شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

الهام مرادی: خیلی‌ها با شروع روز‌های سرد زمستانی قید تفریح و گردش را می‌زنند و خودشان را خانه‌نشین می‌کنند؛ در حالی که زمستان هم فصلی است که زیبایی‌های خودش را دارد و با کمی برنامه‌ریزی می‌توان از آن بهره برد.

ديدن بنا‌هاي تاريخي و مراكز تفريحي و زيارتي پايتخت در روزهاي سرد هم خالي از لطف نيست. اگر گره‌هاي كور خيابان‌ها و سرب‌هاي رقصان در هوايش را كنار بزنيم با شهر زيبايي روبه‌رو مي‌شويم كه به پهناي دامنه البرز گسترده شده و هزار و يك جاي ديدني دارد. شايد تنها براي شناخت همين اصالت و زيبايي باشد كه مديريت شهري پايتخت، تصميم گرفته‌ تا در زمستان پيش‌رو گردشگري را رونق ببخشد. اتوبوس‌هاي گردشگري از هفته گذشته دوباره در تهران راه افتاده‌اند و شما با حضور در اين اتوبوس‌ها مي‌توانيد زمستاني شاد و پر از برنامه‌هاي سياحتي را تجربه كنيد. اين صفحه يك راهنماي كامل است براي حضور در برنامه اتوبوس‌هاي گردشگري پايتخت.

اتوبوس‌هاي گردشگري كجاست؟

۲ نقطه مهم در پايتخت براي شروع حركت اتوبوس‌هاي گردشگري درنظر گرفته شده است؛ ميدان تجريش و ميدان امام‌خميني(ره).
اتوبوس‌ها، يك روز در ميان در اين ۲ نقطه، منتظر شما گردشگران هستند، يعني روزهاي يكشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه در ميدان تجريش منتظرتان هستند و روزهاي دوشنبه، چهارشنبه و جمعه در ميدان امام‌خميني(ره) ايستاده‌اند.

يادتان باشد كه اين طرح در روزهاي شنبه اجرا نمي‌شود. در ضمن اين اتوبوس‌ها با رنگ و آرم خاص- مطابق آنچه در عكس مي‌بينيد- مشخص شده‌اند و به راحتي مي‌توانيد آنها را پيدا كنيد. رسيدن به اين ۲ ميدان پايتخت هم از هر نقطه شهر با استفاده از خط يك مترو به راحتي امكان‌پذير است.

چقدر هزينه؟ چقدر خدمات؟

بالاخره اگر قرار باشد كه خودتان هم به گردشگري برويد، هزينه‌هايي بايد بپردازيد. برنامه‌ريزان اتوبوس‌هاي گردشگري سعي كرده‌اند كه اين هزينه‌ها را با توجه به خدماتي كه مي‌دهند به حداقل برسانند. هزينه حضور در اين تورها براي نيم‌روز ۲۰ يا ۲۵ هزار تومان و براي يك روز كامل ۳۰ يا ۴۰ هزار تومان خواهد بود. خب خدمات چيست؟ اولا در كل مسير، اتوبوس‌هاي گردش تهران در خدمت شما هستند. شما براي آشنايي با اماكن ديدني پايتخت نياز به اطلاعات هم داريد، يك راهنماي مجرب تهران‌شناس هم در تمام مسير همراه شما خواهد بود. بليت ورودي همه مكان‌هاي ديدني جزو خدمات اين تورهاي گردشگري است. درضمن بيمه هم مي‌شويد. يك پذيرايي ميان وعده سبك هم براي شما درنظر گرفته شده است.

كجا ثبت‌نام كنيم؟

اساسا راه‌اندازي اتوبوس‌هاي گردش تهران توسط مديريت شهري، براي رونق دادن به گردشگري كوتاه‌مدت بوده است. گردشگري كوتاه‌مدت يعني نوعي گردشگري كه نهايتا يك نصفه روز يا يك روز كامل كاري را از شما مي‌گيرد. برنامه‌ريزي‌ها هم طوري بوده كه شما مي‌توانيد به راحتي زمان گردشگري‌تان را براساس اوقات فراغت‌تان تنظيم كنيد. اتوبوس‌هاي گردشگري هر روز در ۲ بازه زماني ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ شما را به گردش مي‌برند. روزهاي آخر هفته يعني چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هم علاوه بر ۲بازه زماني بالا، تور تقريبا يك روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ درنظر گرفته شده است. فعلا براي ثبت‌نام اين تورها مي‌توانيد به سايت visit. tehran. ir مراجعه كنيد يا با شماره ۸۸۴۷۶۷۶۰ تماس بگيريد.

چطور گردشگر حرفه‌اي باشيم؟

گردشگري با تور يك فعاليت گروهي است. اگر مي‌خواهيد بهترين بهره را از اين برنامه تفريحي و آموزشي ببريد، بايد حواستان به ساعت باشد. بي‌نظمي هر يك از اعضاي گروه مي‌تواند به قيمت نارضايتي و بهره نبردن ديگر اعضا از اين برنامه تمام شود. هر اتوبوس گردشگري راهنماي ويژه‌اي دارد. اين راهنمايان از كار‌شناسان مجرب در حوزه تهران‌شناسي و ميراث فرهنگي هستند. راهنماي هر گروه زمان بازديد از يك اثر را با توجه به تجربه و شناخت از اثر مورد نظر، معين مي‌كند. سعي كنيد پا به پاي ديگر اعضاي گروه از همه برنامه‌هاي تور استفاده كنيد. درضمن اگر حواستان جمع باشد به سادگي مي‌توانيد تبديل به شهروندي شويد كه آثار تاريخي و فرهنگي شهر را مثل كف دستش مي‌شناسد.

كجاهاگردش خواهيم كرد؟

متوليان برنامه اتوبوس‌هاي گردشگري در زمستان ۱۵ مسير زيارتي و سياحتي را براي شهروندان درنظر گرفته‌اند. شهروندان با شركت در اين تور‌هاي گردشگري كه براساس روزهاي هفته برنامه‌ريزي شده است از تاريخي‌ترين نقاط شهر ديدن مي‌كنند. جدول زير كمكتان مي‌كند كه مسير مناسب‌تان را به راحتي انتخاب كنيد.

نوشت‌افزار يادتان نرود

همانطور كه اشاره شد در هر تور گردشگري يك راهنماي مجرب و كار‌شناس شما را در بازديد از آثار تاريخي راهنمايي مي‌كند. يادتان باشد در كنار اين كار‌شناسان، مطالب زيادي را مي‌توانيد آموزش ببينيد. هنگام توضيحات راهنما از گروه جدا نشويد. صبر كنيد تا توضيحات اين كار‌شناسان درباره قدمت و كاربري بنا‌هاي تاريخي تمام شود بعد به بازديد برويد. مي‌توانيد گفته‌هاي راهنما را در يك دفترچه كوچك يادداشت كنيد و با مرور آنها اطلاعات‌تان را درباره نقاط ديدني شهر در حافظه‌تان ثبت كنيد و بعد‌ها به ديگران انتقال دهيد. اين دانستني‌ها، هم مي‌تواند شما را تبديل به آدمي خوش‌صحبت كند كه چيزهاي زيادي براي تعريف كردن دارد، هم مي‌تواند شما را تبديل به يكي از آگاهان و متخصصان تهران‌گردي سازد.

سوژه‌هاي ناب را دريابيد

در طول بازديد از اماكن تاريخي و فرهنگي و زيارتي سوژه‌هاي عكاسي زيادي خواهيد داشت. الان بيشتر گوشي‌هاي همراه هم مجهز به دوربين‌هاي با كيفيت هستند. پس مي‌توانيد از اين سوژه‌ها كه مي‌تواند بناي يك آتشكده، كاخ‌هاي دوره قاجار يا ضريح متبرك امامزاده‌اي باشد، عكاسي كنيد و آن را به ديگران نشان دهيد تا آنها هم به بازديد از اين آثار فاخر تشويق شوند. اين عكس‌ها مي‌توانند شرح كوتاه و مفيدي هم داشته باشند. براي شرح‌نويسي هم مي‌توانيد از يادداشت‌هاي دفترچه‌اي كه به همراه داشته‌ايد استفاده كنيد.

بسته‌هاي فرهنگي را بگيريد

در بازديد از هر اثر تاريخي، بسته‌ها و بروشور‌هاي فرهنگي رايگاني در اختيارتان قرار مي‌گيرد. با دسته‌بندي و نگهداري از اين بروشور‌ها، مي‌توانيد آرشيو خوبي از آثار تاريخي و ديدني تهران داشته باشيد. در اين بسته‌هاي فرهنگي مطالبي درباره قدمت و كاربري اثر بيان شده است. دانستن اين موارد كمك زيادي به افزايش اطلاعات و آگاهي‌هاي شما درباره دوره‌هاي تاريخي مختلف مي‌كند. برخي از آثار تاريخي مانند كاخ‌موزه‌ها نيز فروشگاه‌هاي مجزايي دارند كه در آنها كتاب‌ها و بسته‌هاي فرهنگي ويژه و هديه‌هاي يادگاري آن بنا به فروش مي‌رسد.

برنامه گردشگري اتوبوس گردش تهران

صبح‌ها بعدازظهرها يك روزه
يكشنبه ميدان مشق-سردرباغ ملي-موزه ملك-موزه مقدم موزه دفاع مقدس-موزه مينياتور -
دوشنبه باغ پرندگان-باغ موزه قصر موزه جواهرات ملي-كاخ گلستان -
سه شنبه كاخ نياوران-حوض خانه-كاخ اختصاصي موزه دارآباد موزه نقاشي-سرپولك-خانه موزه چمران-كاروانسراي خانات -
چهارشنبه ميدان بهارستان-عمارت مسعوديه-موزه مجلس خانه صبا-باغ نگارستان-ميدان بهارستان-موزه هنرهاي ملي كاخ سعدآباد-امامزاده صالح-موزه سينما-موزه موسيقي
پنجشنبه برج آزادي-شهرك سينمايي غزالي امامزاده يحيي-سراي كاظمي-حمام نواب برج ميلادتهران-برج آزادي-برج طغرل
جمعه ميدان مشق-موزه ايران باستان-موزه آبگينه-موزه فناوري درياچه شهداي خليج‌فارس-آبشارتهران-برج ميلادتهران ابن بابوبه-برج طغرل-چشمه علي-بي بي شهربانو-حرك حضرت عبدالعظيم
کد خبر 283631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha