دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

‌این روزها بحث دانشگاه فرهنگیان بیشتر از گذشته مطرح است، ‌اینکه چرا با وجود گذشت ۱/۵سال هنوز این دانشگاه توسط سرپرست اداره می‌شود و احتمال حذف تعهد خدمت دانشجویان این دانشگاه موضوعی است که به چالش جدید آموزش و پرورش تبدیل شده و حتی تذکر برخی از نمایندگان مجلس را نیز به‌دنبال داشته است.

دانشگاه فرهنگیان

 در حالي كارشناسان از حذف تعهد خدمت دانشجويان دانشگاه فرهنگيان ابراز نگراني مي‌كنند كه از شواهد چنين برمي‌آيد كه دولتمردان درصدد حذف اين تعهد هستند و اين كار تا حدي جدي است. حتي وزير آموزش و پرورش در واكنش به اين موضوع اعلام كرده احتمال بازنگري در نامه رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به معاون اول رئيس‌جمهور درباره لغو تعهد خدمت وجود دارد.

‌دولت‌‌ بايد پاسخگو باشد

يكي از اعضاي كميسيون آموزش مجلس در اين‌باره گفت: دولت بايد بداند كه انتشار اخباري مبني بر صفر شدن سهم دانشگاه فرهنگيان در سال آتي درخصوص جذب نيروي فرهنگي اقدامي خلاف قانون است، تنها راه جذب معلم دانشگاه فرهنگيان است در غيراين صورت دولت بايد پاسخگو باشد.

ابوالقاسم خسروي سهل‌آبادي با تأكيد بر اينكه براساس‌ سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تنها راه استخدام نيرو در وزارتخانه دانشگاه فرهنگيان است، اظهار كرد: اين دانشگاه در سال اول فعاليت خود اقدام به پذيرش ۲۵ هزار و سال دوم ۱۷ هزار دانشجو كرد، ولي متأسفانه امسال۱۱هزار نفر پذيرش كرده كه از اين ميزان نيز دولت اقدام به اختصاص رديف استخدامي براي نيمي از آنها نكرده‌است.

ماجراي تعهد خدمت

دانشگاه تربيت معلم كه در دوره‌اي مركز آموزش عالي نيز گفته مي‌شد همانطور كه از نامش پيداست با هدف تربيت و پرورش آموزگار براي سطوح مختلف آموزشي از دبستان تا دبيرستان تاسيس شد. پس از فراز و نشيب فراوان سال 1390در دولت دهم دانشگاه تربيت معلم به دانشگاه فرهنگيان تغيير نام داد و يك سال بعد نيز كارش را شروع كرد. به افراد پذيرفته شده و شاغل به تحصيل در تربيت معلم، حقوق دانشجويي داده مي‌شود.

البته قانون متعهدين خدمت يك‌بار هم در دولت دهم و هنگام تصويب قانون مديريت خدمات كشوري لغو شد ولي چندان دوام نياورد و سال91، نمايندگان مجلس در جريان بحث تعيين تكليف معلمان حق‌التدريس و آموزشياران نهضت را به قانون تبديل كردند و تعهد خدمت بار ديگر احيا شد.

به‌نظر مي‌رسد محمدباقرنوبخت سعي مي‌كند تا اسحاق جهانگيري(معاون اول رئيس‌جمهور) را مجاب كند تا با حذف اين نوع استخدام‌ها در آموزش و پرورش افزون بر كاهش هزينه‌هاي دولت، راهي براي جذب دانش‌آموختگان ساير دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش باز كند.

به ظاهر سرپرست دانشگاه فرهنگيان نيز با اين موضوع مشكلي ندارد چون او اخيرا به تسنيم گفته كه طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگيان مي‌توانيم فارغ‌التحصيلان بقيه دانشگاه‌ها را با گذراندن دوره آموزشي يكساله در آموزش و پرورش جذب كنيم. البته به گفته او براي اجراي اين كار بايد طرح اجرايي تدوين شود كه هم‌اكنون در دست تهيه بوده و ممكن است به مهر سال آينده برسد.

دانشگاه فرهنگيان تنها راه ورود

تنها راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگيان است؛ اين جمله‌اي است كه بارها طي چند سال اخير از زبان مسئولان شنيده شده، ولي حالا انگار قرار است مسير تغيير كند. دانشگاهي كه قرار بود طي 4سال 100هزار دانشجو معلم پذيرش كند تا كمبود معلم در كشور جبران شود، در 3سال گذشته به‌ترتيب 25هزار، 17هزار و 11هزار دانشجو معلم در سراسر كشور پذيرفته‌است. حالا دانشگاهي كه اميد هزاران دانشجو براي استخدام و ورود به بدنه آموزش و پرورش بوده ممكن است‌ آب پاكي را روي دست همه آنها بريزد و دانشجويان فارغ‌التحصيل دانشگاه فرهنگيان نيز به خيل فارغ‌التحصيلان جوياي كار اضافه شوند.

کد خبر 283867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha