همشهری آنلاین: عضو کمیته علمی موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران گفت: عوامل محیطی منشاء ۹۲ درصد سرطان‌ها محسوب می‌شود و فقط هشت درصد وارثتی و ژنتیکی هستند.

به گزارش ايرنا، دکتر ناصر پارسا در نشست خبری همایش سرطان و پیشگیری که در موسسه تحقیقات آموزش و درمان سرطان برگزار شد، افزود: سرطان بیماری جدیدی نیست و زاییده محیط زیست است که به انسان منتقل می‌شود و چون پیچیدگی مولکولی دارد جزو بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص محسوب می‌شود.

دکتر پارسا ادامه داد: منشاء عوامل محیطی در سرطان‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که پس از ورود عامل خارجی به بدن باعث تخریب ژنی می‌شود.

وی تصریح کرد: 80 درصد سرطان‌ها از سن 60 سال به بالا رخ می‌دهد، چرا که بدن در این سن در معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌گیرد و قدرت بافت و سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد.

به گفته وی حدود 5 هزار سال پیش سرطان بر روی کره زمین وجود داشته است و هرچه جمعیت افزایش می‌یابد و محیط آلوده‌تر می‌شود ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیته علمی موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران گفت: آموزش از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و با تغییر سبک زندگی می‌توان از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

پارسا افزود: آموزش از اقدامات بسیار مهم است چرا که باید تغییر در سبک زندگی به یک فرهنگ تبدیل شود؛ بنابراین اگر آموزش همگانی بدهیم و در پیشگیری کمک کنیم از نظر اقتصادی به نفع نظام سلامت و درمان بیماران خواهد بود.

دکتر پارسا با اشاره به این که در حال حاضر مصرف دخانیات بیش از حد در کشور رواج دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان محسوب می‌شود، گفت: شواهد علمی نشان می‌دهد که در هر ماده دخانی 4 هزار نوع ماده شیمیایی و سمی وجود دارد که 40 نوع آن سرطان‌زا است.

وی علاوه بر دخانیات، رژیم غذایی، مواد شیمیایی مانند بنزین و نیترات، اشعه‌های یونی و غیریونی، هورمون‌تراپی، ژنتیک، بالا رفتن سن، ویروس‌ها و باکتری‌ها و مصرف الکل را در اين مورد موثر دانست.

وی افزود: به عنوان مثال نیتروزامین ماده ژنی را تغییر می‌دهد و مانع رشد طبیعی سلول می‌شود. این ماده در نوشابه‌ها، دود سیگار، کنسروها و سوسیس و کالباس وجود دارد.

عضو کمیته علمی موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران گفت: عواملی مانند هورمون‌تراپی نیز از عواملی است که در ابتلا به سرطان موثر است.

دکتر پارسا یادآور شد: اشعه‌های یونی مانند رادیو اکتیو و غیریونی مانند اشعه ماورای بنفش میزان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این که عوامل ویروسی و باکتری از دیگر مواردی است که در بروز سرطان موثر هستند، گفت: باکتری‌های موجود در طبیعت از طریق آب و غذا وارد بدن می‌شوند و همچنین 10 تا 12 نوع ویروس وجود دارد که ایجاد سرطان می‌کند.

دکتر پارسا با بیان این که ویروس 4 تا 5 برابر باکتری تولید سرطان می‌کند، گفت: ویروس پاپیلومای انسانی که در زنان سرطان دهانه رحم ایجاد می‌کند حدود 70 درصد سرطان‌های رحم از این ویروس است.

وی با بیان این که سرطان حدود 7 سال طول می‌کشد که خودش را نشان دهد، تصریح کرد: فرق سلول طبیعی و سرطانی این است که در سلول طبیعی 80 بار تقسیم صورت می‌گیرد و از بین می‌رود اما سلول‌های سرطانی هیچ وقت از بین نمی‌رود.

دکتر پارسا با بیان این که شایع‌ترین سرطان در مردان کشور سرطان معده است گفت: در زنان ایرانی سرطان سینه شیوع بیش‌تری دارد که باید در این زمینه برنامه‌های آموزش‌های لازم را به آنان ارایه کرد.

وی همچنین درباره استرس توضیح داد: استرس رابطه غیرمستقیم با سرطان دارد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و ضروری است که قدرت مدیریت استرس افراد در جامعه افزایش پیدا کند.

پارسا اضافه کرد: در آمریکا بیش از 50 درصد سرطان‌ها معالجه می‌شوند و 30 درصد از بیماران سرطانی حدود 4 تا 7 سال طول عمرشان افزایش می‌یابد و 20 درصد باقی‌مانده افرادی هستند که سرطان پیشرفته داشته و درمان جوابگو نیست.

دومین همایش موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران و دهمین همایش انجمن علمی سرطان ایران در روزهای 6 تا 7 بهمن ماه در مرکز همایش بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

کد خبر 283278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha