شهرداری تهران به‌دنبال ایجاد درآمد پایدار شهری است از این‌رو کاهش درآمد شهرداری از بخش ساخت‌وساز تأثیر چندانی در بودجه عمومی سالانه این نهاد ندارد.

شهرداری

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر بين 50تا 60درصد از ساخت‌وساز شهر تهران در سال‌جاري كاهش يافته و دليل اين امر ركود بازار مسكن بوده است. اما با كاهش ساخت و ساز، بودجه سالانه شهرداري تهران دچار تغيير نمي‌شود. عليرضا نادري با تأكيد بر كاهش اتكاي شهرداري بر درآمد ناشي از ساخت‌وساز افزود: براساس منويات مقام معظم رهبري، بودجه شهرداري تهران براي سال آينده رشد قابل توجهي نخواهد داشت و افزايش بودجه تنها در حل افزايش حقوق و دستمزد كاركنان خواهد بود.

نادري همچنين از صدور بيش از 30هزار پروانه ساختماني در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: تمامي ساختمان‌هايي كه در تهران ساخته مي‌شود براساس طرح جامع شهر تهران است و شهرداري تهران تنها مجري اعمال طرح جامع شهر تهران است. وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اجراي طرح ضوابط و مقررات نماي ساختمان گفت: اين طرح هم‌اكنون به‌صورت دستورالعمل در اختيار تمام مناطق قرار گرفته و با توجه به حساسيت ويژه‌اي كه در زمينه سيما و منظر شهري وجود دارد هم‌اكنون اقدامات قابل توجهي در اين‌باره صورت گرفته است.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران همچنين از اجراي آزمايشي اين طرح در 2محدوده از پايتخت خبر داد و افزود: در منطقه 14، دو راسته‌ مشخص شده و در بخش‌هايي از منطقه 12اين طرح به‌صورت آزمايشي در حال اجراست. اگرچه تمامي مناطق نيز به‌صورت كامل در حال اجراي اين طرح هستند اما اثرات اجراي اين طرح در اين دو محدوده از شهر تهران بيشتر عيني خواهد شد.

اما بخش ديگري از سخنان معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در مورد پاساژ علاء‌الدين بود. به گفته وي در سال 1375پاساژ علاء‌الدين توانست از شهرداري تهران به‌منظور ساخت پروانه ساختماني دريافت كند. براساس پروانه ساختماني صادره طبقات منهاي 4و منهاي 3و منهاي 2اين ساختمان داراي فضاي پاركينگي بوده و طبقه منهاي يك و همكف و 6طبقه فوقاني نيز كاربري تجاري داشته است. به گفته نادري از سال 75تا 85تغييراتي در قالب تقاضاي تغيير نقشه از سوي ذينفع به شهرداري ارائه شد كه اين تقاضا منجر به اصلاح پروانه ساختماني نشد.

از سال 85نيز چندين مرحله توافق با مالك صورت گرفت تا مشكلات موجود در اين بنا رفع شود. اما هيچ‌كدام از توافقات كه منجر به صدور پروانه ساختماني جديد مي‌شد از سوي مالك به اجرا در نيامد، از اين‌رو ملاك عمل شهرداري همان پروانه ساختماني اوليه بود و ساختمان داراي تخلف قلمداد شد. معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران پس از تشريح وضعيت كامل اين پاساژ در سال‌هاي اخير افزود: هر جا كه جان شهروندان در معرض خطر قرار گيرد شهرداري تهران كوچك‌ترين كوتاهي نخواهد كرد و براي احياي حقوق شهروندان اقدام خواهد كرد.

کد خبر 283721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha