یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

بارش شدید برف همه راه‌های ارتباطی روستا را مسدود کرده بود. جمیله از درد زایمان به‌خودش می‌پیچید و هیچ راهی نبود تا او را به درمانگاه برسانند.

تولد در برف

جميله از درد زايمان به‌خودش مي‌پيچيد و هيچ راهي نبود تا او را به درمانگاه برسانند. در چنين شرايطي وقتي ماجرا به امدادگران گزارش شد، تيم‌هاي اورژانس، هلال احمر و راهداري دست به‌دست هم دادند و در عملياتي 18ساعته توانستند زن جوان و فرزندش را نجات دهند.عصر روز جمعه وقتي تلفن اورژانس شهرستان ورزقان در آذربايجان شرقي به صدا درآمد، امدادگران در جريان محاصره يك زن باردار در ميان برف و كولاك قرار گرفتند.

به‌گفته شوهر اين زن، او از درد به‌خودش مي‌پيچيد و هر لحظه احتمال داشت فرزندش به دنيا بيايد. زن جوان اهل روستاي برازين در اطراف شهرستان ورزقان بود كه طبق بررسي‌هاي انجام شده در محاصره كامل برف قرار داشت و رفتن به آنجا بدون استفاده از خودروهاي مخصوص امكان پذير نبود. از آنجا كه آمبولانس‌هاي اورژانس توانايي حركت در مسيرهاي كوهستاني برفگير را نداشتند، ماجرا به هلال احمر گزارش و از آنها درخواست كمك شد. با توجه به خطري كه هر لحظه زن جوان و فرزندش را تهديد مي‌كرد، يك خودروي تويوتا هايلوكس به همراه يك دستگاه خودروي آرگو (خودرويي كوچك كه مخصوص عبور از مناطق برفي است) از سوي هلال احمر تبريز به منطقه اعزام شد. همزمان تيمي متشكل از 2زن امدادگر كه تخصص يكي مامايي و ديگري نجاتگر كوهستان بود، با تيم هلال احمر همراه شدند و عمليات شبانه براي نجات زن باردار شروع شد.

درحالي‌كه رفتن از تبريز به روستاي برازين در روزهاي معمولي بيشتر از يك ساعت و نيم زمان نمي‌برد، اما تيم‌هاي امدادي با توجه به بارش بيش از نيم‌متر برف در جاده‌هاي كوهستاني، ماموريت سختي را پيش رو داشتند. در چنين شرايطي، مأموران راهداري اهر نيز به كمك اين تيم شتافتند تا شايد بتوانند مسير را براي عبور آنها باز كنند. عقربه‌هاي ساعت 3بامداد را نشان مي‌داد كه در 15كيلومتري روستاي برازين، بارش برف شدت بيشتري يافت و در نهايت يكي از خودروهاي امدادي قادر به ادامه مسير نبود. امدادگران اين بار از خودروي آرگو كه مخصوص عبور از جاده‌هاي برفي و كوهستاني است استفاده كردند.

حدود 2ساعت بعد درحالي‌كه زن باردار درد شديدي را تحمل مي‌كرد سرانجام تيم امدادي وارد روستا شد و به خانه اين زن رفت. به محض ورود آنها به خانه، نوزاد به دنيا آمد و امدادگران بلافاصله اقدام به انجام كمك‌هاي پزشكي لازم براي سلامت و زنده ماندن وي كردند. درحالي‌كه به‌علت وضعيت نامناسب مادر، امكان انتقال او با خودروي آرگو به بيمارستان وجود نداشت، درخواست اعزام بالگرد به منطقه شد و حدود ساعت 9:30صبح شنبه، با فرود بالگرد اورژانس در حوالي روستا، زن جوان و نوزادش به بيمارستان طالقاني تبريز منتقل شدند.

حبيب‌ حسينقلي زاده، سخنگوي اورژانس آذربايجان شرقي با بيان اين خبر به همشهري گفت: عمليات نجات زن باردار و فرزندش حدود 18ساعت به طول انجاميد و خوشبختانه اين زن و نوزادش كه به مناسبت تولد حضرت رسول(ص)، محمد ناميده شده است در سلامت كامل به‌سر مي‌برند.

او ادامه داد: متأسفانه هيچ‌يك از خودروهاي اورژانس در سراسر كشور قابليت حركت در جاده‌هاي كوهستاني برفگير را ندارند و اين ضعف باعث شده تا براي انجام چنين عملياتي مجبور به كمك گرفتن از ساير نهادها باشيم. به گفته وي، مناطق كوهستاني كشور نياز مبرمي به آمبولانس‌هايي با توانايي حركت در جاده‌هاي برفي را دارند و نبود اين خودروها باعث مي‌شود عمليات نجات با تأخير انجام شده و جان شهروندان به خطر بيفتد.

کد خبر 283837

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha