یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: واکس میوه‌ها برای ماندگاری آنها در طولانی مدت استفاده می‌شود و حتماً این واکس‌ها باید از وزارت کشاورزی مجوز داشته باشد و مردم نیز حتماً باید این میوه‌ها را قبل از مصرف با مواد شوینده بشویند و شستن با آب کافی نیست.

میوه

به گزارش فارس، حسین رستگار  در رابطه با واکس میوه‌ها گفت: واکس‌هایی که برای میوه‌ها استفاده می‌شود در تمام دنیا انجام می‌شود و چیزی نیست که ما بخواهیم آن را در کشور مطرح کنیم اما نکته مهم آن است که در واکس‌هایی که استفاده می‌شود مواد قارچ‌کش به آن اضافه می‌کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه می‌خواهند میوه‌ها در انبار به مدت طولانی نگهداری شوند یا در سردخانه‌ها انبار شوند از این واکس‌ها استفاده می‌شود.

رستگار در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این واکس‌ها بیشتر به میوه‌های صادراتی زده می‌شود گفت: هر میوه‌ای را که می‌خواهند طولانی‌مدت در انبار نگهداری کنند یا صادرات کنند یا به بازار بیاورند از واکس استفاده می‌کنند.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو افزود: واکس زدن باعث می‌شود میوه‌ها دچار چروکیدگی نشوند، قارچ نزنند و تازه بمانند اما نکته مهم این است که باید از نوع خوراکی باشند.

وی در پاسخ به اینکه از کجا مشخص می‌شود که واکس زده شده خوراکی است گفت: باید همه واکس‌هایی که استفاده می‌شوند از وزارت کشاورزی مجوز داشته باشند و واکسی که زده می‌شود و قارچ‌کش‌ها باید مجاز باشند البته گاهی اتفاق افتاده که واکس غیرمجاز هم استفاده شده یا غیرقانونی بوده که نباید به کار گرفته شود.

رستگار افزود: چون قارچ‌کش به واکس‌ها زده می‌شود پیشنهاد می‌شود که میوه‌ها با مواد شوینده به خوبی شسته شده تا سطحش پاک شود و پس از آن با پوست مصرف شود چرا که پوست میوه‌ها نیز ویتامین دارند اما اگر فقط با آب شست‌وشو داده شود این قارچ‌کش‌ها که مضر است بر روی پوست میوه می‌ماند.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا امکان تشخیص این واکس‌ها توسط مردم میسر است گفت: قابل تشخیص نیست گاهی برخی افراد واکس‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً با مواد شوینده و یا دستمال بهداشتی شست‌وشو و پاک شود و اگر در شرایطی هستند که فقط می‌توانند با آب آن را بشویند توصیه می‌شود پوست میوه را کنده و مصرف کنند.

وی ادامه داد: بعضی میوه‌ها که تازه‌خوری هستند به آنها واکس زده نمی‌شود البته گاهی هم برای براق شدن میوه‌ها به آن واکس زده می‌شود که این مجاز نیست و واکس‌ها فقط باید برای میوه‌هایی که در سردخانه یا برای طولانی‌مدت نگهداری می‌شوند استفاده شود.

رستگار در پاسخ به اینکه آیا واکس‌های غیرمجاز از سوی سازمان شناسایی شده است گفت: در بررسی‌ها و نمونه‌های جمع شده از سطح بازار مشخص شد که واکس‌های استفاده شده مجاز بوده است در این میان وزارت جهاد کشاورزی باید بر آن نظارت کند ولی ما از جنبه سلامتی فقط می‌توانیم توصیه کنیم که به خوبی با مواد شوینده شست‌وشو داده شود.

کد خبر 283063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha