همشهری آنلاین: ارزش برابری هر یورو روز دوشنبه ۵ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۵ دی) به کمتر از یک دلار و ۲۰ سنت سقوط کرد. ارزش یورو در برابر دلار در این روز به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۶ تاکنون رسید. کارشناسان معتقدند این سقوط ادامه خواهد داشت.

ارزش یورو به پایین‌ترین سطح در ۹ سال گذشته رسید

به گزارش دويچه وله، سقوط ارزش یورو که از چند ماه پیش آغاز شده است، همچنان ادامه دارد. روز دوشنبه (۵ ژانویه/ ۱۵ دی) ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود از آغاز سال ۲۰۰۶ تاکنون رسید؛ نرخ برابری یورو در این روز معادل يك دلار و 18 سنت شد. روز جمعه دوم ژانویه)هر یورو در برابر يك دلار و 20 سنت دلار مبادله شد.

دلایل سقوط ارزش یورو

کارشناسان مالی دلیل اصلی سقوط ارزش یورو را دلایل تکنیکی می‌دانند. به گفته آنها سقوط ارزش یورو به زیر يك دلار و 20 سنت، به طور خودکار گزینه Stop-Loss-Orders را فعال کرده است. به این معنی که با رسیدن به حداقل نرخ ثبت شده برای یورو، کامپیوتر فروشنده، سعی می‌کند زیان ناشی از سقوط ارزش یورو را برای سرمایه‌گذاران محدود کند. اما از آنجا که کامپیوترها بر پایه روش‌های بسیار مشابه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند، همگی همزمان برای جبران این ضرر وارد عمل می‌شوند و ناخواسته موج بزرگ خرید یا فروش را به وجود می‌‌آورند.

کارشناسان معتقدند که دلیل دیگر سقوط ارزش یورو گمانه‌زنی‌های تازه‌ در باره خروج احتمالی یونان از حوزه مالی یورو ست. سایت آلمانی‌زبان اشپیگل با استناد به اطلاعات خود می‌نویسد، دولت آلمان آماده است تا در صورت لزوم یونان را از حوزه مالی یورو ‌خراج کند. بر پایه اطلاعات اشپیگل، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی این کشور معتقدند که پیامدهای اخراج یونان از حوزه مالی قابل جبران است.

سقوط ارزش یورو از ماه‌ها پیش آغاز شده است. در ماه مه سال ۲۰۱۴ هر یورو با يك دلار و 40 سنت مبادله شد و پس از آن کاهش ارزش یورو در این سراشیبی همچنان ادامه یافت. بر پایه پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی، ارزش یورو در سال ۲۰۱۵ همچنان به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد. دو مؤسسه خدمات مالی و سرمایه‌گذاری "گلدمان ساکس" و "مورگان استانلی" چند ماه قبل پیش‌بینی کرده بودند که ارزش برابری یورو در سال ۲۰۱۵ به يك دلار و 15 سنت خواهد رسید و پس از آن حتی برابر با یک دلار خواهد شد. چنین وضعیتی آخرین بار در سال ۲۰۰۲ مشاهده شد.

سقوط ارزش یورو و گمانه‌زنی‌ها در مورد اخراج یونان درحالی رخ می‌دهد که با شروع سال نوی میلادی، لیتوانی نیز به جمع کشوهای حوزه یورو پیوسته و واحد پولی خود را کنار گذاشته است.

کد خبر 283222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha