چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

فتانه انفرادی: نخستین هم‌اندیشی منتخبین جامعه هنری و ورزشی با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت و دکتر سیدهادی ایازی، قائم‌مقام وی با هدف پیشگیری و کنترل سرطان برگزار شد.

همه با هم علیه سرطان

روز گذشته چهره‌هاي آشنا و محبوب مردم به دعوت وزير بهداشت براي شركت در نخستين هم‌انديشي منتخبين جامعه هنري و ورزشي به دفتر آقاي وزير آمده بودند تا او و همكارانش را در مبارزه با سرطان ياري كنند. داريوش ارجمند، رضا كيانيان، داريوش فرهنگ، ايرج راد، عادل فردوسي‌پور، مرضيه برومند، ‌رؤيا تيموريان، مسعود رايگان و احسان حدادي تعدادي از مهمانان اين مراسم بودند. صحبت‌هاي وزير پركار دولت هم نشان داد براي مبارزه با سرطان با اراده و جدي است. جمع شدن ستاره‌هاي سينما، تلويزيون و ورزش مي‌تواند مقدمه‌اي باشد براي 15بهمن روز جهاني سرطان تا با برگزاري يك مراسم متفاوت يك‌بار ديگر و اين بار جدي‌تر از هميشه توجه مردم به سرطان جلب شود و البته آموزش هم ببينند.

در اين هم انديشي، چهره‌هاي هنري و ورزشي، خيرين و نهادهاي مردم نهاد و افرادي كه هر يك به نوعي يكي از اعضاي خانواده خود را به‌دليل سرطان از دست داه بودند هريك پيشنهادي داشتند و البته كه خواسته اي. آنها از آلودگي هوا، تأثيرات سموم و كودهاي شيميايي بر ميوه‌ها و سبزي‌ها، تقلبات موادغذايي، تأثير پارازيت بر انواع بيماري‌ها، بنزين‌هاي غيراستاندارد، استرس‌هاي بسيار شغلي و كم‌توجهي مديران به اين مقوله، آگاه‌نبودن مردم نسبت به خطرات محيطي، داروهاي گران مبتلايان به سرطان گفتند. ميان گفته‌هاي آنها البته گلايه و انتقاد هم كم نبود و دكتر سيدحسن هاشمي، همه انتقادهاي بدون تعارف را شنيد و گفت:از همه نقدها و نظرات استقبال مي‌كنم. نقدهاي شما نشان مي‌دهد كه چقدر نياز به همفكري براي بحث مهم پيشگيري از سرطان وجود دارد. سرطان يك واقعيت است اما مرگ هم يك واقعيت خوب است. اما اينكه كسي در جواني عمرش تمام شود واقعيت خوبي نيست. در پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي بهداشتي دنيا نيز سرطان وجود دارد. اين سخن بنده را توجيه و يا بي‌توجهي فرض نكنيد.

وزير بهداشت بعد هم گفت كه سرطان يك مشكل جهاني است و توضيح داد:«براي مبارزه با سرطان، پيشگيري، اساسي‌ترين گام است. البته بايد سطح مطالبات عمومي را در مورد غذا، نظارت بر غذا، عوامل محيطي تأثير‌گذار بر سرطان و دقت در صدور مجوز افزايش دهيم. راهي جز پيشگيري باقي نمانده ودر اين عرصه همه بايد مشاركت كنند، هر كسي تريبوني دارد كمك كند. رسانه‌ها، هنرمندان، ورزشكاران، روحانيون واستادان دانشگاه همه كمك كنند. »

دكتر هاشمي تأكيد كرد كه نبايد توپ را در زمين مردم بيندازيم، البته اين را هم گفت كه مردم هم در بروز بيماري‌هايي چون سرطان بي‌تأثير نيستند و اضافه كرد: اگرچه آلودگي هوا، استاندارد نبودن روغن، آلودگي ميوه‌ها و سبزي‌ها، دخانيات، اعتياد و علل ديگر در جامعه گسترش يافته و آمار سرطان را افزايش داده اما نبايد خودزني كرده و تصور كنيم كه در كشور ما اتفاقاتي مي‌افتد كه در بقيه كشورها ديده نمي‌شود. در اروپا و كانادا و ديگر كشورها هم كه هوا خوب است باز سرطان وجود دارد. اينكه همه را هم متهم كنيم خوب نيست. بايدبراي پيشگيري از سرطان مطالبه عمومي ايجاد كرد تا اين مطالبات تبديل به پاسخ شود. نبايد همه‌‌چيز را سياسي كرد. نبايد وقتي از سلامت مردم و دغدغه‌هاي مردم در اين حوزه مي‌گوييم، فضاي سياسي ايجاد شود و بهره‌برداري سياسي كنيم. آقاي وزير با يادآوري اين نكته به مهمانان كه با آنها غريبه نيست، مثل خودشان در دانشگاه بزرگ شده و در حوزه فرهنگ فعاليت داشته، خطاب به آنها گفت: ممكن است تصور كنيد كه هر چه مي‌گويم توجيه است. تقصير از ما نيست كه هر آماري ارائه مي‌دهيم مردم نمي‌توانند اعتماد كنند چون قبل از اين آمار جور ديگري گفته شده است اما براي پيشگيري از سرطان به جاي متهم كردن يكديگربايد مطالبه عمومي را بالا ببريم تا اين مطالبات تبديل به پاسخ شود. وزير بهداشت در پايان هم اينطور دست دعوت به سوي مهمانانش دراز كرد:«راه‌اندازي كمپين‌هايي براي پيشگيري و حمايت از مبتلايان به بيماري‌هاي خاص و سرطان‌ها بسيار تأثير‌گذار است. كمپين‌هايي كه با كمك هنرمندان، ورزشكاران و خيرين و ساير علاقه‌مندان شكل بگيرد مي‌تواند منشا اثر باشد. اميدوارم تا 15بهمن‌ماه يعني روز جهاني مبارزه با سرطان، كارگروه‌هايي در مجموعه هنرمندان، ورزشكاران و خيرين در رابطه با اين كمپين‌ها، تشكيل بدهيم و15بهمن ماه، روز جهاني سرطان تبديل به يك حركت ملي در سراسر كشور براي پيشگيري از اين بيماري شود. »

دعوت از همه

قائم‌مقام وزير بهداشت در امور مشاركت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد هم در اين هم‌انديشي گفت: مشاركت مردم در حوزه اصلاح سبك زندگي و پيشگيري از سرطان، ضروري است. هدف از برگزاري اين جلسه فراخوان عمومي براي مشاركت مردم در موضوع پيشگيري از سرطان است. دكتر سيدهادي ايازي با اظهار اميدواري نسبت به اينكه اين جلسه به ايجاد يك فراخوان عمومي منجر شود، ادامه داد: بايد سعي كنيم كه سبك زندگي مردم را تغيير دهيم. مناسبت 15بهمن، روز ملي سرطان بايد زمينه مشاركت مردم را با كمك اصحاب فرهنگ و هنر فراهم كنيم تا مردم بدانند چطور سبك زندگي خود را جهت جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و انواع سرطان‌ها تغيير دهند. دكتر علي اكبر سياري، معاون بهداشت وزارت بهداشت نيز با بيان اينكه جامعه هنري و ورزشي نقش مهمي در انتقال دانش سبك زندگي سالم و پيشگيري از سرطان دارند، گفت: در دنيا 57ميليون نفر در سال فوت مي‌كنند كه از اين تعداد 36ميليون مرگ به‌دليل بيماري‌هاي غيرواگير است. عمده مرگ‌ها در فاصله سني 30تا 70سالگي است. اكثر اين مرگ‌ها قابل پيشگيري است و با رفتارها و سبك زندگي مردم ارتباط مستقيم دارد. هنرمندان و ورزشكاران كه مورد علاقه مردم هستند، مي‌توانند در آموزش و پيشگيري از اين بيماري‌ها، به مردم كمك مؤثري كنند. حميد قدكچيان، بهرام عزيزي، والدين مرحوم مرتضي پاشايي، پرويز مظلومي برادر مرحوم غلامحسين مظلومي، آتيلا حجازي فرزند مرحوم ناصر حجازي، همسر مرحوم معدني كه عزيزانشان را به‌دليل بيماري سرطان از دست داده‌اند تعدادي ديگر از مهمانان اين مراسم بودند.

‌دكتر اردشيرقوام زاده: مردم را از سرطان نترسانيد. اسم سرطان را عوض كنيد.‌مراكزي ايجاد شود كه اگر مردم براي چكاپ سالانه مراجعه نكنند آنها را واداركنند كه به آن مراكز مراجعه كنند. غربالگري سرطان در ايران ضروري است.

‌داريوش ارجمند:كميت جاي كيفيت را گرفته است. آموزش پيشگيري بايد از مدارس آغاز شود. دكتر هاشمي، جهادي را در بهداشت و درمان كشور آغاز كردند. سرطان، ريشه‌هاي فرهنگي و اقتصادي دارد.

‌عادل فردوسي پور: كمپين سرطان مي‌تواند به پيشگيري از سرطان كمك كند. براي كاهش مصرف سيگار و قليان و پيشگيري از سرطان هر كاري كه از دستمان برآيد انجام مي‌دهيم.وزير بهداشت انصافا كارهاي ارزنده‌اي انجام داده است.

‌رضا كيانيان: تقريبا همه‌‌چيز سرطان‌زاست. تمام وزارتخانه‌ها به وزارت بهداشت همكاري كنند. سازماندهي نياز است. برنامه‌اي نوشته شود، وظايف مشخص شود. دوره آمار گذشته است. ‌موضوع سرطان در ايران جدي است.

مرضيه برومند:مشخصاً وظايف و كمك‌هايي كه جامعه هنري كشور مي‌توانند در پيشگيري از سرطان داشته باشند، اعلام شود تا بتوانيم به اين طريق با سازماندهي بهتر عمل كنيم و نتيجه مطلوب‌تري بگيريم.

‌مسعود رايگان: هماهنگي بين وزارتخانه‌ها، نهادها و همكاري‌هاي دولت با ورزشكاران و هنرمندان مي‌تواند ‌‌از افزايش بيماري‌ها‌پيشگيري كند. ‌بستن كمربند ايمني نمونه شاخصي از فرهنگ‌سازي در سلامت است.

 

کد خبر 279983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha