همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید به نظر می‌رسد دو واکسن پیشگام ابولا بی‌خطر باشند و به زودی آزمایش آنها بر روی داوطلبان سالم در آفریقای غربی آغاز شود.

vaccine

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان جهانی بهداشت پس از یک اجلاس کارشناسی در این هفته اعلام کرد اکنون اطلاعات کافی وجود دارد که ما را به این نتیجه‌گیری برساند که دو تا از پیشرفته‌ترین واکسن‌های موجود- یکی ساخت شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین و دیگری که شرکت‌های مرک و نیولینک مجوز آن را گرفته‌اند- پروفایل ایمنی قابل‌قبولی دارند.

دکتر ماریا- پل کینی که سرپرست تلاش‌ها برای تولید واکسن ابولا در سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری گفت: «ما به سرعت داریم مراحل تولید واکسن ابولا را پشت سر می‌گذاریم.»

او گفت کارآزمایی‌های بیشتر در افراد سالم در غرب آفریقا، از جمله در کارکنان بهداشتی، قرار است به زودی آغاز شود. کینی افزود چندین واکسن دیگر نیز در آمریکا، روسیه و کشورهای دیگر در دست تولید هستند.

کینی گفت علیرغم تعلیق موقت کارآزمایی واکسن ساخته‌شده بوسیله نیولینک و مرک در ماه دسامبر، نشانه‌ای از عوارض جانبی قابل‌توجه در این واکسن دیده نشده است. آن کارآزمایی هنگامی به حالت تعلیق درآمد که کارشناسان به بررسی گزارش‌هایی از درد مفصل در شماری از شرکت‌کنندگان در بررسی پرداختند. بروز این عارضه جانبی غیرقابل‌انتظار بود، اما به گفته کینی این عوارض آنقدر نگران‌‌کننده نبود که تولید واکسن را متوقف کرد. هیچ عارضه جانبی با سایر واکسن‌ها گزارش نشده است.

مرحله بعدی این کارآزمایی‌ها احتمالا حدود ۶ ماه طول خواهد کشید و شرکت‌های سازنده همزمان تولید واکسن‌های خود را بالا خواهند برد و در نتیجه میلیون‌ها دوز واکسن در ادامه سال در اختیار قرار خواهد گرفت. روشن نیست که آیا این تلاش‌ها آنقدر سرعت خواهند داشت که به کند شدن همه‌گیری ابول کمک کند یا نه. در حال حاضر به نظر می‌رسد که همه‌گیری ابولا در حال فروکش کردن باشد.

تصور می‌رود که ابولا در سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون به بیماری بیش از ۲۰ هزار نفر و گشته شدن حدود ۸ هزار انجامیده باشد. مقامات بهداشتی تخمین می‌زنند که میزان کشندگی در این همه‌گیری ۷۱ درصد باشد.

هلن ریس از دانشگاه ویت‌واترسراند که رئیس این اجلاس سازمان جهانی بهداشت بود گفت: »ما باید به تولید و ذخیره‌سازی واکسن‌هایی که داریم، بپردازیم.» او گفت کارشناسان باید در این نقطه باید به این موضوع بپردازند که آیا واکسیناسیون کل جمعیت‌ها سودمند است یا فقط بر گروه‌های پرخطر متمرکز شد.

دکتر پیتر پیو یکی از دو کاشف ویروس ابولا گفت که او نگران است که شمار افراد مورد آزمایش کمتر از آن باشد که ثابت کند این واکسن‌ها موثر هستند. با این وجود او گفت هر گزینه‌ای را باید دنبال کرد تا این بزرگترین شیوع ابولا تا به حال را متوقف کرد.

پیو گفت: «در مورد ابولا، لازم است تا تا آخرین مورد بیماری یافته و همه انتقال‌های ویروس متوقف شود.»

گاوی (GAVi)، یک اتحادیه خصوصی- عمومی حامی ساخت واکسن، وعده داده است که سیصد میلیون دلار برای ساخت واکسن‌های توصیه‌شده سازمان جهانی بهداشت کمک کند و این کمک می‌تواند به ساخت دو میلیون دوز واکسن بینجامد.

کد خبر 283606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha