نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد افکار عمومی موافق توقف عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها هستند، هرچند این دیدگاه در میان تمامی اقشار جامعه یکسان نیست و مردان، جوانان و ساکنان کلانشهر‌ها، به‌مراتب مخالفت کمتری با مصرف قلیان یا عرضه آن در قهوه خانه‌ها دارند.

قلیان


«مركز پژوهش‌هاي افكارعمومي و تحولات اجتماعي دانشگاه تهران» با انتشار نتايج تحقيقات خود در اين مورد كه در نيمه دوم آذرماه 1393انجام شده، گفته است اين پژوهش با حاشيه خطاي حدود 3/5درصد، به افراد بالاي 18سال جامعه شهري و روستايي كشور قابل تعميم است.

بر اين اساس، در مجموع 13درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند كه در بازه زماني يك‌ماه پيش از گردآوري داده‌هاي اين تحقيق، قليان ميوه‌اي و 14درصد‌شان گفته‌اند كه در اين مدت سيگار كشيده‌اند. به اين ترتيب مجموع كساني كه در يك‌ماه پيش از انجام اين تحقيق از دخانيات استفاده كرده‌اند حدود 22درصد از جمعيت كشوراست.

بيش از 71درصد اين افراد، مصرف يك وعده قليان ميوه‌اي را از مصرف يك پاكت سيگار مضر‌تر دانسته و 86درصد‌شان مصرف قليان را «كار بدي» توصيف كرده‌اند. زنان بيش از مردان و روستاييان بيش از شهرنشينان قليان را ناپسند دانسته‌اند.

در اين تحقيق علمي درباره عرضه يا عدم‌عرضه قليان در قهوه خانه‌ها كه يكي از موضوعات اجتماعي مورد مناقشه در سال‌هاي اخير بوده نيز نظر‌خواهي شده است كه بيش از دو‌سوم يعني حدود 67درصد شركت‌كنندگان اظهار كرده‌اند عرضه قليان در قهوه خانه‌ها بايد متوقف شود. البته نزديك 30درصد نيز خواهان ادامه عرضه قليان در قهوه‌خانه‌ها هستند.

کد خبر 283618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha