سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

علی ابراهیمی : با گذشت بیش از یک‌ماه از افزایش نرخ نان برای جبران هزینه تمام‌شده تولید و بهبود کیفیت گندم، آرد و نان، هنوز بهبودی در کم و کیف انواع نان سنتی حاصل نشده است.

علی قنبری

در اين‌باره با علي قنبري، معاون وزير جهادكشاورزي و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • چه برنامه‌اي براي بهبود كيفيت نان داريد؟

ارتقاي كيفيت نان با ارائه مجوز آزاد پزي به 20درصد نانوايي‌ها دنبال مي‌شود؛ چرا كه اين امر موجب عرضه نان با كيفيت بالاتر و شكل‌گيري بازار رقابتي نان مي‌شود.

  • آيا كيفيت پايين گندم داخلي عامل افت كيفي آرد و نان است؟

اين موضوع صحت ندارد؛ چرا كه گندم توليد داخل و وارداتي بهترين كيفيت را دارد و استانداردهاي سخت گيرانه‌اي را براي ورود گندم اعمال مي‌كنيم؛ به‌نحوي كه اكنون تنها از 6كشور آلمان، استراليا، روسيه، اوكراين، كانادا و قزاقستان گندم مي‌خريم امااكنون خريد گندم از آمريكا به‌رغم كيفيت مناسب آن متوقف است. كيفيت انواع گندم داخل در مقايسه با گندم‌هاي وارداتي از نظر ميزان رطوبت، پروتئين، گلوتن و... متفاوت است اما كيفيت گندم توليد داخل با گندم وارداتي رقابت مي‌كند. درصورتي هم كه گندم وارداتي فاقد كيفيت لازم باشد مرجوع مي‌شود.

  • اما نانوايان از كيفيت پايين آرد به‌دليل حذف برخي ريز‌مغذي‌ها و شائبه آلودگي نيترات را مطرح مي‌كنند؟

اين ادعاها نيز صحت ندا‌شته و كيفيت پايين گندم و آرد عامل افت كيفي نان نيست. اما بايد بپذيريم كه توليد انواع نان‌سنتي نيازمند گندم و آرد متناسب با هر نان است. بر اين اساس بهتر بود كه كارخانه‌هاي آرد، گندم را به‌نحوي به آرد تبديل مي‌كردند كه نانوايي‌ها بتوانند آرد مورد نياز انواع نان را براساس درصد سبوس‌گيري و ساير ريز مغذي‌ها تهيه كنند.

  • برخي حذف ريز مغذي‌ها در كارخانه‌هاي آرد را عامل افت كيفيت آرد و نان مي‌دانند؟

وظيفه شركت بازرگاني دولتي براي نظارت بر چرخه گندم، آرد و نان تا مرحله تحويل گندم به كارخانه‌هاي آرد است واتحاديه‌هاي نانوايي نيز آرد مورد نياز براي توليد انواع نان را با كيفيت و متناسب با نوع نان از كارخانه‌هاي آرد تحويل مي‌گيرند. كارخانه‌هاي آرد نيزآرد توليد شده را براساس درصد سبوس‌گيري به نانوايي‌ها تحويل مي‌دهند. با وجود اين متأسفانه سليقه مشتريان به طرف آرد و نان سفيد كه داراي سبوس كمتري است سوق يافته اما از نظر تغذيه آرد و نان سبوس‌دار در سلامت مردم مؤثر است.

کد خبر 283360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha