارکت کنند، اظهار کرد: حل این موضوع نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست و هر کدام از آنها باید حرفه‌ای تر با این موضوع برخورد کنند.

کد خبر 283914

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha