چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین دوره آموزشی راویان دفاع مقدس با حضور مسئولان بنیاد‌های حفظ آثار شهرستان‌های مختلف استان فارس طی روزهای ۱۳ تا ۱۶ دی ماه جاری در شیراز برگزار شد.

غیب‌پرور

به گزارش ایسنا، فرمانده سپاه فجر استان فارس سه‌شنبه 16 دی در مراسم اختتامیه این دوره آموزشی گفت: راویان دفاع مقدس دارای دو وظیفه کلامی و رفتاری هستند.

سردار سرتیپ دکترغلامحسین غیب‌پرور با بیان اینکه در خصوص وظایف کلامی باید چند سئوال مهم را جواب داد، افزود: چرایی و چیستی دفاع مقدس باید از سوی راویان دفاع مقدس تبیین شود و وقتی می‌گوییم چرایی جنگ یعنی باید بتوانیم پاسخ این را دهیم که چرا اصلاً جنگ به وقوع پیوست.

غیب‌پرور با تأکید بر اینکه باید بحث چرایی جنگ پرورانده شود که آیا این جنگ به واسطه اختلافات تاریخی، جغرافیایی یا مسائل اقتصادی رخ داد یا خیر، گفت: این عوامل به‌عنوان کانون‌های تشدیدکننده جنگ بودند اما ریشه جنگ نبودند.

فرمانده سپاه فجر فارس در ادامه به بیان نکاتی پیرامون بحث چرایی جنگ پرداخت که اصولاً چرا جنگ به وقوع پیوست و گفت: با تمام این تفاسیر و علی‌رغم اختلاف تاریخی که با کشور همسایه خود داشتیم، این مسائل نباید منجر به جنگ 8 ساله شود و در بحث جغرافیایی و اقتصادی نیز عاملی برای وقوع این جنگ نبود زیرا در سال 58 موجودی نفت عراق 112 میلیارد بشکه نفت محاسبه شده است که در آن زمان ذخایر ایران اسلامی 6/94 بود لذا نفت عراق آن سالها از ما بیشتر بود پس ضرورتی نداشت که به ما حمله کند و همینطور کشاورزی و باغات آن پس ریشه جنگ ما ریشه اقتصادی نبود.

وی، ریشه اصلی وقوع جنگ تحمیلی را تحقق پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی دانست و گفت: اگر انقلاب اسلامی نبود، جنگی هم نبود لذا باید روی چرایی جنگ خوب کار کرد و اگر هم گفته نشده است باید فتح بابی در این زمینه صورت گیرد و راویان باید خوب بدانند که چرا جنگ شد البته باید بگوییم دفاع چون نوع کارمان جنگ بود اما در واقع دفاع کردیم.

غیب‌پرور با بیان اینکه چیستی جنگ یعنی روایتگری جنگ که برخی‌ها تنها جنبه عارفانه آن را تعریف می‌کنند، گفت: عرفان در جنگ ما بود اما این جنگ ابعاد دیگری هم داشت؛ جنگ ما با حساب و کتاب دقیق صورت گرفت. حتی تعداد حلقه‌های سیم خاردار هم شمرده می‌شد و ما اگر کار تخصصی انجام نمی‌دادیم که نمی‌توانستیم هشت سال بجنگیم.

وی در ادامه به بحث رفتاری راویان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این بحث از دانش مهم‌تر است و راویان دفاع مقدس باید اول از همه صدق نیت در روایتگری داشته باشیم و نیت خود را خالص برای خدا کنند.

فرمانده سپاه فجر فارس با تأکید بر اینکه روایتگری کمتر از مجاهده در راه خدا نیست،گفت: نیت خالص، صدق گفتار و عمل پاک باید در بحث رفتاری روایتگری توجه شود.به عنوان مثال برخی‌ها علی‌رغم اینکه نیت بدی ندارند اما حرفی بدون دلیل و واقعیت می‌زنند در حالی که باید آن چیزی که اتفاق افتاده است بگوییم نه کم و نه زیاد لذا رسالت مهم روایان دفاع مقدس جلوگیری از تحریف دفاع 8 ساله است.

غیب‌پرور با بیان اینکه در بحث صدق گفتار باید به سه نکته عدم تحریف، عدم بزرگنمایی و عدم کوچک‌نمایی توجه کرد، گفت:در بحث روایتگری دفاع مقدس باید از اسطوره‌سازی پرهیز کرده اسوه معرفی کنیم و این نگاه دینی ما است که قرآن کریم بدان تأکید می‌فرماید.

فرمانده سپاه فجر فارس با تأکید بر اینکه باید به جوانان خود نشان دهیم که شهدا اسطوره نیستند، بلکه اسوه هستند زیرا اسوه در دسترسی است و می‌توان او را شناخت و دست یافت، گفت: پس حق نداریم در خصوص شهدا بزرگنمایی کنیم زیرا مدیون آنها می‌شویم، از سوی دیگر کوچک نمایی هم نباید کنیم و آن‌ها را انسان‌های ذلیل جامعه معرفی کنیم زیرا شهدای ما انسان‌های بزرگ متشخص و شخیص بودند.

وی در ادامه بر لزوم توجه به معروفات از سوی راویان تأکید کرد و گفت: مگر می‌توان روایتگری و کاروان به مناطق عملیاتی ببریم اما توجه به نماز نداشته باشیم و اگر قبول داریم نماز یکی از بزرگترین معروفات خداست، باید بدان توجه داشته باشیم.

فرمانده سپاه فجر فارس بر لزوم داشتن حسن خلق و آراستگی از راویان دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: یکی از تصمیمات مهم سپاه که باید بگیریم این است که آحاد پاسداران را مهدوی کرده و همه آنها را متوجه امام زمان(عج) کنیم چون همه اینها برای آمدن امام عصر(عج) تلاش می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید کارگروه اردویی و گردشگری در حفظ آثار و ستاد کنگره شهدای فارس تشکیل شود، گفت: در این کارگروه باید علاوه بر روایان دفاع مقدس، اساتیدی که در دانشگاه‌ها دو واحد دفاع مقدس را تدریس می‌کنند نیز حضور یابند زیرا یکی از مشکلاتی که در مجموعه ما وجود دارد این است که بین راویان و کسانی که دو واحد دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، پیوستگی نیست.

غیب‌پرور تأکید کرد: باید مرکز فرهنگی راویان دفاع مقدس را به ثبت رسمی برسانیم و اساسنامه انجمن راویان دفاع مقدس نیز زیر مجموعه این مرکز فرهنگی می‌شود.

براساس این گزارش، رئیس کنگره سرداران و 14 هزار و 600 شهید استان فارس نیز با اشاره به اینکه دوره آموزشی امسال نسبت به سال گذشته از کیفیت بهتری برخوردار بود، از وجود 43 یادمان دفاع مقدس در مناطق مرزی کشور خبر داد.

سردار سرتیپ مجتبی مینایی‌فرد گفت: ما از نقش ررزمندگان فارس در مناطق غرب کمتر اطلاع داشتیم که در این دوره آشنایی با این مناطق رخ داد.

وی با یادآوری اینکه در سنوات گذشته اعزام به مناطق عملیاتی و راهیان نور انجام می‌شد، افزود: دو سه سال گذشته ابتدا کمیته راویان در سازمان مرکز حفظ آثار شکل گرفت و بعد از گذراندن چند مرحله کارهای آموزشی انجام شد و امروز نیز شاهد برگزاری دومین دوره پیشکسوتان دفاع مقدس هستیم.

مینایی‌فرد گفت: علاوه بر این دوره‌های دیگری نیز برای راویان جوان داریم که بتوانیم آن‌ها را به صورت هماهنگ در این نهضت خطیر که نهضت روایتگری نام دارد، پیش ببریم.

مینایی‌فرد با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در این دوره مسئولان حفظ آثار شهرستان‌ها و سایرین هستند، گفت:‌ در سال گذشته 300 نفر وارد این دوره شدند که از این تعداد 100 نفر خواهر و 202 نفر را برادران تشکیل می‌دادند و امسال 202 نفر را فراخوانی کردیم.

کد خبر 283461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha