یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل همواره در پی آن است تا نامش فراتر از یک شرکت جستجوی اینترنتی مطرح باشد، از این رو در سال جدید میلادی باید در انتظار حرکت‌های بزرگی از سوی این شرکت باشیم.

گوگل

براساس گزارش Cnet، موتور جستجوي گوگل،‌بزرگترين موتور جستجوي جهان، در سال 2014 سلطه خود بر بازار را حفظ كرد. 67 درصد از بازار جستجوي رايانه‌هاي خانگي در آمريكا در اختيار اين موتور است و تجارت اين بخش از شركت گوگل در جهان سالانه 50 ميليارد درآمد دارد.

اما از آنجايي كه گوگل در جستجوي موج‌هاي جديد درآمد‌زايي است، مدير عامل اين شركت، لري پيج آشكارا اعلام كرده كه گوگل نياز دارد تا ديدگاه خود را گسترده‌تر سازد.زماني كه گوگل در سال 1998 تاسيس شد، ماموريتي را به نام خود به ثبت رسانيد: سازمان‌دهي اطلاعات جهان. اين ماموريت اكنون بسيار فراتر از جستجو رفته‌است.

پيج در ماه دسامبر اعلام كرد ماموريتي كه در ابتدا براي خود تعيين كرده‌بوديم اكنون كمي محدود به‌نظر مي‌آيد و ما در فكريم چگونه مي‌توان آن را گسترده‌تر ساخت.

از اين رو دور از انتظار نيست كه در سال جديد ميلادي و سال‌هاي آينده، كمترين بخش فعاليت‌هاي گوگل بر جستجو متمركز شود و انرژي خلاقانه و نامحدود اين شركت بر زمينه‌هاي فراتر از جستجو، در بخش لابراتوار محرمانه گوگل ايكس، يوتيوب و سكوي فراگير اندرويد صرف شود.

عرضه عمومي عينك گوگل

عينك گوگل را به ياد داريد؟ عينك هوشمندي كه به اينترنت وصل مي‌شود و در سال 2012 با رونمايي پرسروصدايي كه گوگل از آن به عمل آورد توجه شيفتگان تكنولوژي را به خود جلب كرد و در سوي ديگر موجب خشم گروه‌هاي طرفدار حفظ حريم خصوصي شد. استفاده از اين عينك كه داراي دوربيني داخلي و سيستم ضبط است، در سالن‌هاي سينما ممنوع اعلام شد.

با وجود تمامي جنجال‌هايي كه برسر اين ابزار به وجود آمد، عينك گوگل هنوز در مرحله آزمايش تكنيكي قرار دارد و گوگل براي عرضه محصول هوشمند خود برنامه‌اي كند را به اجرا گذاشته و اولين كاربران اين عينك را جستجوگران ناميده‌است.

هنوز مشخص نيست زماني كه عينك از مرحله سنجش عمومي خارج شود، دستخوش چه تغييراتي خواهد شد. برخي از تحليل‌گران انتظار دارند قيمت عينك در عرضه عمومي آن كاهش بيابد. قيمت عينك در فاز جستجوگران 1500 دلار بوده‌است. يك استاد دانشگاه استنفورد و يك آينده‌نگر سيليكون‌ولي كه براي چندين دهه صنعت را تحت نظر گرفته‌اند معتقدند قيمت اين عينك جهت متعادل‌سازي انتظار كاربران از محصول كاهش خواهد‌يافت، زيرا اگر اين عينك قيمتي عادي داشته‌باشد، انتظار كاربران از عينك نيز كاربردي عادي خواهد‌بود.

ديگران مي‌گويند نسخه‌هاي بعدي عينك گوگل به دليل معايبي كه نسخه اولين آن داشته، بسيار كاربردي‌تر و پيشرفته‌تر خواهد‌بود.

ورود تبليغات تلويزيوني به يوتيوب

گوگل روي يوتيوب سرمايه‌گذاري كلاني انجام داده‌است. اين شركت براي حفظ خلاقيت در اين وب‌سايت تلاش زيادي مي‌كند به ويژه در دوراني كه رقباي سرسختي مانند فيس‌بوك درحال قدرتنمايي هستند.

گوگل براي سرمايه‌گذاري‌اش روي اين وب‌سايت دليل قانع‌كننده‌اي دارد. ماهانه بيش از يك ميليارد بازديد‌كننده به اين وب‌سايت سر مي‌زنند و در هر دقيقه حجم فيلم‌هاي ويديويي كه براي ديدن تمامي آنها به سه ماه زمان نياز است، به نمايش در مي‌آورند. تحليل‌گران پيش‌بيني كرده‌بودند درآمد ناشي از تبليغات در يوتيوب تا پايان سال 2014 به يك ميليارد و 13 ميليون دلار خواهد‌رسيد.

اما گوگل مي‌خواهد اين درآمد را افزايش دهد. در جهان تبليغات، برند‌ها و شركت‌ها معمولا بيشترين هزينه تبليغات خود را صرف تلويزيون مي‌كنند، روندي كه در آستانه تغيير قرار دارد و به‌زودي تبليغات آنلاين جايگزين آن خواهد شد، از اين رو گفته مي‌شود تا سال 2016 تبليغات در وب بر تبليغات تلويزيوني غلبه خواهد‌كرد.

برخي از شركت‌هاي تكنولوژي طي سال‌هاي اخير برهمين اساس سرمايه‌گذاري‌هاي خود را در بخش تبليغات ويديويي آنلاين افزايش داده‌اند. از اين رو انتظار مي‌رود گوگل نيز با اشتياق بيشتري به دنبال بستن قرارداد با برند‌هاي بزرگ جهان و آژانس‌هاي تبليغاتي بزرگ باشد تا بتواند جويبار سرمايه‌هاي اين شركت‌ها را روانه يوتيوب سازد. در همين راستا در ماه فوريه با يكي از بزرگترين شركت‌هاي خريد تبليغات جهان قراردادي كلان بست. از ديگر حركت‌هاي گوگل در راستاي جذب شركت‌هاي بزرگ به سوي يوتيوب، انتساب سوزان وجيچيك، يكي از قديمي‌ترين و ارشد‌ترين مديران اجرايي گوگل به رياست يوتيوب است.

اندرويد در همه‌جا

در سال 2014 هيچ‌يك از بخش‌هاي گوگل به اندازه بخش اندرويد پرمشغله نبوده‌اند. اين نرم‌افزار درحال حاضر بيش از هشتاد درصد از اسمارت‌فون‌هاي جهان را تحت سلطه خود گرفته و در سال 2014 گوگل در راستاي توسعه آن قدم‌هاي بزرگي برداشت.

اين شركت در ماه سپتامبر اندرويد يك را راه‌اندازي كرد؛ طرحي ابتكاري با هدف ورود گوشي‌هاي مقرون به صرفه و با كيفيت اندرويدي به بازار جهان. اين پروژه كه سازندگان موبايل را در انتخاب قطعات راهنمايي مي‌كند، در هند آغاز به‌كار كردو از ماه دسامبر در بنگلادش، نپال و سريلانكا نيز توسعه يافت. آغاز اين پروژه در ديگر كشورها از قبيل فيليپين و اندونزي از سال جديد ميلادي آغاز خواهد‌شد.

اندرويد آب‌نبات‌چوبي از ماه نوامبر وارد بازار شد، سيستم‌عاملي كه گوگل آن را بزرگترين و بلند‌پروازانه‌ترين محصول خود معرفي كرد. زيرا اين نسخه از اندرويد نسبت به نسخه پيشين كيفيت بسيار بالاتري دارد و انتظار مي‌رود اندرويدي كه در سال جديد معرفي مي‌شود نيز همين روند بهبود را ادامه دهد.

گوگل در زمينه الكترونيك‌هاي پوشيدني نيز تمركز زيادي دارد و علاوه بر عينك گوگل، بر نسخه‌هاي بهبود‌يافته پوشيدني‌هاي اندرويدي از قبيل ساعت‌هاي هوشمند نيز متمركز است. نتيجه اين سرمايه‌گذاري مي‌تواند عظيم باشد. براساس نتايج تحقيقي كه شركت IDC انجام داده تا سال 2018 ميزان فروش پوشيدني‌هاي الكترونيكي به 100 ميليون واحد خواهد‌رسيد، يعني نسبت به سال 2013 6 برابر خواهد‌شد. رقابتي كه با عرضه ساعت اپل تشديد خواهد‌شد. اما گوگل مي‌گويد به سرعت بخشيدن روند تكامل محصولات اندرويدي‌اش متعهد است و در تلاش است با سرعت اين روند را طي كند.

ادامه رفتار موشكافانه اروپايي‌ها

اگرچه گوگل فعاليت‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلفي متمركز ساخته‌است، اما اصلي‌ترين فعاليت اين شركت همان جستجوي اينترنتي است، فعاليتي كه ادامه موشكافي‌ها و تجسس‌ها در سال 2015 اين شركت را دچار دردسر خواهد‌كرد. گوگل در چهار سال گذشته به شدت درگير تجسس‌هاي ضد‌انحصاري اروپا بوده‌است. در اين پرونده اتهاماتي نظير اولويت‌بندي نتايج جستجو‌ها متناسب با منافع گوگل و در ضديت با منافع رقباي اين شركت مطرح هستند. اين شركت همچنين هدف اصلي راي دادگاهي اروپايي مبني بر حق فراموش‌شدگي است كه به كاربران امكان مي‌دهد نام و اطلاعات محرمانه خود را از نتايج جستجو‌ها حذف كنند.

پارلمان اروپا همچنين جنبشي عمومي را در راستاي جداسازي تجارت جستجوي گوگل از ديگر فعاليت‌هاي اين شركت ايجاد كرده‌است، جنبشي كه با وارد آوردن فشار سياسي كميسيون اروپا را وادار بر نظارت بر فعاليت‌هاي گوگل ساخته‌ و رويكرد سياسي خصمانه‌اي را درقبال اين شركت ايجاد كرده‌است.

کد خبر 283059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha